Jump to content

ABS-luker i dørk / dekk - forsterke lukedeksel med glassfiber?


Walter_S

Recommended Posts

:smiley: Hei igjen - kommer med et spørsmål idag også. Trenger litt hjelp til mitt prosjekt - Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke - hvor jeg har lyst til å "tenke litt høyt" og til å forhøre meg om andres mening.

 

I forbindelse med selvlensende dørken ute, har jeg bestemt meg for å satse på disse ABS-lukene for å komme til alle stuerommene under dørken. Har egentlig helt fra starten vært noe skeptisk til hvor solide disse lukene egentlig er. Lukene ble kjøpt hos MARITIM i Fredrikstad og i varedeklarsjonen står det: "Ekstra kraftig luke som tåler å monteres i dørk. Luka skiller seg også fra de vanlige ABS lukene ved at den kan åpnes 180 grader, og ved at selve luken dekker skruene som rammen festes med."

 

t23ferdigdoerk1.jpg

Foreløpig ser det slik ut. Dørken er ferdig støpt, men lukene ligger bare nedi de nøyaktig tilskjærte hullene. Skal male dørken med Jotun sin 2-komponent HardTop først før jeg skrur luken fast, med sikaflex imellom.

 

Når jeg går på lukene - jeg er jo opp og ned båten 100 ganger hver dag - så legger jeg merke til at hvis jeg trår rett i midten på lukedekselet, så kjenner jeg litt svikt. D.v.s. lukedekselet flexer og gir seg litt. Om det er fordi selve lukekarmen ikke er skrudd fast i dørken endå, eller ikke er vanskelig å si. Litt skummelt når man tenker på at jeg skal bruke båten mest om vinteren. Hva skjer då?

 

Jo - og her "tenker" jeg litt høyt og trenger andres mening og innspill - all plast blir sprøere når det blir kaldt. Kan det bli så ille at lukedekselet sprekker hvis jeg går på det om det f. eks. er minus 10º ute? Dette værsting-scenario har gitt meg litt å tenke på.

 

Har sett litt på konstruksjon av lukedekselets underside:

t23_abslukesnudd1.jpg

Her er det stjerneformede forsterkninger som går fra hver av sidene (90º) og fra hvert hjørne (45º) inn mot senteret.

 

t23_abslukesnudd2.jpg

Hva om jeg blander polyester og opprevete glassfibertråder til en slags grøt og heller dette i disse tomrummene? Kanten på "stjerna" er 30mm høy og jeg kunne fyllt opp til 15mm - som er høyden på de ovale utsparingene til låsen.

 

Det ville selvfølgelig bety at lukedekseler blir sterkere men mindre fleksibelt. Har jeg oversett noe da? Hva når det blir minus 10º ute? Hvordan vil temperaturen påvirke de 2 forskjellige plast-slagene ABS i luka og Glassfiber-forsterkning?

 

 

Noen som har en mening, eller to om dette?

 

Please!

:wflag:

 

Hilsen, Walter_S

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei du, ABS plast kan være vanskelig å reparere hvis den sprekker. Dette kan en se på gamle Theri joller. Der er det ofte sprukket i plasten. Jeg var i kontakt med importør ogde hadde noen spesielle repsett men det var svært viktig å bruke hele settet for å få rett blanding. At du skal få glassfiber til å bite på dette tror jeg kan være vanskelig. Det er en god del ting som er flexible for å unngå brudd. ABS og kulde er vel heller ingen god kombinasjon, så ta en luke å bruk som mal så støper du nye mer solide luker selv. Du er jo rene tryllekunstneren der du holder på. Ja jeg følger med å koser meg med tråden din. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Enig i at polyester neppe vil feste på ABS-plast. Når temperaturen endres vil det garantert slippe. Men svikten du opplever vil absolutt være mye større når lukene ikke er festet. Prøv å skru fast en og kjenn på forskjellen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg var deg så hadde jeg sveiset nye luker i 316 stål , dette er ikke så mye jobb hvis du bruker knekkemaskin på alle profiler.

 

For en som ikke ser forskjellen på en sveisepinne og en chop stick blir nok det "i meste laget"? Har aldri sveist før og har heller ikke tilgang til knekkemaskin! :nonod:

 

 

...Om det senere viser seg at de er for veike, ja da tar du den bekymringen da.

Da er det nok for sent, pete. Lukene skal festes med både Sikaflex + skruer. Hvis du ser på bildet, hvor bred selve lukekarmen er (mye anlegg for Sikaflex) så skjønner du også at når de først er montert, så får man de ikke av igjen, uten å ødelegges (Sika er sterk!).

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Sitat :

"Når jeg går på lukene - jeg er jo opp og ned båten 100 ganger hver dag - så legger jeg merke til at hvis jeg trår rett i midten på lukedekselet, så kjenner jeg litt svikt. D.v.s. lukedekselet flexer og gir seg litt. Om det er fordi selve lukekarmen ikke er skrudd fast i dørken endå, eller ikke er vanskelig å si. Litt skummelt når man tenker på at jeg skal bruke båten mest om vinteren. Hva skjer då?"

 

Hei Walter :flag:

 

Hva mener du med "litt svikt " ?

Jeg er helt sikker på at mye av svikten er pga de ikke er skrudd fast i dørken.

Har du muighet å demontere en luke - med det mener jeg å skille luken fra karmen - slik at du kan teste ut svikten i selve lukedekselet ?

Redigert av Nils1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lukene skal festes med både Sikaflex + skruer.

 

Hva med å legge en stripe med Sikaflex langs kanten i dørken, la det tørke og deretter skru luken på plass? Da blir det tett, og samtidig lett å demontere om det skulle være nødvendig på et senere tidspunkt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lukene er produsert i ABS det samme materiale som de hvite krakkene en kjøper for å stå/sitte på.

Min erfaring er at de er meget sterke men i kulde virker de sprøere mot slag.

Dersom noe skulle skje med lukene mener jeg du kan reklamere.

Om du skal stive av legg/monter en bit aluminiumskanal på midten litt under lukekarmen.

Den må enkelt kunne fjernes og monteres igjen, kanskje stå i noen hakk.

Link to post
Share on other sites

Mitt råd trur eg må vere at du bruker lukene slik dei er. Din teori om å fylle polyester/glassfibrermasse i lukene har eg ikkje serleg tru på, etter som det vert åtte flater, som ikkje er forbundne med kvarandre. Dermed vert det ikkje ei heilheitleg forsterkning. Å konsultere forhandlaren om spørsmålet kan nok vere greit.

Link to post
Share on other sites

Det beste rådet ha du fått av "p-kaill". Han foreslår en demonterbar support under luka. Lukket luke vil hvile på denne og derved bli understøttet. Når luka åpnes løfter du supporten bort. Supporten kan gjerne lages av alu.profil,men treverk vil fundere utmerket.

 

Hva er den røde kula på ei stang som stikker opp av dørken?

Link to post
Share on other sites

Det finnes nok ulike typer av ABS, noen er kjennetegnet ved høy stivhet, andre med høy slagfasthet. Dessverre er det nok ikke så lett å kombinere disse egenskapene optimalt, men generelt har ABS gode mekaniske egenskaper selv i kulde. Hvilken type ABS som brukes i disse lukene er nok ikke så enkelt å finne ut av. Generelt er bruksområdet fra -40°C til + 85°C.

Liming av ABS mot ABS gjøres ved hjelp av løsningsmidler som f.eks metylenklorid, som løser opp overflatene på stykkene som skal sammenføyes. Limfugen blir da å sammenligne med sveising.

Liming mot andre materialer gjøres med epoksy- eller polyuretanbaserte limtyper.

 

Jeg tror ikke det er nødvendig, men hvis jeg skulle gjøre en avstivning av en slik luke ville jeg brukt en metallskinne på høykant, f.eks. aluminium. Det holder med en skinne diagonalt. La skinnen gå helt ut i hjørnene, og fest med lim og gjennomgående skruer mot de eksisterende ABS avstiverne på undersiden.

 

Her kan du finne mer opplysninger om ulike typer plastmaterialer.

Redigert av Ruby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Har brukt 2 slike på akterdekket. Knakk den ene da jeg skled på litt is for noen år siden og landet tungt på den. tålte overaskende lite når det var skikkelig kaldt. Å skifte den var en god jobb da sikafleksen satt som fy. Dernest lekker de gjennom låsen, ikke mye, men nok til at det er iriterende. Hadde kjøpt noe annet i dag..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...