Jump to content

CE-merking av Stormway


vian

Recommended Posts

Jeg kjøpte en 2006 modell Stormway-29 som hadde gått 30 timer tidlig i våres. Denne ble kjøpt usett siden jeg stolte fullt på selger og visste nøyaktig hvordan en slik modell leveres fra fabrikk. Blider av båten var dårlige ,men viste en "ny" båt. I kjøpekontrakten sto CE- nummeret på båten og motornummer.Ved overlevering av båten reagerte jeg først på fargen som skulle vært grå. Dette skroget var ikke grått som forventet, men blålig grått og dekk var ikke hvitt, men kremgult. Ved prøvekjøring viste det seg at at båten ikke "løftet" seg og skar til babord. Det var også en høy støy fra motor 300HK bensin. Når jeg skulle åpne motorkasse var det ikke låseklemmer eller håndtak montert. Motorrom var ikke isolert. Det var ikke brannslukker. Det viste seg at det ikke var montert noen form for brannslukkere i båten. Instrumenter var ikke merket på dashbord. Bensinlokk var merket "diesel". Topplanterne var ikke montert og selger viste ikke hvor eller hvordan denne skulle monteres. Det var kun en bryter for Tilt. Noen trailer-funksjon var det ikke. Der skruene til vindskjermen var festet var det sprekker i gelcoat.

Jeg sa til selger at jeg ikke ville overta båten og ønsket kjøpet hevet siden jeg antok at det var en fabrikkny båt jeg kjøpte og ikke en selvbygget båt. Dette aksepterte selger ikke og etterlot båten.

Jeg kontaktet Glomma båt (som jeg trodde var produsent av båten) og fikk en de til å sjekke båten fra A-Å. De kom med en knusende rapport med en lang liste over ting som måtte utbedres før de kunne stå for CE-merkingen av denne båten. (Det var skilt med CE-merke på motorlokk og skrogside) De beregnet en utbedringkostnad på ca 150.000,-

Jeg har kontaktet advokat som mener jeg har full rett til å kreve kjøpet hevet og pengene tilbake. Det samme mener Det Norske Veritas.

Er det noen som kan dele erfaring eller komme med tips om hva jeg bør gjøre ville jeg vært takknemlig for dette.

Link to post
Share on other sites

Har selger bygget båten selv ? Er ikke han da informasjonspliktig om at dette er en båt han har bygget selv ?

 

All kommunikasjon som gjøres mellom deg og selger ville eg ha gjort skriftlig, da har du bevis på de unnskyldningene han eventuelt kommer med.

 

Lykke til og hold gjerne denne tråden oppdatert.

 

-André

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at det ikke foreligger en kjøpekontrakt?

 

Og du overførte penger før du fikk båten?

 

Uansett bør du ha en god sak, men problemet kan ofte være å få igjen penger selv om han skulle bli dømt til å betale tilbake penger.

 

Kjedelig sak. Lykke til!

 

PS Har en bekjent med en fabrikksbygget Stormway F29. Den gir også et lurvete inntrykk. Krakkelert Gelcoat, dårlig finnish og båten skrangler under kjøring. Men kjøreegenskapene er gode.

Link to post
Share on other sites

Stormway er de gamle skroga til Hydrolift. Jeg er ganske sikker på at de har støpt plugger på de gamle formene til Hydrolift også og da er det jo så som så med kvaliteten.:-) Klart båtene er billige og her får man i aller høyeste grad hva man betaler for. Hev kjøpet er min anbefaling. Ta rotta på`n.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en 2006 modell Stormway-29 som hadde gått 30 timer tidlig i våres. Denne ble kjøpt usett siden jeg stolte fullt på selger og visste nøyaktig hvordan en slik modell leveres fra fabrikk. Blider av båten var dårlige ,men viste en "ny" båt. I kjøpekontrakten sto CE- nummeret på båten og motornummer.merkingen av denne båten. (Det var skilt med CE-merke på motorlokk og skrogside) De beregnet en utbedringkostnad på ca 150.000,-

 

Dette ligner svindel , ring og spør IMCI om alt hva CE nummeret til båten kan fortelle om båten og produsenten .

Da den har gådt 30 timer har den blitt satt ut i markedet før du kjøpte den og om godkjeningen som er gjort av IMCI som er godkjent av sjøfartsdirektoratet til slike godkjenninger så må de også kunne ta annsvar/rydde opp - indra godkjenningen ved slikt som trolig er en svindel.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har nå møtt selger i forliksrådet ang. salg av Stormway F29 uten godkjent CE-merking. Med meg hadde jeg adv. Atle Berentsen. Vi hadde forberedt saken grundig og krevde kjøpet opphevet .

 

Dommen fra forliksrådet foreligger og den var knusende; Kjøpet oppheves, selger dømmes til å betale tilbake hele beløpet med forsinkelsesrenter, samt alle saksomkostninger. Selger har ikke anket, slik at dommen nå er rettskraftig.

 

Selger har godtatt dommen og vil betale tilbake alt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...