Jump to content

Drømmeløsning for navigasjonsutstyr i seilbåt


Fluctus

Recommended Posts

Som noen kanskje har fått med seg så tenker vi seilbåt om dagen. Motorbåten er lagt ut på Finn og tankene svirrer om hvordan en seilbåt (på snaut 40 fot) bør være utsyrt.

 

Spørsmålet til dere blir da: Hvilke krav bør jeg stille til navigasjonsløsningen? Jeg er vant til hurtiggående motorbåt og badetemperatur og har ikke peiling på seilstrategi, vind og sånne greier :cool:

 

Jeg skjønner såpass at jeg absolutt bør ha et integrert system med:

-Vindinstrument med evt repeater på styreposisjon 2

-Instrument for log og dybde med evt. repeater (skjønt dette kan vel gå via plotter?)

-Autopilot

-Plotter som kan sees fra begge styreposisjoner

-Gjerne en ekstra skjerm eller aller helst tilkobling for PC nede i kjelleren

-Radar, AIS og integrert DSC står selvfølgelig også på listen

 

-Er det spesielle funksjoner som man må se etter for at man skal få et topp system for seiling?

-Er det noen vesentlige funksjoner som er glemt i det ovenstående?

-Har dere noen anbefalinger på system/komponenter

 

Det må legges til at jeg er litt glad i duppeditter så det gjør ikke noe om det blir litt mye dingser :lol:

Redigert av Otilie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Av dette så du jo ikke ha noe som helst så det blir å sette sammen en pakke best mulig og vi er jo snart i 2009 så om man skal følge trenden så er det bare å laste ombord :smiley:

 

Skal jeg rangere viktighet av ting ombord (for meg ) så må det bli noe slikt.

 

1. Logg og dybdemåler

2. Autopilot

3. Kartplotter synlig i cocpit , her foretrekker jeg at den er plassert framme ved nedgangen og ikke ved styreposisjon , det samme gjelder vind og

dybde/logg instrumenter.

4. Vindinstrument

5. VHF med DSC koblet opp GPS

 

Dette er grunnpakka de fleste har og den dekker alt du måtte begjære om du ikke skal ut på havseilas.

 

Skulle jeg utstyre båten for havseilas så ville jeg i tillegg lagt til.

1. Radar

2. Plotter ved kartbordet

 

Skulle jeg flotte meg og tenke fritt så kunne jeg tenkt meg repeater til vindinstrument der jeg sover.

 

Med Radar så ser jeg ingen grunn til å kjøpe AIS

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enzo - du har vel rett i at jeg ikke MÅ ha noe av det, men det var ikke det som var spørsmålet :lol:

 

Vindinstrument ved senga var et kjempeforslag :cheers: Den skal det bli vanskelig å unngå å ønske seg :lol:

 

Men litt tilbake til det EGENTLIGE spørsmålet. Er det noen funksjoner man trenger på seilbåt som man ikke bruker på motorbåt?

 

Jeg tenker på f.eks.:

-At man har en autopilot som kan slå automatisk?

-Trenger man (og har alle plottere) funksjoner for å vise heading, sann kurs SAMT sann og relativ vindretning?

-Hvis man har en stor kartplotter, er det da noen grunn til å ha et separat instrument med logg/dybde? At man trenger et eget vindinstrument skjønner jeg, men likevel...

Link to post
Share on other sites

Jeg synes jeg har en optimal løsning nå:

 

To ratt

ved babord ratt har jeg en E80 kartplotter (samme side som girspaken), samt en brakett for montering av håndsettet til fjernkontroll for autopilot

ved styrbord ratt har jeg kontrollpanelet til autopiloten (den kan således betjenes fra begge styreposisjoner)

vind og tridata er montert på skottveggen, da er disse synlig for alle i cockpit, også når en trimmer storseil

har TV nede ved kartbordet koblet på kartplotteren, da ser jeg posisjon fra doskåla ved behov

er det styggvær kan jeg styre båten fra under sprayhood (vha fjernkontr til autopiloten) og samtidig se kartplotteren på TVen nede gjennom luka

har også et eget multidisplay nede, brukes mest for å sjekke vindstyrke når jeg fortøyd

VHF bør kunne betjenes fra cockpit, det beste synes jeg er å ha ekstra håndsett der og hovedsettet nede

Det neste jeg ønsker meg er radar, den kan da også ses fra nede i salongen på TVen

AIS står også på ønskelista

Skal også montere fjernkontroll til ankervinsj foran for å kunne betjene ankeret fra styreposisjonen.

Redigert av Framtia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes vel ingen fasit på hva man bør ha det varierer nokk en del alt etter bruksmønster og hva man er vant til. Selv ville jeg prioritert etter følgende liste:

VHF

Autopilot

Vind instrument

Dybdemåler

Log

Radar

kartmaskin

AIS

Navtex

MF/HF SSB

OSV.

 

Selv har jeg alt men nå som jeg går en del i mørke er det hovedsakelig radaren jeg navigerer etter.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville satt stor pris på en autopilot som snakker sammen med vindinstrumentet slik at du kan sette den til å seile etter vindretning , det vil du lære deg å sette pris på.

Vind logg og dybde i plotteren går sikkert an å få til men svikter plotteren så er du uten logg og det er ikke morro om man er langt til havs

Link to post
Share on other sites

Du bør ha noen kortslutningssikre hjelpemidler også: Kompass, windex i mastetoppen og godt med synlige lus i seilene. Legg til en god kikkert med innebygget peilekompass.

 

Av elektroniske dibbedutter ville jeg prioritert en god autopilot.

 

Jeg ser at et vindinstrument kan være nyttig koblet til en autopilot, men utover det klarer jeg ikke helt å se nytten.

Derfor et spørsmål til dere med vindinstrument: Bruker dere vindinstrumentet aktivt i navigering og seiltrim? I så fall hvordan?

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra innspill Framtia :flag:

 

Det er vel ikke mengden duppeditter jeg søker svar på, men nyttige løsninger/funksjoner. Sånn sett så er det også nyttig med innspill på hvor instrumenter bør kunne sees fra!

 

Enzo: Det jeg tenkte på var f.eks. å bruke de nye Raymarine ST70 instrumentet som vindinstrument og normalt kjøre log/dybde på plotteren. Så vidt jeg skjønner kan jeg da likevel kunne få frem logg/dybde på "vindinstrumentet" dersom plotteren skulle stupe (hvilket i min erfaring er mer sjelden enn at f.eks. loggiveren slutter å funke).

 

En annen sak er at jeg har veldig god erfaring med PC-basert løsning i motorbåten vi har og vil nok gjerne få til dette på en seilbåt også. Foreløpig har jeg ikke satt meg inn i hva som er mulig og ønskelig med hensyn på valg av instrumenter og integrasjon....

Link to post
Share on other sites

Enzo: Det jeg tenkte på var f.eks. å bruke de nye Raymarine ST70 instrumentet som vindinstrument og normalt kjøre log/dybde på plotteren. Så vidt jeg skjønner kan jeg da likevel kunne få frem logg/dybde på "vindinstrumentet" dersom plotteren skulle stupe (hvilket i min erfaring er mer sjelden enn at f.eks. loggiveren slutter å funke).

En slik dobbel løsning er nok mulig og høres veldig fin ut men jeg ser ikke helt nytten av å oppta deler av plotterskjermen til denne infoen når den alikevel er tilgjengelig på instrumenter ved siden av. Et vindinstrument krever en "klokke" og denne vil nok ta litt plass på skjermen.

Link to post
Share on other sites

Stømmen er en begrensende faktor ja! På den annen side så har alle disse instrumentene en AV knapp om lysten til å se på seilene tar overhånd :crazy:

 

He he.... Det er sant, men det er rart med med det, har man dupedingsene er det ikke lett å slå de av :nonod: hvis man er litt "frik". Jeg snakker av erfaring.

 

Det aller viktigste om man kan slå av eller på. Lær deg å seile uten dupedingsene, det kan du få bruk for før du aner det :confused: og da gjør det jo ikke noe om du går tom for strøm og du kan se på seilene. :smiley:

Link to post
Share on other sites

jaja - jeg la vel an en humoristisk tone her - og det får jeg vist gjengjelde :cheers:

 

Joda - takker for alle advarslene og det er ikke sikkert vi lager drømmeløsningen, men jeg vil gjerne ha litt visjoner - det er først da man får bra løsninger! Dere har sikkert alle løsninger som dere er fornøyde med eller ting dere skulle ønske var annerledes. Jeg har privilegiet å kunne vurdere hvordan jeg vil ha det! Og er ikke løsningene skikkelige i bunnen så er det ofte vanskelig å lappe på det senere.

 

Og Enzo - det er ingen tvil om at jeg skal ha et separat vindinstrument - helst ved hver styreposisjon. det jeg tenkte på var å droppe logg/dybde og ta den informasjonen via skjermen istedet og heller bruke vindinstrumentet som backup avlesning for dybde/logg om plotter streiker.

 

Jeg pleier å tenke alternative veier når jeg lager slike løsninger. I motorbåten kan jeg. f.eks. vise bidata informasjon både på bidata instrumenter, autopilot og PC-plotter. GPS posisjon vises både på VHF, autopilot og PC-plotter etc. På denne måten bygger man inn ekstra sikkerhet. I tillegg har jeg alltid en bærbar PC med separat kartprogram, kart og løs GPS. Og på toppen av det hele så har jeg diverse varianter av papirkart.

 

OG - JA Stich - du har helt rett! Selv om man vet hvor AV knappen er, så skriker den: "IKKE TRYKK PÅ MEG - TRYKK PÅ EN AV DE ANDRE KNAPPENE!!!" :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at et vindinstrument kan være nyttig koblet til en autopilot, men utover det klarer jeg ikke helt å se nytten.

Derfor et spørsmål til dere med vindinstrument: Bruker dere vindinstrumentet aktivt i navigering og seiltrim? I så fall hvordan?

 

Jeg har stor glede av mitt vindinstrument, den største gleden består av å til en hver tid ha tilgang til sann og relativ vindstyrke (viser normalt kun sann vind). Etter en seilas kan jeg lese av maksvind og underveis bruker jeg styrken på vinden som indikator på hvor stor seilføring jeg bør ha osv. Synes også det er kjekt å se vindretningen på vindinstrumentet, men man kan selvfølgelig titte opp i masta også på vindexen. Jeg har vindinstrumentet plassert rett ved tridata, og kan således hele tiden sammenligne vindstyrke med båtens fart for derved å se om farten er som den bør være.

 

Jeg har prøvd litt med å seile med autopilot etter relativ vind, men synes ikke dette blir det store. Ikke trenger en da å trimme seil, ei kommer en dit en vil.... For lange overfarter kan det kanskje være av større nytte.

Link to post
Share on other sites

Å seile autopilot etter vind er genialt i veldig lite vind av skiftende retning f.eks

 

Om jeg justerer kurs på AP og så justerer seil og det kommer en liten dreining så merker jeg den ikke før jeg ser at lusene ikke står bra lenger , om AP seiler etter vinden så vil den istedet endre kursen litt og trimmen er mer korrekt en større del av tiden.

En annen ting er i sterk vind når man seiler litt på grensen for hva båten tåler med gitte seilføring , kommer det kastevind da så vil båten justere seg litt mot det istedet for å prøve å pine seg på kompasskurs selv om vinden i kastet har endret litt retning.

Link to post
Share on other sites

Du bør ha noen kortslutningssikre hjelpemidler også: Kompass, windex i mastetoppen og godt med synlige lus i seilene. Legg til en god kikkert med innebygget peilekompass.

Jepp. Vindex og lus du ha. Kompass og peilekompass er veldig greit å ha.

Av elektroniske dibbedutter ville jeg prioritert en god autopilot.

Helt enig. Særlig på en moderne båt med kort og dyp kjøl har jeg funnet ut at denne var uvurderlig i sommer. Det var den som gjorde det mulig for oss å dra på tur med en vilter treåring ombord.

Jeg ser at et vindinstrument kan være nyttig koblet til en autopilot, men utover det klarer jeg ikke helt å se nytten.

Derfor et spørsmål til dere med vindinstrument: Bruker dere vindinstrumentet aktivt i navigering og seiltrim? I så fall hvordan?

Pleier å si at loggen er til for å få et konkret tall på hvor morsomt vi har det og vindinstrumentet er til for å se hvor tøffe vi er :wink: . Men ellers, hvis vindinstrument og logg er koblet sammen, kan systemet regne ut hvor stor fart du gjør rett med eller rett mot vinden, også kalt Velocity Made Good (VMG). Dette kan være nyttig for å finne optimalt forhold mellom fart og høyde på kryss eller fart og skjæring på lens. Men i praksis er det vel så greit for amatører som oss å bare kjenne på trykket i båten.

 

Min ønskeliste består av logg/dybde/vind/kompass fra TackTick med et par-tre store gode display ved mastefoten hvor jeg kan få frem en kombinasjon av VMG, kurs, sann fart eller dybde alt ettersom hva som synes viktig der og da. Displayene ved mastefoten vil både du og mannskapet kunne holde et øye med uansett hvor dere er ombord i båten. TacTick-instrumentene er trådløse og har eget batteri og sollcellepanel, så du slipper bekymringer om både kabling og strømforbruk.

 

Christian 8-)

Redigert av Xtian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...