Jump to content

Smarte triks for å få store tunge presenninger over stativet


Tutti Frutti

Recommended Posts

Legg presenningen utover med utsiden opp. Stå selv i ene enden /breddesiden på presenningen og en medhjelper i andre enden. Brett så kanten (langsiden) inn mot midten. Gjenta dette på motsatt side. Så bretter du igjen langsiden inn mot midten (blir nå 4 dobbelt) på begge sider. Hvis presenningen nå er passe bred til å håndtere ruller du den i lengderetning. Hvis den er litt for bred til å håndtere så bretter du langsiden inn mot midten en gang til før du ruller den.

 

Når du skal ha presenningen på båten så løfter du rullen opp på møne på stativet i den en enden. Deretter ruller du ut presenningen oppe på møne. Den vil da falle ned på hver side av møne når du ruller den ut. Det kan være lurt å være to mann til denne jobben også. Det er slik jeg gjør det. Å prøve trekke en stor 400G/m2 eller tyngre opp på siden av båten f.eks ved hjelp av snører på motsatt side er ikke den glupeste måten å gjøre det på.

Link to post
Share on other sites

Når du tar ned presseningen neste gang, drar du den av på en måte, og legger den utstrekt på bakken. Deretter tar dere(du må ha med en venn) å bretter ca en meter inn fra hver side til dere har kommet til midten. Da har du en laaang pressening på rundt en meter. Denne ruller du sammen og slenger et tau rund og stapper den på "lageret"

 

Når du nå skal ha den ut igjen, tar du av tauet, og ruller den ut. Så legger dere denne laange ènmeters presseningen oppå stativet og slipper, Etter litt øvelse vil denne rase ned på hver side, og det er bare å knyte den fast.

 

Jeg har selv hjemmelagt stativ av 2"4" treverk, noe som tåler en del juling mer enn de man kjøper.

Link to post
Share on other sites

Muligens det er enklere med en 150 ggr. presenning.

Det er helt sikkert enklere, dersom det ikke blåser. Til gjengjeld kan du bli nødt til å samle opp restene når det har blåst hatter og høy en eller annen gang, for ikke å snakke om at du da må henge opp en ny presenning likevel. 150 g/m² er jamen-ente tungt.

En gang 500 g/m² på høsten er enklere enn nye 150 g/m²-presenninger flere ganger i løpet av en vinter (jeg har opplevd det!)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Jeg har selv hjemmelagt stativ av 2"4" treverk, noe som tåler en del juling mer enn de man kjøper.

 

Hei, tom-ass!

Kan du hjelpe med en "oppskrift" til hjemmelaget stativ? Finner ingen som kan gi en mer inngående beskrivelse slik at jeg får laget den og satt den opp før alle stormene kommer...

Takk på forhånd :yesnod:

 

Andre som leser dette, er velkomne med innspill :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her er en bildeserie:

 

imag0106.jpg

Jeg har 2 stk identiske støtteben laget som en A. Treverket er 2"4" og litt høyere enn båten. Disse fester jeg til båten med to små stropper.

 

imag0107.jpg

Deretter legger jeg på toppbjelken, som er litt lenger enn båten.

 

imag0108.jpg

Toppbjelken legges på høykant, noe som kan være litt vanskelig i utgangspunktet, men med disse beslagene og skruer/drill festes de enkelt.

 

imag0114.jpg

Deretter setter jeg på en midt-støtte der toppbjelken har skjøt.

 

imag0109.jpg

Midt-støtta skrus sammen med toppbjelken og får ekstra stivelse med denne løsningen.

 

imag0111.jpg

Midtstøtta legges på dekk, og blir automatiskt låst via håndtakene på båten, legger også på litt "liggeunderlag" for å beskytte båten.

 

Deretter tar jeg av kallasjen, fordi presseningen da blir mye brattere og snøen vil ikke legge seg på presseningen. Fikk ikke tatt bilder av presseningen i år, da det ble mørkt denne dagen, og jeg har glemt det siden...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...