Jump to content

Ultralyd mot groe


Enzo

Recommended Posts

Nei, hva skal en tro? Vi får vel vente og se på testresultater. Men det som det fine med dette, etter min mening er at noen har tenkt i nye baner. Frem til nå har det vel kun vært to prinsipper for å hindre begroing, bunnstoff med "gift" eller glatt overflate. Denne nye løsningen har sikkert sine svakheter også. Ser at det er snakk om et strømtrekk på 1A! Det kan bli mye (168Ah) når båten ligger i havn 1 uke uten landstrøm. Og det er jo gjerne da det gror som mest. Men idéen er spennende. Håper bare frekvensen er høy nok til at en slipper en forferdelig pipekonsert fra havnen, ref. "Måkejageren".

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder rur så hjelper det nok, bare det er krefter nok.

Det er skjelden det gror på en ekkoloddsvinger som alltid står på.

 

Når denne krabaten er i svømmefasen er den bare noen my stor og ligner ei reke. Setter den seg på en ekkoloddsvinger får den grisebank. Den får ikke festet seg for å begynne å rotere festeflaten mot underlaget.

Link to post
Share on other sites

Det som gjør at dette virker litt interessant (i tillegg til litt nytenking) er at, som andre har nevnt, at det ikke gror på ekkoloddgiveren min heller. Men frekvensen på dette systemet er nok viktig. Ikke skal det "pipe", og ikke ønsker jeg å sitte i en "vibrerende" båt når jeg er på tur heller! :rolleyes:

 

Lars H. :cheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den skal visstnok ha en digitalt styrt frekvensvariasjon for å hindre alger (= rur-næring) i å etablere seg. Men med en transduser for båter opp til 10 meter og 2 transdusere opp til 20 meter blir det minst 5 meter fra transduser til ytterpunkt av skrog. Og lyden skal først trenge gjennom skroget. Hvis det er sant at den trekker 1 A blir jo ikke effektbruken stor, men som med så mye annet vil uavhengige tester være det avgjørendefor om jeg velger å gå for en slik løsning.

Redigert av Ingeborgimevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Jeg har tittet på en slik en stund, men er veldig usikker. Jeg føler det er altfor mye med over 10 000 for en slik sak. Jeg vil tippe kostprisen er langt lavere, uten at jeg har belegg for det. Om de hadde solgt den for 5000 hadde jeg nok kjøpt den, og mest sannsynlig flere med -og kanskje inntjeningen deres da ville vært høyere?

Redigert av Jonas78 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne tråden igjen. Er det noen brukere her som har testet Algae-Free?

 

Jeg har lest og gransket ulike tester og filmer. Jeg finner systemet interessant, men jeg ønsker å høre fra uttalelser fra brukere.

Ønsker også litt innspill rundt 12VDC kontra 220VAC for dette systemet. LarsH har et viktig poeng rundt strømtrekket som ligger rett under 1A. For min eventuelle installasjon trenger jeg 2 sendere og får følgelig 1,5A strømtrekk. Vi ligger i hovedsak på svai eller i uthavner. I de situasjonene er jeg ikke spesielt interessert i å ha ytterligere strømtrekk i tillegg til øvrige forbrukere. I hjemmehavn ligger båten med landstrøm. Derfor tenker jeg på 230V-utgaven. Systemet er da aktivt i hjemme- og gjestehavn, og inaktivt i uthavn. Vil dette redusere virkningen i vesentlig grad?

Selv om båten (stort sett) brukes hver helg under sesongen, klarer jeg alltid å få rikelig med rur på drev og rundt omkring hekken.

Jeg kan selvsagt sende spørsmålene til produsent og forhandlere, men jeg vil gjerne høre fra noen "uhildet". Jeg deler synet på at prisen er noe stiv, men dersom det kan gjøre at jeg kun trenger å løfte båten ut av vannet 1 gang i året for spyling og stoffing, så opplever jeg at prisen kanskje kan forsvares?

Link to post
Share on other sites

I de situasjonene er jeg ikke spesielt interessert i å ha ytterligere strømtrekk i tillegg til øvrige forbrukere.

Uten at jeg har satt meg så veldig inn i opplegget; du kan ikke bare skru av 12v-versjonen når du ligger uten landstrøm til lading da? Fordelen med versjonen på 12v er gjerne at du kan la den stå på hvis du lar motoren gå for å lade batteriene. Ikke det at såpass kort tid nødvendigvis trenger hjelpe så veldig på akkurat, men da har du i alle fall muligheten til å holde båten fri for groe, selv på tur.

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har satt meg så veldig inn i opplegget; du kan ikke bare skru av 12v-versjonen når du ligger uten landstrøm til lading da? Fordelen med versjonen på 12v er gjerne at du kan la den stå på hvis du lar motoren gå for å lade batteriene. Ikke det at såpass kort tid nødvendigvis trenger hjelpe så veldig på akkurat, men da har du i alle fall muligheten til å holde båten fri for groe, selv på tur.

 

Dette er selvsagt en mulighet. Spørsmålet er mer om det er veldig avgjørende for virkning og resultat. Det sitter veldig langt inne hos meg å fyre opp motoren for å lade. Det har skjedd unntaksvis; -og kun når det ikke er andre tilstede. I min situasjon vil strømforbruket på Algea-Free tilsvare 2 kjøleskap. Selv om jeg planlegger et par 40W solcellepaneler, ser jeg at det fort kan bli underskudd.

Jeg ønsker ikke å konstruere problemstillinger. Jeg håper på tilbakemeldinger fra noen som har førstehåndskjennskap til løsningen - og hva slags erfaringer de har høstet. Dersom løsningen nærmest krever at man har en eller annen form for konstant lading (landstrøm/sol-/brenselcelle) på batteriene 24/7/365, blir jeg litt usikker på om det frister like mye.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har oppfattet det, er det lurt å basere seg på en 230v løsning som virker når du ligger ved landstrøm.

 

Jeg er usikker på hvor mye groe man kan få ved ved å ligge noen dager hver helg. Slik jeg har forstått hvordan disse virker, forlater evt alger som har kommet på også skroget, så om det kommer noe på når man er på tur, vil dette gå vekk når man kobler på 230v anlegget.

 

Om jeg kjøper, kommer jeg ikke til å bruke den når vi er på tur, for jeg er ganske sikker på at den lager endel lyd- den tikkelyden som ekkoloddet lager.... (dette har jeg ikke 100% belegg for å må dobbeltsjekkes)

Link to post
Share on other sites

En venn har hatt dette i en Bavaria 35 Sport i to sesonger. Første sesong var det ingen effekt på drevene. Han mente senderen sto for langt fra hekken, og flyttet den lenger bak. I dag ga han følgende kommentar: "Jeg har overhode ikke noen strømproblemer med dette. Min konklusjon er at det virker meget bra på skroget men ikke på selve drevet. Her kommer det fortsatt mye groe på. Konklusjon : Ikke verdt prisen. Men at det hjelper, det er hevet over enhver tvil."

 

I siste nummer av Båtmagasinet (9/2014) har de jo konkludert med at Algaefree er svært effektivt. Men dette er basert på at båten er tatt opp 7. august. Jeg synes det var alt for tidlig på sesongen til å trekke den konklusjonen. Det er nå det virkelig gror her i ytre Oslofjord. Jeg har aldri hatt så lite groe som jeg hadde frem til slutten av august, men de siste to-tre ukene har det grodd svært mye på mine drev.

Link to post
Share on other sites

"Jeg har overhode ikke noen strømproblemer med dette. Min konklusjon er at det virker meget bra på skroget men ikke på selve drevet. Her kommer det fortsatt mye groe på. Konklusjon : Ikke verdt prisen. Men at det hjelper, det er hevet over enhver tvil."

 

I siste nummer av Båtmagasinet (9/2014) har de jo konkludert med at Algaefree er svært effektivt. Men dette er basert på at båten er tatt opp 7. august. Jeg synes det var alt for tidlig på sesongen til å trekke den konklusjonen. Det er nå det virkelig gror her i ytre Oslofjord. Jeg har aldri hatt så lite groe som jeg hadde frem til slutten av august, men de siste to-tre ukene har det grodd svært mye på mine drev.

 

Takk for at du sjekket med vennen din, Kristina III.

Det er flott at det virker godt på skroget, men det var nedslående at det ikke hadde noe særlig virkning på drevene. I mine øyne er dette vel så viktig.

Kan det være at senderen ikke er montert på ytre skroglag? Jeg leste at det kunne være hensiktsmessig å plassere senderen så nær akterspeilet som mulig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...