Jump to content

Knop, ms, sjømil,nautiske mil, hva bruker vi egentlig ?


Enzo

knop,ms,sjømil,nm  

318 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ser det i mediene ofte refereres til sjømil , gjerne fra folk som skal kunne ha endel kompetanse på slikt også , de fleste vet vel at en sjømil ikke er det samme som en nautisk mil og da blir det nok noen ganger litt forvirring på hva som er korrekt avstand.

 

Samme gjelder vi seilere med oppgivelse av vind , alle i min omgangskrets sier meter pr sekund mens jeg ser andre snakke i knop , ser endog folk snakke MS ene dagen og knop andre dager , forvirringen er da total når de sier det blåser 10 uten å si om det er knop eller ms vi snakker om.

 

Hva sier du ?

Link to post
Share on other sites

På sjøen her i Oslofjorden sier jeg meter pr.sek. og farten går i knop. Men når jeg er i nord Norge og snakker med fiskere der blir vinden ofte omtalt i Beuford skala og farten bare "mil": Avtander omtales også bare med "mil"

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at i England bruker de furlongs per weekend.

Har selv hørt furlongs per forthnight... :crazy:

 

Bruker selv nautiske mil for avstand, knop for båthastighet og meter per sekund for vindhastighet. Mer konsekvent hadde nok vært knop for begge hastighetene.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Bruker meter per sekund, nautiske mil og knop. Kan nok hende at jeg forsnakker meg og sier sekundmeter (mange gjør det!), men har lært av erfaring her på forumet at da kommer det en sydvestlig vind og kaster seg over meg med en kraft som får en orkan av n'te grad til å virke som en fin liten bris! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg stemte blankt. Jeg bruker meter pr. sekund om vind. Det er vel mest vanlig folk i mellom?

 

Når det gjelder distanse bruker jeg kvartmil. Dette sitter fast fra den gang vi kjørte motorbåtregatta i Mossesundet. Kvartmila ble kjørt for å finne hastigheten på snekka. En kvartmil er som kjent en fjerdedel av en sjømil. Sjømil omtales som kjent svært sjeldent blant båtfolk her i Norge.

Farten omtaler jeg som hvor mange mil båten gjør. Tror mange bruker denne omtalen rundt om.

 

Lagt til: Jeg føler meg ikke mer som sjøulk av den grunn. :wink:

 

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...