Jump to content

Seiljolle/liten seilbåt for nybegynner


alidal

Recommended Posts

Da det ser ut som det kan ta tid å få solgt båten og få kjøpt seg seilbåt er jeg begynt å spekulere i kjøp av seiljolle/liten seilbåt, så jeg kan få tilfredsstilt behovet/lysten for seiling!

Så er det store spørsmålet: Hva skal man kjøpe?

Har omtrent ingen erfaring, så det er jo en fordel at båten ikke er altfor vanskelig å seile.

Hvis jeg skal antyde en pris, så ser jeg vel for meg rundt 50000 +/-

Er det lurt å satse på nyere mindre jolle eller en litt eldre litt større seilbåt?

Som sagt så er det nok primært for å komme seg ut på fjorden for å seile, da jeg har motor/bobåt.

Er det en tanke å kjøpe seilbrett å ha med seg på tur, eller blir det for kaldt/vått?

Kan vel kanskje være en fornuftig løsning å begynne litt i det små også?

Link to post
Share on other sites

Ser ut som en velholdt liten seilbåt som kan gi masse glede for lite penger!

 

Ulempen med denne og andre kjølbåter er at du må ha båtplass i motsetning til joller og seilbrett som kan dras opp på land. Men hvis ikke dette er noe problem for deg, er det jo også en fordel at båten ligger klar til bruk.

Redigert av La Digue (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Med mindre den er totalt råtten innvendig så såg jo dette veldig bra ut. Godt utstyrt og alt. Perfekt båt med tanke på overgang til større seilbåt. En båt som dette er i praksis en miniatyr av en stor båt, du vil få erfaring med det meste du trenger.

 

Det er kanskje mer gøy med en jolle, men man får fin opplevelse med en liten seilbåt også.

 

Kjekt med en båt hvor man kan slenge ut dreggen, ta en blund og koke kaffe etterpå, eller dra på helgetur med.

 

Selger mener det er vanskelig å kullseile denne båten. Jeg kan vel garantere deg at det aldri vil kunne skje med mindre du legger til havs og blir kasta rundt av bølger. Her er det antagelig bare å seile så hardt du tør, og utstyret ellers holder.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kjøpt denne!

Har for første gang kjøpt noe usett. :eek:

Om den ikke helt svarer til forventingene er det jo på ingen måte noen katastrofe, prisen tatt i betraktning.

Syns i alle fall det ser veldig bra ut.

Vet ikke når den blir hentet, det er jo et stykke fra Ålesund til Bømlo, i overkant av 200 nm.

Har jo muligheten med å reise opp med motorbåten og slepe den hjem, men vet ikke helt hvor smart det er.

Trenger vel egentlig finere vær til det.

Å frakte med bil/båt vil vel koste nesten like mye som båten, så det er nok ikke aktuelt.

Kan ha den liggende så lenge jeg vil, så vi får se.........

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Gratulerer med fin båt! Ville planlagt en ferie til våren, få med en kompis og seil båten hjem.

 

Edit: Ser at du får med krybbe, båten veier 1600kg. Hva med å leie en boogie bilhenger, sette opp krybba, hive båten oppi og stroppe fast. Da kan du får kjørt den hjem hvis du har BE.

 

Med rette "konfigurasjonen" mellom bil og henger så ville du vel kunne slepe den med B også, men det er vel nesten håpløst å få til. Da må du vel ha en bil som veier minst 1600kg, max 1900kg, kan slepe minst 1600kg, og en henger som er godkjent for 1600kg, med det finnes vel ikke.. Øh, eller?. Og jeg har nok ikke skjønt dette uansett... :lol:

 

Om du har vanlig B, og fornyet det, så kan du kjøre liten lastebil opp til 7500kg. Hvis du får lånt/leid en med plan så kan du få det til.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har studert på bilder av båten og da så jeg at den ikke har akterstag. :eek:

Er det normalt for en slik båt?

 

Forrige eier har hatt den slik de to årene han har hatt den og hadde jo også lurt på det samme, men hadde ikke funnet ut av det. Er iflg. han ikke noe feste bak på båten for dette. Ser på noen gamle brosjyrebilder av båten, og der er det akterstag.

 

Noen som kan fortelle noe om dette? Er vel ikke så godt å se på bilde, men det er 2 wire som kommer nedfra salingshorn, litt på skrå bakover.

Siden forrige eier har seilt med dette i 2 år er det vel ikke noen umiddelbar fare at det kan ramle ned kanskje, men det er vel ikke lurt å seile i veldig sterk vind med dette?

Må jo bli et skikkelig press på storseilskjøtet på lens?

 

bilde_033.jpg

Her viser det aktertstag.... kanskje

 

sid_2.jpg

og her... viser ikke veldig godt da..

 

sid_1.jpg

og her

 

reklamblad_sunwind_20_mk_ii.jpg

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har studert bildene og brosjyren. Bommen din ser ut til å være lengre enn originalen, eller hva? Sammenlign bommlengden fra skjøtefestet og bakover, det ser betraktelig lengre ut på din båt. Mon tro om båten din er rigget om?

 

Men akterstag må du du ha. Forrige eier kan ikke "ro seg bort" fra dette. En løsning er jo å korte bommen og sy om storseilet, for å så montere akterstag. En annen kan jo være en Yallaløsning med et aktovervendt baugsprydvariant for feste av akterstag, evt en badeplattformvariant. Belastningen er jo ikke kollosal på en sånn rigg, så det bør være mulig å få til noe selv.

 

Men det var kanskje ikke det du ønsket... :sad:

Link to post
Share on other sites

Har den to undervant på hver side?

Ja den har 2 vant, men jeg har som sagt ikke sett båten "live" ennå så jeg har ikke sett hvordan det er i masta

 

Har studert bildene og brosjyren. Bommen din ser ut til å være lengre enn originalen, eller hva?

Ja det ser ut for at den er no lengre ja. Forrige eier har kjøpt den slik som dette.

Skal nok få det fikset. Ser ikke på det som det helt store problemet egentlig. :smiley:

Ser jo på dette bilde at bommen ser uvanlig stor ut... :eek:

bilde_057.jpg

Link to post
Share on other sites

En løsning er jo å korte bommen og sy om storseilet, for å så montere akterstag.

 

Synes ikke bommen ser SÅ lang ut. Tror det går akkurat å montere et akterstag. Avstanden mellom storseilet og akterstaget på min båt er ikke stort mer enn 5cm, og det er jo ikke vits i å ha større avstand. Bare kjekkere med stort seil :smiley:

 

Ja den har 2 vant, men jeg har som sagt ikke sett båten "live" ennå så jeg har ikke sett hvordan det er i masta

Den har helt sikkert bare et undervant.

 

Tror nok uansett du skal få en grei løsning på dette... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Uten andre bilder er det vanskelig å se en løsning, men er bommen for lang så er den for lang, da kan du ikke ha ett enkelt akterstag uten å bygge ut lengde bak, evt. korte bommen. Men du kan jo ha ett dobbelt ett, som går ned på hver side av bommen og ut til siden. Men de må kunne hurtigkobles hvis/når du skal ha bommen ut på slør/lens, blir vel nesten som lensetakkler det..

 

Og velger du en dobbeløsning så kan du jo også mekke et feste feks ut fra en form for badeplattform på hver side bak, slik at du bygger ut bak akterliket.

 

Tøft med større rigg. :cool:

Link to post
Share on other sites

Venter flere bilder av riggen i morgen..........

Det skal også sjekkes om det er mulig å få på akterstag uten noen "jallaløsning"

Uansett må det nok på akterstag.

Er vel da lurt å montere et som kan reguleres?

Er jo definitivt ikke noen regattabåt dette, men likevel.........

Det er en liten ring i akterkant av pullere bak på begge sider. Kan det være her akterstaget har vært festet?

Her er et annet bilde, men det er litt vanskelig å se.

bilde_032.jpg

Et lite bilde...

ring.jpg

 

Fant et bilde til og her er det festet midt på

testbilde.jpg

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du må finne festet for akterstaget i mastetoppen, knyte fast ei line og se om du kommer deg bak bom/akterstag.

 

Dobbelt eller enkelt akterstag blir vel hips om haps. Dobbelt gir jo en teoretisk økt sikkerhet. Om de to festene nede er greie kan du jo lage en hanefot opp til ett enkelt akterstag. På den andre siden så står jo gjerne et dobbelt mer i veien så enkelt helt ned er kanskje det enkleste?

 

Syns nybåten din ser veldig fin og velholdt ut, ikke så vanlig med rullefokk på båter i denne størrelsen.

Link to post
Share on other sites

Skulle akterstaget av en eller annen grunn komme i konflikt med bommen på denne båten så er det lettere å lage en lift i mastetoppen enn å bygge ut en jallaløsning bak på båten , tipper det er original rigg og dermed null problem å strekke en vire eller et tau fra mastetoppen og ned til et punkt bak der det er avbildet akterstagsfeste på bildene

Link to post
Share on other sites

Jeg ville begynt med å sette storseilet og dra det godt ut med uthalet for å få litt overblikk over situasjonen. Da vil du se hvor mye bommen er for lang. Såfremt ikke storseilet er uoriginalt også da.

Det er noe som slår meg, og det er beslaget mellom bommen og masta. Av bildene ser det ut som om det er mye lengre enn det originale.

Jeg ville iallefall ikke seilt denne båten uten akterstag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...