Jump to content

Prosjekt: Ombygging av 35 fots sjark


lundberg

Recommended Posts

Nu när ja har börjat fått snekka i stand så har ja letat lite efter nått att lägga henderna på.

O i går så stog mig lyckan bi :lol:

 

Jag hade turen att få en 30-35 fots gammal fiske sjark från några som tappat int.

Båten är i relativt dåligt stand o motorn har stått under vann.

 

Men som den eviga optimisten som man är så har jag troen på att den skall bli en fin båt till slut.

 

Planen är att låna motorn från snekka då de är lika 22hk sabb.

O bruka den i vinter efter slipdragning.

 

Då den skall vara frisk i trät men saknar några koppar spik

enligt andra källor (ikke ägarna) så hoppas jag att det skall gå bra

 

Dommen över min plan kommer i morgon då den skall på slip.

 

Bilder kommer i morgon när jag fått tagit några med kameran.

 

 

Hadde några dåliga bilder på mobilen

dsc00716.jpg

dsc00715.jpg

dsc00717.jpg

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

walters tråd är bara ett moste var dag!! :yesnod:

 

O nu i efter middag så har jag varit o målt upp båten.

Det visa sig att den är 9*3 m.

Det visa sig o att det fins ett litet hopp om att redda sabben då inte topparna hade varit under vatten.

Men det visar sig när ja får hem den.

 

O ja då bilder skall det bli massor av.

Redigert av lundberg (see edit history)

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Ja det hoppas jag o men efter sägen från 3e man så skall den vara det.

Så det blir nog till att byta spik o dreva (driva ) upp den.

Frågan är bara vad man kann använd i stället för beck när man drevat?

Men det är kanske någon här på bp som vet

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

 

Skøyte betegner en båt som har dekk, er spiss- eller rundgattet og som har én mast. Opprinnelig hadde masten spriseil, siden gaffelseil, inntil motordrift tok over også i denne båttypen. Av hensyn til stabiliteten fikk skøytene da gjerne en mesanmast med støtteseil, som ble kalt «papegøye».

 

Da motoren ble innført, fikk skøytene oftest et styrehus over motorrommet akterut. Typisk for skøyter er at roret er hengslet til akterstevnen og følger stevnens profil. Skroget er dypt og bredt og gjør en skøyte egnet til et bredt spekter av oppgaver langs den værharde kysten. Skøytene har en liten lugar forut, gjerne med ovn for varme og koking. Det finnes klinkbygde skøyter, men flertallet er kravellbygd. Skøytene er gjerne mindre båter, oftest under 40’.

 

 

Sjark er en type lett fiske- og transportbåt. De er som regel mellom 25 til 35 fot, og har motor og styrhus. under fiske brukes sjarken i lokale kystfarvann, med plass til en enkelt fisker. Denne typen kystfiske er vanlig langs hele kysten, men det er flest kystfiskere med sjark i Nord-Norge

Link to post
Share on other sites

I dag var vi o hemtade båten i från langevåg.

Det var med stor spenning som vi la ut över fjorden.

 

Här är det bestefaren till frun som står för bogsering.

 

dsc00723.jpg

 

Men utan större missöden så komm vi framm.

 

dsc00725.jpg

 

När vi väl var hemma så var det dax att ta en närmare titt på vad man släpat hemm.

 

Förpiken

 

dsc00722.jpg

 

Lastrum

 

dsc00721.jpg

 

Motor

 

dsc00720.jpg

 

O när inspektion var gjord så skulle ja ta en titt o se om sabben var nått att satsa på.

Så jag skruvade ut glöd pluggarna får att pröva om den gick runt.

 

Snacka om stora ögon ja fick när det visa sig att det gick att törna maskin utan problem.

Det insperera naturligt vis till en närmare titt. Sagt o gjort ventildexlet åkte av :eek: inge rost på lyftare o ventilfädrar.

Ok så var det dax för dyserna att bekena ferg :eek: de va goa som nya.

I olietråget stog det en del vatten men det är nu utbytt mot disel.

 

Så nu är hoppet att motorn skall kunna fortsätta va en slitare i båten

 

Viste ni föresten att en sabb 2 g rymmer 30l disel innan den blir full :lol:

Redigert av lundberg (see edit history)

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

...Viste ni föresten att en sabb 2 g rymmer 30l disel innan den blir full

 

:yesnod: Ja, det er et 'romslig' veivhus på en 2G - sterke saker, og god som gull når de først er overhalt og får skikkelig stell.

 

Lykke til med prosjektet, lundberg! Det blir artig å følge deg med dine freskritt med både båt og motor. Jeg ser det er nok å ta fatt på :yesnod: og du blir ikke arbeidsledig på en god stund!

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Vi har en vev i naustet men ja hade inte nyckeln med mig o latskapen tog överhand. :smash:

En sak till när jag hade vipparmarna uppe så la jag merke till att de kändes lite hakkiga.

Âr det någe att bry sig om eller . det var inte mycke alls men endå

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Det blir artig å følge deg med dine freskritt med både båt og motor. Jeg ser det er nok å ta fatt på :yesnod: og du blir ikke arbeidsledig på en god stund!

 

:seeya:

 

Ja har man inte arbete så skaffar man sig.

Eller som frun sa

sitat ;Din stora #%¤ vad #¤% skulle du släpa hem detta skiten för!!! slut sitat

 

Men men några moste ju ta hand om de gamla kleggarna o trä båtarna skenerelt.

Så att inte barnen som föds i dag inte tror att allt är byggt av plast o komposit.

 

Ock här är ju mitt arv. Rederi J.Lundberg

dsc00725.jpg

 

Hoppas bara att kleggen blir lika fin som snekka

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

En sak till när jag hade vipparmarna uppe så la jag merke till att de kändes lite hakkiga.

 

Bland diesel og litt motorolje i en pumpekanne. Pump dette inn på ventilakslingene, og beveg dem til de beveger seg lett og ledig. Dette vil også gå seg til litt etter oppstart, men om de henger litt kan du risikere at stemplene slår borti ventilene. Og det ønsker du ikke! Så det er lurt å Smøre og lirke litt på forhånd!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sabb 2 G .....har denne motoren sjøvannkjøling eller ferskvannskjøling ? En vanlig feil på disse motorene er at toppene sprekker. Disse oppstår mellom boring til ventil og forkammeret. En annen ting, er at mellom varmeveksler og topper, rundt hullene som vannet går igjennom kan være større tæringer, slik at vann kan lekke inn i motoren via eksoskanalene.

Når det gjelder treghet på vippearmer, ville jeg ha demontert dem helt, gjort grundig rent satt inn med smøreolje og montert dem sammen. Og når vippearmer først er av, ville jeg ha trykket på endene til ventilene, hatt på olje inn mellom ventilfjærene for å være sikker på at bevegelsen er ok.

Ellers må en være sikker på at pakningen mellom ventildeksel og topper er helt i orden, siden innsuget av luft går gjennom deksel. Det vil si at pakningen må ha "stolpene" på plass, slik at ikke smøroljen havner på feil plass (i innsuget) Om så skjer, vil motoren ruse opp ! Dette vil en jo helst unngå.

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bland diesel og litt motorolje i en pumpekanne. Pump dette inn på ventilakslingene, og beveg dem til de beveger seg lett og ledig. Dette vil også gå seg til litt etter oppstart, men om de henger litt kan du risikere at stemplene slår borti ventilene. Og det ønsker du ikke! Så det er lurt å Smøre og lirke litt på forhånd!

 

Det är lagrena som käns lite knackiga ventilerna är smorda o går fint.

 

O som tur är så är det en ferskvatten kyld motor o jag har ej märkt något lekage så det tror jag är ok.

 

Motorn har även torr eksos o det var nog bra för vattnet har stått ca 5cm under luftintag. så det komm ej vatten genom eksosen inn i motor.

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

...Din stora #%¤ vad #¤% skulle du släpa hem detta skiten för!!!

:lol: Ikke helt uvanlig reaksjon fra rederinner, nei.

 

Sabb 2 G .....har denne motoren sjøvannkjøling eller ferskvannskjøling ?...

Ferskvannskjølt!

 

Jeg har aldri sett en 2G som er direktekjølt. G-modellen og 2H'en fantes å få kjøpt med bare en (salt-)vannpumpe, men 2G'en tror jeg ikke finnes annet enn ferskvannskjøling til.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt,godt å se at andre tar på seg "større" prosjekter.(bruk kameraet flittig)

Mitt motto er : "Den siste tulling er ikke født enda" og takk for det.

Da jeg kom hjem med kranbil med mitt prosjekt fikk "rederiennen" sjokk og en god forklaring var bare å glemme.

Jeg må nok ta meg tid til å gjøre andre aktiviteter som "rederinnen" vil ha gjennomført for å få den tilgivelsen jeg så sårt trengte for å bruke så mye tid med båten.

Det er ikke å vente at vi menn sliter buksene på knærne med å "krype" for husets selvutnevnte sjef,

og rederinner vet å utnytte dette svake punkt som vi båtfolk har.

Jeg skal nå i løpet av uka avslutte mitt prosjekt for for i år og gleder meg allerde til å starte opp i mai neste år.

Dette fordi jeg har lovet rederinnen å gjøre ferdig et prosjekt hun har i kjelleren.

Må man,så må man......

 

 

Min tråd: Prosjekt: Oppbygging av Malo sjark 28 fot

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...