Her kan vi stille spørsmål og utveksle råd og erfaringer som er spesielle for disse fartøyer, utvendig/innvendig vedlikehold, rustbehandling, det evige tema om strøm i båten, (landstrøm og 12V) som er forskjellig fra ikkeledende materialer, grunning og malingstyper, osv. osv.
Jeg har hatt min 36" Hollandske båt i et par år, og har "konvertert" fra tre og plastbåt. Så jeg er absolutt ingen spesialist på metallbåter, men jeg lærer noe hele tiden og har fått noen egne ideer om temaet, ettersom erfaringen vokser.
Jeg er meget fornøyd med å ha en tett båt som kan ligge ute hele året, og det er ingen problemer med å holde varmen med en webasto og en Dickinson oljeovn. Den er isolert med Rockwoolplater og en type "liggeunderlag" som er til dette bruket. Om vinteren isolerer jeg sidevinduer og vinduene i AC med bobleplast som jeg taper fast med pakketape. Dette har vist seg meget effektivt, og man unngår dugg på glasset.(Anbefales til alle vinterseilere)
Jeg har fulgt Lotus sitt råd om å kutte jord fra landstrøm, og heller jorde direkte i skroget, ikke fordi jeg hadde noe problem, men fordi dette høres fornuftig ut, etter å ha lest alle innlegg om dette. På denne måten blir hele skroget til et lokalt jordplan, til forskjell fra plastbåter.
Men nok om min båt foreløpig------Hvis det er andre som har ideer og råd, så er tråden startet.