En liten oppsummering etter en travel helg.
Merket i fjor ar det kom litt vibrasjoner med litt på-drag på motoren.
Så jeg skiftet motorlabbene i vinter, fikk ikke rettet oppaksel /motor etter det, klokket akselen på plass i båten og den var ikke rett.
Kjente for to år siden når jeg var oppe, at om noen år burde jeg tenke på nytt fettsmurt stevnelager. Så da var det å prøve og tenke seg til hvordan det så ut og sende ut forespørsler i øst og vest, en av de få gangene Baatplassen ble svar skyldig.
Fikk napp hos Frydenbø og delene innkjøpt.

Fikk avtalt en helg på Skjerkøya 30/02, for å skifte stevnlager, aksel og montereinn en CFAM50-K-5-Ø45 skifte logg og ekkolodd som fulgte med vindmåleren til NX.
Og når en "henger i krana"fra fredag kveld til mandag morgen, bør alt være på stell.
Laget en spesial nøkkel for demontering av smøre-røret veldig trangt og langt inn til nippelen..
Spesialnøkkel for demontering av hylse rør.

Laget to pakninger til stevne-flensen en ekstra.
Permatex
Ferdigkutta pakninger til pakkboksen til hyla.

Rør tetning 577
TEC 7
Pluss hamp i tilfelle.
Bolter, skiver og muttere.
Og en henger med lokk med mye kjekt å ha oppi.
Etter at det har hvert "sommer" noen dager kom fredagen med + 2 grader og 8-14 i vind fra Sibir.
Så fort båten var landet på kaia, ble slim spylt bort, gammel logg og ekkolodd demontert og flatene rengjort,.
Ekkoloddet hullet var på 20 mm og ble utvidet til 43mm, en plate ble stemplet av på innsiden så var det bare
og borre ut med hullsagen fra utsiden.
La på litt Zink grunning på sårflaten.
La på TEC7 på utsiden, la på to treklosser på inn siden og skrudde loggen og ekkolodd til for hand, og håpet på at TEC 7 skal herde litt til søndag..
Så var det av med ror og propell samtidig ble klemmflens, pakkboks demontert og aksel trekket ut og smøre rør demontert.
"Opplagringen" til hylserøret demontert med spesialnøkkelen etter pakkboksen var tatt av.
De 4 mutterne ble skrudd av på stevnebeslaget, slo inn to små kiler og stevnebeslaget
med hylserøret kom lett da ut pakningen delte seg i to.
Skrapte akter-stevnen ren for pakning og gammel permatex og la på litt sinkgrunning.
Da tok vi kvelden og jeg tok pakkboks "Opplagringen" til hylserøret og hølserøret med hjem for rengjøring,
Lørdag morgen var det enda kaldere og samme sure vind.
Smøre røret ble montert på den nye stevnebeslaget
og pakningen fikk Permatex på begge sider og litt Rør tetning 577 lagt på gjengene til hylserøret.
Smøre røret med stevnebeslaget
ble tredd inn og hylserøret entret fint i stevnebeslaget,
da det var ca.10mm igjen å skru ble det bom stopp.
Rør-tettingen var i herdet.
Lunket litt med en propan brenner så løsnet hylserøret og så var der å ta ut stevnelagret, enda så forsiktig jeg var røyk pakningen.
Så var det å rengjøre delene og starte monteringen en gang til med en annen rørtetting S77.
Nå gikk det greit.
Så var det å måle opp og kutte akselen fjerne grader tre inn akselen satte på den gamleklemflensen for å lette opprettingen av motoren.
trang 0,05mm i sidene, "lett 0,05" i topp og tet i bunn, så er den rett om et år, når gummi labbene får satt seg..
Monterte
CFAM50-K-5 fast til gearet. Aksel og kon ble av fettet før kon ble satt på akselen og kon fikk et tynt lag fett, først nå ble plasten tatt av CFAM50-K-5 for at en ikke skulle komme bort i hun-kon i den fleksibelkopling som er ferdig innsatt med fett fra fabrikken.
Etter å ha tekt til med 30 – 50 - 80 Nm og 100 runder var alt ok.

Monterte propell og stoffet den klar for nye 2 år uten ruer.
Tapet opp den nye vannlinjen og la på er strøk med bunnstoff tidlig kveld.
Søndag.
Stemplet opp loggen og ekkolodd ( i tilfelle TEC 7 ikke var herdet nok. Skrudde av mutterne inne la påTEC 7 over og
under gummipakningen ( for å få n
ødvendig skrogtykkelse min 6mm) og skrudde fast for hånd.
Satte så innloggen og ekkolodd. Monterte ror la på litt mer bunnstoff.
Fikk besøk av en som bygger båt inne på område, som sa at en gjeng med følge bil var i området så han satte pris på om jeg også overnattet i båten.
Vi hadde en trivelig båtprat den kvelden.
Eberen gikk for og fult Dickinson propan peisen gjorde det trivelig.
Mandag.
Fikk flyttet på stroppene, så jeg fikk stoffet "bak de".
Var på vannet kl. 10 og tuslet til bøya.
Fornøyd med helgen og jobbingen, hadde planer om bilder men de blåst vekk..
Redigert av roger-jo: 06.04.12 17:39