Nå skal du se her:
Den svart kladden opp på targabøylen er Ratecompass fra Raymarine. Det fungerer helt som det skal. Det som stikker opp nederst i bildet, er kompasset som er vinterbskyttet av en sort søppelsekk. Det kompasset sitter nede i cockpit'en på seilbåten Hulda. Raymarine og magnetkompasset viser likt. Jeg divergerte magnetkompasset da jeg kjøpte det, men det var en heller slakk affære ettersom det ikke trengte korrigering. Magnetkompasset står mer enn 0,5 meter fra stålskroget.
Hos meg har jeg installert X30 (eller hva det nå heter) fra Raymarine. Måtte ha den største av dem, drivenheten for roret er av det voksne slaget. Det fungerer etter hensikten. Jeg har en kommende oppgradering, og det er å sette inn en p70r Pilot Display. Da kan jeg sitte inne i dekkssalongen og styre roret ved å vri på en knapp. Nå må jeg sitte og trykke på knapper som enten representerer 1 grad eller 10 grader. I trange farvann blir det mye trykking.
Selve drivenheten for roret kommer fra Simrad, og er mer enn 20 år gammel. Så om du skulle komme over et eller annet, det er meget mulig at ting kan kombineres.
For meg er autopiloten som å ha en ekstra rormann ombord, som aldri må tisse, spise, sove, fryser, blir sliten og klager til klubben osv. Når det er møkkavær, så synes jeg det er hyggelig å sitte inne i varmen mens båten ligger for en bedagelig kryss og gnager sjømil etter sjømil (det heter egentlig nautisk mil, fikk det ikke til å rime).
Redigert av Hulda: 23.03.12 23:25