Ip.Content

Logo

"Ståltråden" Tråden for metallbåter

• Logg inn for svare
350 svar på dette emnet

#321 Hulda Ikke pålogget Postet 18.12.11 23:26

• Medlem

Vis innleggjøran123, på 18.12.11 20:03, skrev:

Her er det lite aktivitet. Trodde det skulle være mere "liv" blandt stålbåteiere. Vil ønske alle en god jul. På torsdag så snur sola:-)

Joda, god jul og gått nytt år til deg også, og til alle dere andre. Nå må jeg meddele at jeg har ingen problemer eller andre saker som krever oppmerksomhet. Jernbåter greier seg egentilg selv, uten særlig innblanding fra eiersiden.

#322 Figaro Ikke pålogget Postet 19.12.11 10:47

• Medlem
De kan til og med greie seg gjennom vinteren uten "burka"! :clap: :giggle:   Ingen vanngjennomtrengning som kan forårsake frostsprengning i skroget :giggle:

#323 -morten- Ikke pålogget Postet 19.12.11 12:00

• Medlem
Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

#324 Nesskipper Ikke pålogget Postet 09.02.12 21:52

• Medlem
Hei.
Er helt ny lykkelig stålbåteier.
Trenger egentlig hjelp om det meste.
Har hatt båt i "alle år", men for første gang i stål.
Det som er mest akutt, er bunnstoff.
Hva skal jeg bruke?
Tar hjertelig imot alle gode forslag.

#325 succes 42 1980 Ikke pålogget Postet 10.02.12 07:20

• Medlem
Hei Nesskipper velkommen til båtplassen :-) gratulerer med stål båt. Jeg bruker hempel i 25 liter spann rødbrun i farge.

#326 Hulda Ikke pålogget Postet 10.02.12 07:53

• Medlem
Og Hulda bruker International. Relatert til jern, så er det uvesentlig hva du bruker, så lenge det ikke er kopperholdig (eks. kobberstoff).

#327 roger-jo Pålogget Postet 10.02.12 09:19

• Medlem

Vis innleggNesskipper, på 09.02.12 21:52, skrev:

Hva sHar hatt båt i "alle år", men for første gang i stål.
kal jeg bruke?
Tar hjertelig imot alle gode forslag.

Velkommen til Baatplassen.
Har som Huldra brukt International siden 88, men i fjor  ble  det Hempel, fordi leverandøren hadde skiftet merke.
Holder på å med litt vedlikehold skifter termostat på motoren og skifte ut motorlabbene.

#328 Figaro Ikke pålogget Postet 10.02.12 10:59

• Medlem

Vis innleggNesskipper, på 09.02.12 21:52, skrev:

Hei.
Trenger egentlig hjelp om det meste.
Har hatt båt i "alle år", men for første gang i stål.
.

Hei og velkommen til "Ståltråden" :smiley:
Før du har på bunnstoffet, må du forsikre deg om at bunnen er skikkelig primet, helst med 2 komp. epoxyprimer. På steder hvor du evt. må "lappe" på primeren, slipes det ned til stålet. Jeg bruker Sea Jet bunnstoff. :thumbsup:

#329 jøran123 Ikke pålogget Postet 07.03.12 20:17

• Medlem
Jeg er også førstegangseier av stålbåt. Ligger i boblehavn i vinter. Skal ta den opp i sommer for å sjekke anoder, rengjøre og bunnsmøre. Hvor ofte må man gjøre dette? Holder det å ta opp båten annenhvert år?  (den var oppe i fjor, men jeg har ikke sett den under ennå) Tenkte å bruke Seajet bunnstoff.Hvor ligger båten din Nesskipper?

Redigert av jøran123: 07.03.12 20:20

#330 Hulda Ikke pålogget Postet 07.03.12 21:23

• Medlem
Hulda er oppe hvert annet år.

#331 Figaro Ikke pålogget Postet 07.03.12 22:44

• Medlem
To strøk med Seajet, og opp annethvert år :flag_bp: :thumbsup:

#332 jøran123 Ikke pålogget Postet 23.03.12 22:27

• Medlem
For et par år siden var det her en diskusjon om autopilot i stålbåt. Jeg driver nå å undersøker litt om muligheten til å montere autopilot i min stålbåt. Etter et besøk på messa i dag, så er jeg fremdeles meget forvirret og usikker på om jeg skal bruke mange tusen på dette. Garmin sin stand sier rett ut at deres piloter ikke kan brukes i stålbåt. Raymarine anbefaler at kompasset plasseres f.eks på targabøylen over akterdekk, eller at det kjøpes et kompass uten bevegelige deler (husker ikke navnet)til en pris av ca 7000 kr. Ratekompasset som følger med i pakken, kan ikke trekkes ut hvis man ikke kan bruke det.Koster vel noen kroner det også? Hos Pronav mente de at deres kompass kunne pakkes inn i en kasse, plasseres der det er minst magnetisme. Kunne ikke love at det ville fungere 100% Ser nå på nett at det er mulig å få en Raymarine autopilotpakke SX10 6002 komplett for ca 13000. Hva sier dere stålbåtredere (eller andre)kan man få en slik pakke til å fungere i en stålbåt, eller må det kjøpes et annet kompass slik at prisen blir helt annerledes? Hvilke piloter har dere som har stålbåt? Jeg har et elektrisk kompass nede i båten, en litt merkelig "bolle" som står på en treplate på targabøylen (aluminium. Takknemmelig for råd og tips!

#333 Hulda Ikke pålogget Postet 23.03.12 23:22

• Medlem
Nå skal du se her:

Post bilde

Den svart kladden opp på targabøylen er Ratecompass fra Raymarine. Det fungerer helt som det skal. Det som stikker opp nederst i bildet, er kompasset som er vinterbskyttet av en sort søppelsekk. Det kompasset sitter nede i cockpit'en på seilbåten Hulda. Raymarine og magnetkompasset viser likt. Jeg divergerte magnetkompasset da jeg kjøpte det, men det var en heller slakk affære ettersom det ikke trengte korrigering. Magnetkompasset står mer enn 0,5 meter fra stålskroget.

Hos meg har jeg installert X30 (eller hva det nå heter) fra Raymarine. Måtte ha den største av dem, drivenheten for roret er av det voksne slaget. Det fungerer etter hensikten. Jeg har en kommende oppgradering, og det er å sette inn en p70r Pilot Display. Da kan jeg sitte inne i dekkssalongen og styre roret ved å vri på en knapp. Nå må jeg sitte og trykke på knapper som enten representerer 1 grad eller 10 grader. I trange farvann blir det mye trykking.

Selve drivenheten for roret kommer fra Simrad, og er mer enn 20 år gammel. Så om du skulle komme over et eller annet, det er meget mulig at ting kan kombineres.

For meg er autopiloten som å ha en ekstra rormann ombord, som aldri må tisse, spise, sove, fryser, blir sliten og klager til klubben osv. Når det er møkkavær, så synes jeg det er hyggelig å sitte inne i varmen mens båten ligger for en bedagelig kryss og gnager sjømil etter sjømil (det heter egentlig nautisk mil, fikk det ikke til å rime).

Redigert av Hulda: 23.03.12 23:25

#334 jøran123 Ikke pålogget Postet 24.03.12 09:36

• Medlem
Takk skal du ha Hulda. Egentlig skal vel ratekompass stå så midt i båten som mulig, men fungerer det etter hensikten, plassert på targaen så er det fint. Jeg er helt enig i at en pilot blir som en ekstra rormann. Det er begrenset hvor mange ganger du kan be om at kona henter øl, vg, du skal pisse osv. (kona liker ikke å sitte til rors)
Er det flere som vil fortelle/forklare om lure løsninger, så er det kanskje ikke bare meg som blir glad for det? Da skal resten av helgen tilbringes ombord. God helg:)

#335 Figaro Ikke pålogget Postet 24.03.12 13:58

• Medlem
Hei, Jøran 123. Jeg har ingen lure løsninger til deg, da jeg ikke har autopilot ombord-----enda. Men si ifra hvis du monterer noe som virker, så vil jeg gjerne komme bortom å se på opplegget.
mvh Figaro, brygge 5 på  FB1860 :smiley:

#336 -morten- Ikke pålogget Postet 24.03.12 20:18

• Medlem
Det er vel autopiloter på yrkesfartøy i stål og alu også, men dem har kansje avangserete gyroer som koster like mye som dem fleste fritidsbåter.....

#337 Hulda Ikke pålogget Postet 24.03.12 20:48

• Medlem

Vis innleggjøran123, på 24.03.12 09:36, skrev:

Takk skal du ha Hulda. Egentlig skal vel ratekompass stå så midt i båten som mulig, men fungerer det etter hensikten, plassert på targaen så er det fint.
Jeg tror ikke det har noen betydning, bare det står parallelt med lengdeaksen. Og det gjør kompassene mine.

#338 jøran123 Ikke pålogget Postet 25.03.12 14:47

• Medlem

Vis innleggFigaro, på 24.03.12 13:58, skrev:

Hei, Jøran 123. Jeg har ingen lure løsninger til deg, da jeg ikke har autopilot ombord-----enda. Men si ifra hvis du monterer noe som virker, så vil jeg gjerne komme bortom å se på opplegget.
mvh Figaro, brygge 5 på  FB1860 :smiley:
Hei Figaro.

Jeg skal si ifra om det blir montert. Er vant til apilot på andre båter jeg har eid. Savnet er stort, men det koster en del kroner.

#339 roger-jo Pålogget Postet 25.03.12 15:41

• Medlem

Vis innleggjøran123, på 23.03.12 22:27, skrev:

For et par år siden var det her en diskusjon om autopilot i stålbåt. Jeg driver nå å undersøker litt om muligheten til å montere autopilot i min stålbåt.
I følge .seatronic for (noen år siden ) sa de at det eneste  Pilot for stål båter var Coursemaster CM85i
Om de sier det enda vet jeg ikke,
Funger helt ok i laaange perioder for plutselig og ikke ville styre og det skjer alltid på nordlige kurser.
Har så latt den få fred en 14 dager og kjørt en ny runde med kalibrering og alt er ok en stund..
Har fått ny chip skal bli artig og se i år.
http://www.coursemas...mid=97&TreeId=1

Vis innleggHulda, på 24.03.12 20:48, skrev:

Jeg tror ikke det har noen betydning, bare det står parallelt med lengdeaksen. Og det gjør kompassene mine.

Har flyttet kompasset( Fluxgate compass CM437) rundt langs senter uten at jeg kan si at det ble bedre, har nå begynt å flyttet det opp 1 m fra vannlinjen. så får en se hvor en havner. ikke utenkelig at jeg må over alt stålet.
Det står dette om plasseringen
""Ideelt sett bør kompasset monteres på rull senter av fartøyet, ved eller litt
over vannlinjen.Enheten kan bliskadet av langvarig eksponering for vann og
må være over kjølsvinet nivå.Detbør være minst 1 meter vekk fra motoren og
fra andre objekter med sterke magnetiske felt som for eksempel høyttalere ogledninger som
bære store strømmer.I tre, glassfibereller aluminium skrog, disse forholdene bør
lett bli oppfylt.Men istålskrog, kanskje litt prøving og feiling være nødvendig å finne den beste
posisjon.Vanligvis vil kompassetfungere dårlig hvis fullstendig innkapslet i en stål
struktur..""

#340 Hulda Ikke pålogget Postet 25.03.12 17:50

• Medlem

Vis innleggroger-jo, på 25.03.12 15:41, skrev:

Vanligvis vil kompassetfungere dårlig hvis fullstendig innkapslet i en stål[/size][/color][/font]
struktur..""

Det er der du har det roger-jo. Et kompass kan ikke fungere hvis det er pakket inn i- eller står for nær jern. Dette har noe med flukslinjer å gjøre. På Hulda har jeg aldri hatt antydning av kursproblem. Jeg har Rategyro (denne stabiliserer seg, har ikke så lett for å slengt og gi falske signaler under seilas), X30 hjerne og ST6002 fra Raymarine. Styreenheten kommer fra Simrad. Dette fungerer helt etter hensikten.

Dette med flukslinjer: På jordkloden går disse linjene mellom syd- og nord magnetiske poler. Disse linjene retter den magnetiske kompassnålen seg etter. Det at magnetisk og sann pol ikke stemmer helt overnes, er en av grunnene til at vi divergerer kompass. Når man pakker kompasset inn i jern, eller monterer det for nær magnetiske objekter, så bøyer flukslinjene av, og kompassnålen følger etter. Dette var flukslinjer light. Flytt kompasset 1 meter fra nærmeste objekt som reagere på magnet, og problemet er borte.

Redigert av Hulda: 25.03.12 17:55