Jeg er omtrent født og oppvokst i stålbåt, og følger selvfølgelig med på denne tråden.
Båten vi hadde var en Beach Craft 10M. Ca 7-7,5 tonn, den stakk ca 1,2 meter og rullet veldig. For å motvirke rullingen ble det sveiset på slingrekjøler som hjalp veldig, men sånn den var utformet fikk den også noen egenskaper som ikke alle verdsetter like mye: Det sprutet mye vann over dekk i motsjø/motvind, og båten fikk omtrent bråtopp når den slo i stampesjø. Ikke bråstopp som stoppet fartten, men baugen "duppet" ikke. Det var ikke behagelig, men desto mer morsomt. Jeg er av den typen som liker våte båter og synes sjøsprøyt i ansiktet er helt topp. På båten vår var slingrekjølene montert vannrett. De kan jo også være montert loddrett. Mulig det er enda mer effektivt mot rulling, men da vil de motvirke kraften fra roret og evt baugpropellen.
Slingrekølen var en 10 eller 12 cm stålplater sveiset langs knekket i spantene fra helt akter til de møttes i baugen. Plata var som sagt veldig effektiv, men den burde vært kuttet omtrent 1/3 eller 1/4 båtlengde fra baugen. Har dessverre ingen bilder å vise til.
For å redusere rulling vil ikke dypere kjøl hjelpe. Da vil den trolig rulle mer ved havn, men selvfølgelig skal det da mer til for velte båten. Siden det er relativt mye arbeid å gjøre båten bredere

eller senke tyngdepunktet

så er nok slingrekjøl en enkel løsning. Senking av balast på hverside av båten er også en mulighet. Tror det står noe om det i trawler-tråden. Noen båter har en lang bom på hver side som de henger ballast i for å redusere rulling, men om ikke du skal på jordomseiling så ville jeg gått for slingrekjølen.