Jump to content

Jordomseiling (vær - vind)


trimaraan

Recommended Posts

Foresten ett hyggelig forum:)

 

Blir utrolig kreativ av og være reg dårlig betaler i brønnøysund-reg (får ikke lån) Surfer natt og dag på internet, kjøp/salg-sider.. Skjønner at båtene er billigere i utlandet. Har begynt og planlegge å kjøpe båt i utlandet og seile den hjem (seile innom flere land "ferie")

 

Tenkt på en 28 fot seilbåt og en 25 fot katamaran. Hva er mest sikkert på sjøen av de to?

 

Finnes det noen gode bøker på norsk om vær/vind - hvor er det stormer/når? Hva slags utstyr må jeg ha? Må vel ha en radio? Og en outpilot? mere?

Link to post
Share on other sites

sawadee: Jeg har ikke "en`" spessiel person i bakhodet, føler bare at noen av svarene jeg har fått er tynne, blir henvist til div linker:) Det var ikke ment som ett personangrep, bare ett lite hint:)

 

Ett svar skal være en hjelp, alle kan bruke 5 sekunder på og paste en link, og så over til neste innlegg, and here we go.

Link to post
Share on other sites

Så litt på reglene for dette forumet, annonsepregede innlegg blir slettet.. Jeg blir litt provosert av innlegg som helt åpenlyst er salg. Selgere bruker sånne forum til og selge, flere her inne har helt sikkert flere nick, spør og svarer på sine egene innlegg, og andres..!! Det er sånn på alle forum i dette landet, også her..

 

Men jeg kjører ikke noe personangrep mot noen, sikter meg ikke inn på noen, liksom "han skal jeg ta" ..søker på alle innleggene hans - profilen hans..

 

Sett flere innlegg, unge guter og jenter vil ut og reise, stiller spørsmål på div forum, får til svar: Skal du reise på jordomseiling så bør båten koste 200 000 kr, du bør også opptatere båten for 200 000 kr... ok, det er 400 000 kr. Kjøp den boka til 500 kr, og den boka til 700 kr.. (hvis jeg hadde spurt min far om råd så ville han ikke bedt meg om og gå på bokhandelen og kjøpe bøker for 3500 kr)

 

Det trenger ikke koste så mye og reise:):)

 

Klart, du kan kjøpe en båt til 2 millioner, selge den for nesten det samme noen år seinere, uansett så er ikke det nødvendig, båten er ikke verdt så mye, og kommer det en ny finnanskrise så har du ett problem...

Link to post
Share on other sites

Her kan du suge til deg erffaringer andre har gjort og gjør.

https://baatplassen.no/i/index.php?showforum=167

 

God tur.

Jeg prøver ikke å selge deg noe :nonod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

SamH: Syns bare det lukter litt rart av flere av svarene jeg har fått, en link blir pasta så forsvinner de bare ut av forumet..

 

Både du og Enzo paster linker til meg på "bygge om seilbåt til trimaran?" Skriver i innlegget, jeg har ikke mere enn det jeg får av nav hver månde, så paster du en link fra finn.no En båt som koster 160 000 kr. Har du i det heletatt lest annonsen min før du svarte?

 

Sett flere billige seilbåter i Svrige, 10-20 t/kr for ca en 30 fot`s seilbåt.. Derfor spurte jeg om den kunne bygges om til en trimaran, bare lage to enkle skrog, kanskje båten ikke synker.. Kanskje blir båten sikrere med 3 skrog...

 

Du spør så direkte, da må jeg nesten svare. Men mistenker ikke deg for og selge meg noe! Det har jeg hverken tid eller ork til. Flere har også pasta meg linker til div bøker...

Link to post
Share on other sites

Du trenger tydeligvis eksempler på hva slags båt du bør se etter, jeg brukte tid på finn for å finne noe som kunne gi deg en pekepinn på retningen du bør kikke. 160K er IKKE mye for en hvilken som helst båt tilstrekkelig utstyrt, og med en kvalitet som kan ta deg helt rundt eller ut på havet lenge. Sannsynligvis er kjøpesummen flere ganger under hva redskapen kommer til å koste deg totalt.

 

At noen i det hele tatt gidder å svare deg er noe du burde vite å sette pris på, å slenge rundt seg med indisier om foul play bidrar ikke til lysten for å formidle noe som helst i din retning. Fler av de som har svart deg har mye erfaring fra langseiling og bok anbefalingene kommer ikke fordi noen ønsker deg ulykke ..

 

Om du mener at jeg eller andre operer med flere nick eller poster annonser fordekt, tipser du Ingar eller andre om det.

 

Kontakinformasjon finner du her:

https://baatplassen.no/i/index.php?act=Help...E=01&HID=20

Link to post
Share on other sites

Sett flere billige seilbåter i Svrige, 10-20 t/kr for ca en 30 fot`s seilbåt.. Derfor spurte jeg om den kunne bygges om til en trimaran, bare lage to enkle skrog, kanskje båten ikke synker..

Med en båt til 10k-20k kommer du deg til England - hvis du er heldig! Om du har støpt på noen ekstra pontonger eller ikke har ikke så mye å si i den sammenhengen. Men det er faktisk en grunn til at du ikke finner noen slike båter på langtur. Jeg så mye rart når jeg var på langtur, men det var vel ingen som hadde båter som var verdt (inkl utstyr) mindre enn 200k. Du trenger ikke en båt til en million eller to, men LITT penger må du faktisk legge i dette. Hvis du ikke har økonomi til det er det kanskje en bedre ide å prøve å få seg en mannskapsplass?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Herman: Takk for tipset, jeg reiser til asia tenker jeg, kjøper den der, da seiler jeg fra øy til øy, synker båten så er ikke det så farlig:) Værre hvis den synker når jeg er på vei hjem fra Amerika til Norge.. blir langt å svømme. Uansett mest lyst til og se øyene i stillehavet.

Link to post
Share on other sites

Nå var jo tittelen på innlegget ditt jordomseiling da, så jeg antar at både jeg og andre som har svart deg har gått ut fra at du skulle på jordomseiling. At noen her har forsøkt å selge deg noe har jeg ikke sett noe til, og det er vanlig - hvertfall her på baatplassen at man henviser til linker man mener kan være relevante for deg. Det gjelder også linker til f.eks båtannonser.

 

Skal du krysse åpne havstrekk trenger du en båt som er bygget for havseilas, og det koster desverre penger. Skal du ivareta din egen (og andres) sikkerhet trenger du egnet utstyr, og det koster også penger. Skal du bygge om en båt til å bli en sjødyktig trimaran koster også det mye penger i tillegg til at det tar tid og krever mye kompetanse. Har aldri hørt om noen som har gjort det før, og jeg ser heller ikke hensikten.

 

Du skriver: "synker båten så er ikke det så farlig". Du kunne like gjerne skrevet: "Drukner jeg så er ikke det så farlig".

 

Jeg vet ikke noe om hvor mye erfaring du har, men hvis du ønsker dialog med erfarne seilere her på baatplassen, vil jeg oppfordre deg til å ta en annen tone.

Link to post
Share on other sites

bliss X: Ja skal på jordomseiling:) Men båten kan synke, har ikke økonomi til og kjøre helgradering. Må bare gjøre det som står i min makt, kjøpe båt, skjønne/føle hvordan båten fungerer, seile på noen korte turer først, få denne mage følesen på hvordan den virker. Hvis jeg etter noen månder føler meg utrygg så seiler jeg ikke over det store hav. Det klarer jeg ikke, blir jeg redd så kaster jeg håndkleet.

Link to post
Share on other sites

Stikk innom biblioteket og spør etter boka til Holvik. Det kostar deg ikkje så mykje. Boka er å anbefale om du har tenkt deg på langtur med seglbåt, eller bare vil lære deg litt meir om kva segling handlar om.

Ellers må eg sei meg enig med Herman. Å melde seg som mannskap er nok raskare, billigare og tryggare enn å settje i stand eit gamalt vrak.

Link to post
Share on other sites

Jeg har drømt om å seile rundt jorda i mange år, og jeg har lest en del om det. Og jeg har seilt den del. Dette er min bakgrunn for å komme med et forsiktig råd; lytt poå det som sies her på BP. Forumet er unikt og kompetansen er enorm. dette er ikke PR, det er fakta

 

Om du er fast bestemt på å seile rundt jorden eller på langtur, på et busjett av knapper og glansbilder må du kikke på båter i kategorien 20 fot+-. Disse er forholdsmessig rimeliger å kjøpe, rigge og vedlikeholde. Med din noe ubekymrede holdning til om båten går ned vil jeg si du ikke burde ha med mannskap, men bare ta annsvar for eget liv. da er en 20 foter tilstrekkelig. www.valkyrien.tk er et eksempel Leisure kommer i 22 og 23 fot. En solid båt. Jeg har hjemme en bok om en danske i 70 årene som seilte halvannen gang rundt jorda i en 18 foter. Om du sender meg en IM skal jeg finne ut hva båttypen heter.

 

Jeg håper for din del det er bråkjekkhet som gjør at du tar den bekymringsløse tonen til om båten går ned. Og det at det er så kort mellom øyene i Stillehavet at du bare kan svømme i land på den neste, det er nok desverre en misforsatåelse. Å svømme en km er langt, å svømme en nautisk mil er svært langt. Å svømme 20 nautiske til nermeste øy kan du bare glemme. Så har du jo haien også da :eek:

 

Men jeg er enig med deg - Å seile blandt øyene i stillehavet - det er drømmen. God Tur !

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Om du har den tonen du har i innlegga dine bør du få deg din eigen båt. Med ein slik tone så trur eg at mange langturseglarar hadde satt deg i land ganske raskt.

 

Du skriv at du ikkje har meir pengar enn dei du får frå NAV. Det er eit faktum at mange langturseglarar jobbar svært mykje før dei dreg. Dette for å få råd til å oppfylla draumen sin.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...