Jump to content

trenger hjelp til transport/bunkring av ca 1500L diesel


sjøleik

Recommended Posts

Hei,

 

nå er altså skuta blitt "verneverdig fartøy", uten at den kan gå for egen maskin pga dette ;-)

 

Ligger fast ved Kavringen/Nesodden.

Bor i båten, også om vinteren, selvom hele akterdekket mangler (bl.a.), trekker litt...

Har kjempefin, hjemmelagt sentralfyring som drives med diesel.

Har to tanker (omtr. 750L hver) som dessverre er tomme...

 

AVGIFTSFRI Diesel koster 11,60 her på Kavringen Marina (så BILdiesel til 10,30 i byen i dag!)

Kunne fått avgiftsfri levert med tankbil til omtr. 8,50, men da måtte jeg flytte båten et sted hvor de kan komme til med bilen.

Har lett lenge etter noen som kan og er villig til å slepe båten til en brygge i nærheten, men nå plutselig vil de ikke fylle fra tankbilen til båter om vinteren!!!!

 

Ringte også (bl. mye annet) til Lindøya Marina som disponerer en mindre tankbåt, de vil ha 11.- per liter (AVGIFTSFRI!!!) plus 1500.- per time i leie, minst 3 timer, pluss moms...

 

ER DET NOEN DER UTE SOM VET RÅD?

- som vet om en mulighet til å få levert virkelig avgiftsfri diesel sjøveien til et rimelig penge?

- som kan fylle sin 10'000 L tank med billig diesel,deretter komme hit til en kopp kaffe og hjemmelagt kake, og pumpe over en skvett?

 

Alternativer er:

- fryse ihjel (ubehaglig) :sweat:

- tenne på båten (kunne spart de utgiftene jeg hittil hadde...) :nono:

- flytte i land (hæææ?????) :headbang:

- kjøpe "avgiftsfri" diesel på marina som er dyrere enn avgiftsbelagt (har nakke-, ikke hjerneskade!) :smash:

 

Vel, takker for alle (positive) innslag

Link to post
Share on other sites

Da hadde tankbilen kunnet komme hit også...

 

Problemet er at Kavringen IKKE er tilgengelig fra landsiden. Alt må transporteres sjøveien. Eller bæres ned fra hovedveien (ca. 120 høydemeter, iblant 230 trappetrinn...) :nonod:

Link to post
Share on other sites

Dra innom en " skraphandler " så får du en slik kjemikaliebeholder der. Jeg har selv gjort det samme. Måtte betale 100kr for herligheten men det var den jaggu vært. Praktisk og grei er den og med metallramme rundt og greier. Har ikke fått fylt den ennå så kubikken er jeg ikke sikker på men 1-1,5kbk må den da være og har du muligheten til og låne en henger så ordner det seg nok.

Link to post
Share on other sites

prat med bunkringsanlegget på halvorshavn. Hvis jeg ikke husker feil så har han en båt i oslo-området også som han bruker til å fylle alle danskebåtene med. Han nevnte engang at det bare var å ringe hvis vi trengte diesel. Det var visst ikke nødvendig å komme med båten ned til filtvedt da han kunne komme til oss. Kan være verdt å undersøke

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen Sjøleik og gratulerer så meget med status som "Verneverdig skip"; det er som du vet en status som forplikter :wink:

Men samtidig gir denne statusen fordeler, bl.a. med bunkersen. Du får nemlig refundert bl.a. CO2 avgiften på alt drivstoff du kjøper til båten.

 

Med hensyn til bunkring kom jeg på en ide som du kan tygge videre på. Har du lettbåt ombord? Har du løftemulighet? Da kunne løsningen ligge i det enkle faktum at dieselen har en egenvekt godt under sjøvannets egenvekt......

 

Du kan ta en slik 1000-liters containertank som flere har nevnt på slep bak lettbåten og løfte den ombord i "moderskipet" for å fylle over på tankene. Alternativt kan du løfte dieselen ombord med en liten elektrisk pumpe :wink: Hvis du vil gjøre det ekstra flott kan du jo slepe tanken på en liten lekter, eller i det minste lage en ramme av plank rundt den for å bedre stabilieten.

 

Kanske det var en ide å spinne videre på . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

hei igjen,

 

takk for mange flotte ideer!

 

@ Kaftein Øl:

skal ringe i morgen; denne muligheten har hittil ingen visst om...

jeg ville/kunne ikke slepe båten dit, men om de kan komme hit?

takk!

 

@Poseidon:

takk for det! det tok jo litt tid å overbevise Riksantikvaren om at Sjøleik er verdt til å verne akkurat pga alle (dokumenterte) forandringer i løpet av tiden.

Og til slutt ble jeg nå også medlem i Fartøyvernsforeningen, hva enn dette skulle være godt for.

Og til sist behandles for tiden min søknad om økonomisk støtte fra Norsk Kulturminne Fond, kryss fingerne at det kommer noe positivt ut av dette!

Det med å slepe dieselen etter jollen var nok kjempelurt, men jeg tviler på at noen hadde villet fylle drivstoff i en flytende beholder. Kunne jo evt. rullet den over bryggekanten... Enda verre med å hale den ombord igjen.

Prøver nok Kaftein Øl's forslag først!

 

@McKongen:

jeg er klar over det! Tar du jobben? :lol:

Link to post
Share on other sites

Ikke rart ingen har kommet med forslaget til Kaftein Øl tidligere, for det er bare vas, gutta på Halvorshavn har ingen bunkersbåt og aldri har de vært inne i Oslo for å bunkre noe som helst heller.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Sålangt jeg skjønner skal du bruke dieseln til å fyre med gjennom vinteren? Har du sjekket pris på fyringsolje - kanskje dette blir billigere? hva med å få tak i en slik tank som flere har nevnt, sette den på en lekter eller feks på dekk av en skøyte (ingen andre i skøyte/båtboer miljøet rundt deg?), gå til en kai tilgjengelig for tankbil, fylle opp og så dra til der du ligger å pumpe over i din tank?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

ring statoils o hör om de inte kan komma med bunkerbåten. Det kostar inte så mycket . vi tar ca 2 øre litern i när området-

O 8 øre l om det är 10 sjömil eller mer. du kan o bestella msd som är billigare en go 11 som är den vanliga marindiseln.

Eller om du har en sentralpanna så kan du ringa tillbaka till båten som du pratat med tidligare o erbjuda dem att köpa slabb för 3-4 kr litern mot fri leverans. slabb är den diseln som de inte kan levera till båtar för det kan vara för mycke olja eller vatten i den, men går utmerkt att elda med.

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ring til Nesodden Boligvarme, T: 90 79 23 44. Hyggelig fyr som jeg har tanket av mange ganger :yesnod:

Han leverer diesel/ fyringsolje til båter i indre Oslofjord hele året med tankbil. Han holder til på Nesodden, og kan garantert møte deg på en av bryggene på Nesoddlandet slik at det ikke blir så langt for deg å slepe båten.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

hei allesammen!

 

takk for mange hyggelige tips, dessverre ikke alt gjennomførbart.

 

@Kaftein Øl:

dette er dessverre riktig som Kingsea sier, Halvorshavn har ikke bunkersbåt. Prisen blir 8-9 Kr. men du må hente selv. Men de låner gjerne ut store fat.

 

- Nå trenger jeg en som "tilfeldigvis" kommer denne veien, tar med 1500L til meg og "tilfeldigvis" skal ut dit igjen (fat skal jo leveres tilbake)

 

@BavariaMorten:

takk for tilbudet! hvis fatet er allerede ombord i en båt har vi en avtale! Ellers må vi finne en mulighet til å gjøre dette...

 

@Rolf:

avgiftsfri diesel og fyringsolje er det samme (ifl. Nesodde Boligvarme) derfor samme pris...

 

@sap_2000:

har fått levert drivstoff av Jon mange ganger før. Men for noen dager siden fikk jeg beskjed om at de ikke leverer til båter om vinteren... Nye sikkerhets-/miljøforskrifter?

 

@ Lundberg:

her er det for mange ting jeg ikke skjønner:

-hvem er "vi" (kan du evt. være et ledd her?) :wink:

-hva er msd, og hva er go 11 - og hvor får man tak i noe sånt?

-"slabb" har du forklart allerede, men her er det vel snakk om store tankbåter - tror ikke at de kan komme hit inn mellom Ildjernet og Kavringen.

-Jeg bygget "sentralfyringen" av en Webasto TermoC, vet ikke hvor kresen den er angående renhet og vanninhold...

 

Har dessuten som (for tiden uføretrygdet) utlending dessverre ikke noe stor vennskapskrets i denne bransjen, men kanskje jeg kan utvide den her inne?

 

Hilsen,

Karl

Link to post
Share on other sites

Bare en liten notis. En bekjent av meg hadde 1000 liter diesel stående som han brukte på bilen. På en slik tusen liters plastikk tank. Over tid reagerte plasten med dieselen, og diesel pumpa i bilen måtte overhales for ca 8000 kroner.

De som reparerte pumpa sa dette var noe de så stadig vekk, og kom av at folk hadde diesel på plastikkfat.

Sikkert ikke noe problem hvis du bare skal bråfylle, uten å lagre, men da veit du om det.

Når han jeg kjenner tømma plastikk tanken for diesel, var de nederste 5-10 cm i tanken like seigt som sirup sa`n...

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Link to post
Share on other sites

hei allesammen!

 

 

 

@BavariaMorten:

takk for tilbudet! hvis fatet er allerede ombord i en båt har vi en avtale! Ellers må vi finne en mulighet til å gjøre dette...

 

jeg har truck tiljengelig på statoil på fagerstrand å kansje du kunne fått Hilmar til og slepe det ut til deg.

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

@ Lundberg:

her er det for mange ting jeg ikke skjønner:

-hvem er "vi" (kan du evt. være et ledd her?) :wink:

-hva er msd, og hva er go 11 - og hvor får man tak i noe sånt?

-"slabb" har du forklart allerede, men her er det vel snakk om store tankbåter - tror ikke at de kan komme hit inn mellom Ildjernet og Kavringen.

-Jeg bygget "sentralfyringen" av en Webasto TermoC, vet ikke hvor kresen den er angående renhet og vanninhold...

 

Har dessuten som (for tiden uføretrygdet) utlending dessverre ikke noe stor vennskapskrets i denne bransjen, men kanskje jeg kan utvide den her inne?

 

Hilsen,

Karl

 

Jag jobbar på en bunkerbåt här uppe i ålesund. Så det blir lite svårt att ta en svipptur tyverr

GO-11 är marine disel

Msd är marine special destilat som har en högre % av parafin en vanlig disel

 

Slabb hehe om ni bara viste så mycke fint drivstoff som går till spillo i pumprumm o dyligt.

 

För övrift så kostar m-disel ca 3,40kr + moms o 1,6kr i avgift =6,25kr nu resten är avanse till förselgare

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

@ Lundberg:

her er det for mange ting jeg ikke skjønner:

-hvem er "vi" (kan du evt. være et ledd her?) :wink:

-hva er msd, og hva er go 11 - og hvor får man tak i noe sånt?

-"slabb" har du forklart allerede, men her er det vel snakk om store tankbåter - tror ikke at de kan komme hit inn mellom Ildjernet og Kavringen.

-Jeg bygget "sentralfyringen" av en Webasto TermoC, vet ikke hvor kresen den er angående renhet og vanninhold...

 

Har dessuten som (for tiden uføretrygdet) utlending dessverre ikke noe stor vennskapskrets i denne bransjen, men kanskje jeg kan utvide den her inne?

 

Hilsen,

Karl

 

 

Jag jobbar på en bunkerbåt här uppe i ålesund. Så det blir lite svårt att ta en svipptur tyverr

GO-11 är marine disel

Msd är marine special destilat som har en högre % av parafin en vanlig disel

 

Slabb hehe om ni bara viste så mycke fint drivstoff som går till spillo i pumprumm o dyligt.

 

För övrift så kostar m-disel ca 3,40kr + moms o 1,6kr i avgift =6,25kr nu resten är avanse till förselgare

 

 

Siden du jobber på bunkersbåt og skal ha "peiling", hvordan kan du overhodet tenke på å anbefale å kjøpe msd siden det er billiger?

Skal han ause det opp i bytte med et ausekar, og varme det i panna sånn det blir flytande? Trur du han har forvarmeanlegg eller heating på tanken?

Du burde no nesten vete ka som skjer med msd når den blir kald.

Link to post
Share on other sites

Ja det vet jag o om det hade varit prat om disel till maskindrift så hade jag naturligt vis inte tagit det upp.

Men till ett fyringsanlegg så går det utmerkt om en att det blir en hinna med parafin somm ligger på toppen.

Så jag hoppas att ingen som läst detta har fått tanken att köra båten på msd då den skall hålla 40grader c för att inte förvandla filter till en grötklump

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

da var denne saken avgjort. Dieselen skal inn i de vanlige drivstofftankene, og siden hele akterdekk, altså dekket over maskinrommet, mangler så kan det bli ganske kaldt...

 

@ BavariaMorten:

dette høres altfor fint ut! hva blir prisen da?

Må nå bare få tak i Hilmar (hvem er nå dette?), så må jeg kanskje ikke fryse i winter??

(kanskje dette lar seg utvide til en liten bi-næring? ;-) )

Vi skulle kanskje ta en alvorlig prat? send en mld til 93026557 så ringer jeg tilbake. Takk!

 

@ Polar 770:

strøm er på denne plassen mangelvare. Klarer såvidt å holde liv i batteriladeren; støvsugeren må jeg allerede drive over inverteren ellers går sikringen på brygga. Dessuten er det mye mere behaglig med sentralfyring og (vanndreven) gulvvarme enn med en varmevifter. Minner om at jeg bor her hele året...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...