Jump to content

Uansvarlig kajakkpadler i Stavanger


Poseidon

Recommended Posts

Jeg har vært ute på praksisturer med POSEIDON II hele helgen, selv om være har vært temmelig skiftende....

I ettermiddag kom vi innover Byfjorden i Stavanger i sterk nordlig kuling og ganske grov sjø. Da så vi en gul kajakk et par kabler forenom oss; og jeg tenkte dette må enten være en virkelig dreven kar som er ute på trening i eskimorull - eller det stikk motsatte.

Det viste seg å være det siste. Kajakken gikk på tvers av sjøene, ble fullstendig ustabil og etter noen paniske forsøk på å gjenvinne balansen tippet han over. Jeg gav full fart og kom opp ved siden av ham i løpet av få minutter. Han lå da i sjøen og holdt seg i kajakken, med åre, pumpe og diverse løsøre flytende rundt seg. Han hadde selvfølgelig ingen sjanse til å komme ombord i kajakken igjen.

Fra styrehusvinduet spurte jeg om han trang hjelp. Da han mente at han skulle klare å svømme til lands, med kajakken på slep forstod jeg at mannen hadde en fantasioppfatning av situasjonen han befant seg i. Selv hadde jeg heldigvis en gruppe med voksne mannfolk med på praksisturen så etter å ha lagt oss på tvers for å gi ham le, stod det ikke så lenge på å få både ham og kajakken inn på dekk.

Jeg tenker med skrekk på hvordan det ville ha gått hvis vi ikke rent tilfeldig hadde vært i nærheten og sett hva som skjedde; men jeg tenker mest på hvordan folk kan være så uansvarlige å legge ut med kajakk, helt alene, åpenbart uten trening og erfaring i et vær som gjør at fergene blir liggende med kai . . . .

Link to post
Share on other sites

Flott at dere om bord tok affære, Poseidon, og ikke lot vedkommende prøve å svømme til lands! Padling er sikkert en veldig fin aktivitet som gir god mosjon og flotte naturopplevelser. Men man blir svært liten når været ikke lenger viser seg fra sin beste side, og det er kanskje ikke så ansvarlig å ikke ta hensyn til mulig væromslag når man ferdes i så små farkoster med dårlig stabilitet. Jeg har selv fått hjertet opp i halsen en gang da en gjeng kajakkpadlere i mørket uten lys en mørk kveld krysset foran baugen på en båt jeg jobbet på. Vi fikk dem inn på vår babord side. At det ikke blåste særlig gjorde at vi heldigvis fikk dem inn på radar og klarte å svinge klar dem.

 

Her er en noen andre historier om kajakkpadlere som hadde hell i uhellet:

 

- En mann som var alene i en kano eller kajakk fikk store problemer på grunn av sterk sørlig vind, og falt i vannet. Motorfergen «Bømlo» var i nærheten og fikk sendt en hurtiggående båt som plukket opp mannen, sier operasjonsleder Oddvar Nordfonn i Hordaland politidistrikt.

 

Var «død», padler snart igjen. Kroppstemperaturen var 20,6 grader. Hjertet slo ikke. Per Eivind Austefjord (48) svevde mellom liv og død i tre timer. Nå skal han snart ut og padle igjen.

 

Hurtigbåt plukket opp mann i sjøen. Drivende i sjøen utenfor Stord, fant hurtigbåt-mannskapet til sin store overraskelse en nedkjølt, ung mann.

Link to post
Share on other sites

Det mest skremmende er jo at denne personen ikke skal måtte avlegge båtførerprøven,

Flott dåd av Poseidon og flaks for padleren at han ble observert. Når det er sagt så har jeg mer enn en gang lurt på hva disse padlerene er laget av siden de trosser vær, sjøveisregler, værmeldinger og det som verre er.

Link to post
Share on other sites

Når det er sagt så har jeg mer enn en gang lurt på hva disse padlerene er laget av siden de trosser vær, sjøveisregler, værmeldinger og det som verre er.

 

Denne padleren er hvertfall laget av 50% Poseidon og 50% østerriker, men jeg padler ikke i annet enn riktig fint vær. Padling bør være trim og gøy, ikke en konstant kamp for å overleve.

Link to post
Share on other sites

Dessverre så hadde vi et tilfelle her på nordmøre så sent som 22 oktober i år, og dette tilfellet hadde dessverre et tragisk utfall der padleren omkom.

 

Jeg var selv hjemmeværende denne triste dagen og jeg erindrer at det var relative dårlige vær meldinger.

 

Å legge ut på padling alene, i åpent hav når mørket faller på er ikke å spøke med.

Den døde mannen og kajakken ble funnet ca. 3 nm fra hverandre noe som kan tyde på at mannen har forlatt kajakken og forsøkt å svømme til land (Egne spekulasjoner)

 

Etter min mening: Et unødvendig tap som enkelt kunne vært unngått!

 

 

 

Mateco

Link to post
Share on other sites

.... så har jeg mer enn en gang lurt på hva disse padlerene er laget av siden de trosser vær, sjøveisregler, værmeldinger og det som verre er.

 

...Hva er det disse padlerene skal bevise mon tro når de mot alle odds legger ut i dårlig vær....

 

Padling er en fantastisk helårssport, og behøver ikke begrense seg til kun de varmeste soldagene.

Men som til de fleste andre båtaktiviteter må man ha riktig (sikkerhets-) utstyr,

kjenne til sine begrensninger, og ikke minst ha et oppegående forhold til værmeldinger, (mot-)vind.

sjøhøyde og farvannet man ferdes i.

Utover dette skulle jeg gjerne sett flere kajakker på vannet også vinterstid.

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser artiklene det linkes til i innleggene over skjønner jeg at mange åpenbart har store tanker om egen evne til å overleve i kaldt vann. Sannheten er at de aller, aller fleste av oss er i svært dårlig form (joda!), og har omtrent null sjanse til å svømme i land i kaldt høstvann.

 

Det er aldri dumt å komme seg litt ut av komfortsonen og finne ut omtrent hvor egne grenser går, slik at man ikke legger ut på ekspedisjoner av typen Poseidon her har vært vitne til, uten å ha de egenskapene/kunnskapene som trengs.

 

En grei test for å finne ut hvor godt man klarer seg i vann med høsttemperatur er rett og slett å hoppe på sjøen, si 200 meter fra land en dag med fralandsvind og halvmetersbølger, for så å svømme inn til bredden. De fleste får seg nok en virkelighetssjekk da. Selvfølgelig gjøres dette kun med følgebåt som har ombord minst en person som er god på livredning!

 

Har selv prøvd dette, og for å beskjedent få skryte litt av egen fysikk vil jeg påstå at jeg er i forholdsvis mye bedre form enn gjennomsnittsnordmannen, men merket allikevel fort at 12 graders vann gjør ting med kroppen som man faktisk må oppleve for å forstå. Når man i tillegg har litt bølger, som hele tiden truer med å presse seg ned i lungene (kaldt vann gjør nemlig at du mister kontrollen over pusten, så det hele blir mer ukontrollert gisping enn pusting), de 200 meterne til land fort blir dobbelt så langt siden strøm og vind gir avdrift, og kroppen blir stivere og stivere for hvert halvminutt, forstår de fleste som kun har svømt rundt i sommertemperatur at redningsvesten er et plagg man bør stelle pent med.

Link to post
Share on other sites

For ikke å bli misforstått; Jeg er fullstendig på linje med overnevnte kommentarer.

Imidlertid behøver ikke kajakk utenfor sommersesongen være ekstremsport,

og mange nyter både vinter- og uværsdager som en del av sporten.

Da hører sikkerutstyr som tørrdrakt, vanntett bærbar vhf, samt kunnskap om nødprosedyrer

(f.eks. "rulle"-teknikker ), osv med som en selvfølgelig del av turen i tillegg til den obligatoriske vesten.

I tillegg gjelder som ved dykking, det er bannlyst å padle alene og man gjør avtaler før man drar.

Signalfarger på båt og utstyr er nevnt over, samt den viktigste ballasten i enhver potensiell farlig utøvelse;

God kjennskap til sin egen begrensing og forholde seg til dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg tar så mye hensyn som mulig til kajakkpadlerne - om vi ikke er langt fra dem så slakker jeg av til deplasementsfart og ser at de klarer bølgene våre greit før vi drar på igjen.

 

Jeg har en hypotese om at om kajakkpadlerne hadde visst hvor dårlig de synes på vannet så hadde de tenkt seg om i forhold til hvordan de kler seg og hvordan de markerer farkosten sin. Jeg anbefaler alle jeg prater med som padler å ha en stang med en oransj vimpel på og vest eller jakke i signalfarger. Men de synes nok at jeg er teit som sier det :smiley:

 

Jeg har erfart padlere som krysser trafikerte leder i dårlig sikt og mye trafikk. Jeg håper vi slipper SAR aksjoner pga dette i fremtiden, men er redd for at vi ikke gjør det.

Link to post
Share on other sites

Gul kajakk i Byfjorden.

 

Hørtes ut som Erik her på forumet det.... :nonod:

Nei, ikke meg denne gang :wink:

 

Padler fortsatt litt til og fra jobb innimellom, men på denne årstiden er det kun i pent vær. Har ikke lyst å bade, selv om jeg har tørrdrakt og holder langs land. :eek:

 

Men i klart og fint vær er det minst like fint på fjorden i kajakk på denne årstiden, bare så synd at det er litt langt mellom sånne dager for tiden :rolleyes: .

Link to post
Share on other sites

Hensyn og ansvar må nok gå begge veier, ingen tvil om det.

Mange mindre farkoster kan gjøre mye for å selv synes bedre på sjøen og dermed sikre seg selv på en bedre måte.

 

Vedlegger nok en skrekkhistore, dog med en annen vinkling:

Hvert sommer arrangerer Tønsberg Kajakklubb maraton-/ tur-løpet "Nøtterøy Rundt",

som starter ved klubbhuset 300 meter innenfor Gjestebrygga i Tønsberg.

Traseen går ut Byfjorden, Foynlandssundet, Bjerkøsund, Årøsund, Vrengensundet og inn Vestfjorden igjen til Tønsberg.

I år var det drømmeforhold, med skyfri himmel, ingen vind og kilometervis med sikt.

Løpet blir varslet hver time på VHF fra Tjøme Radio, slik at båttrafikken skal være forberedt på kajakkene.

Problemet er da heller ikke de store båtene, de tar fantastisk godt hensyn, setter ned farten, stopper opp, osv,

og er tydeligvis bevisst både hekkbølger og det å markere med god sving at kajakkene er observert.

 

Problemet er skjærgårdjeeper som utrolig nok kjører sikksakk i fullt plan mellom kajakkene,

med sprut, hekkbølger, "snitting" av kajakker, osv, som mildt sagt skaper farlige situasjoner.

Voksne mannfolk med hele familien ombord som passerer på 3-4 meters avstand i "full pinne",

noe som er en særdeles ekkel opplevelse med usikkerheten om man er sett og observert eller ikke.

Følgebåter med markeringsflagg er blitt glatt ignorert og er i tillegg vist "fingern" når de har forsøkt

å gjøre oppmerksom på "båtvett".

Og som regel; ungdommen er hyggelige og hensynsfulle, likeså de større båtene.

Verstingene er uten unntak 40-åringene på familietur med skjærgårdjeepen.

Dette gjelder selvsagt ikke "alle", men skremmende mange tar ikke selv de enkleste adferdshensyn.

Link to post
Share on other sites

Synes det ser flott ut med padling og skulle gjerne tatt opp denne idretten selv. Padle til jobben hadde vært konge.. Imidlertid undrer jeg meg på hvorfor ikke fler padlere skaffer seg en 2-3 meter høy pisk med et tydelig signalflagg på.. Dette har vært debattert tidligere, men jeg har lyst å minne padlerne på det. I littegrann sjøgang er dere utrolig vanskelige å få øye på. Hadde vi sett dere på lengre avstand, kunne man også gjort rutevalg som gjorde at vi var til mindre ulempe og sjenanse.

Link to post
Share on other sites

... I littegrann sjøgang er dere utrolig vanskelige å få øye på. Hadde vi sett dere på lengre avstand, kunne man også gjort rutevalg som gjorde at vi var til mindre ulempe og sjenanse....

 

Du har så rett.

Jeg kjører "stor" båt selv og vet hvor vanskelig det kan være å se kajakker.

Også på radar kan de være plent umulig å få øye på dersom det er litt sjø.

Sterke signalfarger på jakke/ vest og båt er fine saker, men vimpelen er jeg ikke så begeistret for, se under.

 

Ville ikke en slik sak gjort det umulig å rulle?

 

Jo, om ikke umulig, så iallefall mye tyngre.

De oppblåsbare vimplene kan nok sørge for oppdrift,

men for å få til en ordentlig "rulle" må man ha "handlingsrom" med padleåren,

noe som kan være vanskeligere med en "flaggstang" på båten.

Har ikke prøvd selv, men mange mener slike innretninger kan være farlige ved velt.

Å utføre en rulle ligger i å bruke padleåre/ hoftebevegelse og krever god teknikk,

samt at tyngdepunkt/senter ligger midt i båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...