Jump to content

Bruk av Tørris til fjerning av bunnstoff


SandAnker

Recommended Posts

Når vi bygde ny hangar for C-130 i forsvaret i 96', ble det montert opp ett sånt annlegg for å vaske, samt strippe flyene for maling, da alt skulle være så miljøvennlig. Cold-jet som det så fint het, levde vel ikke helt opp til forventningene, da vi måtte kjøre på med et rimelig stort trykk for at det skulle fungere, og da skapte det stress belastninger i alu-platene på skrogene. Så det hele endte opp i god gammeldags såpe og vann igjen, og cold-jet'n ble brukt til å produsere tørris-perler for å kjøle ned evt leskende drikke med :cheers: . Men det har vel skjedd ting på den fronten i løpet av siste ti årene også.

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle fjerne gammelt bunnstoff på båten i vinter,

To båter har blitt sandblåst i havna her i høst , det var et firma fra Tønsberg som gjorde jobben . Den ene har jeg sett på før og etter ,det er en Sandvik 28. Den blei kjempe fin , flott jobb og til 3.500- .Det må da være en grei pris mener jeg , kansje noe for deg også da jeg ser hvor du holder til . Om den blei sandblåst/vaska , eller hva dem gjorde veit jeg ikke sikkert . Men er du inntresert kan jeg spørre båteier , hva dem gjorde og hvilket firma det var ? Båten blei kjempe bra .

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Har sett flere forsøk med tørris. Ineffektivt og møkkete. Siden mediet forsvinner lar man være å dekke til, og dermed havner bunnstoffet overalt hvor det ikke skal være.

Derimot fins det enkelte sandvaskingssystemer som er både effektive og renslige om man foretar et visst minimum av tildekking.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei ser dere er nyskjærige på Tørrisblåsing.

Har nå blåst 2 seilbåtskrog med godt resultat.

prisen vil variere fra båt til båt men et sted mellom 13.000 og 25.000 ettersom størrelse og hvor mye som skal fjærnes.

Tørrisen koster 16kr kiloen og man bruker mellom 400 og 900 kilo ca 10-15kilo pr.m2

 

Jeg driver firmaet Enviprof og har som mål og bli den beste innen tørrisblåsing av båt.

Jeg har det nyeste og beste utstyret på markedet så regner med at det går veldig bra.

Det som en må være klar over når man tørrisblåser en båt er at alle skader og luftblærer vil bli synelige så det blir ofte litt sparkeling i etterkant.

Men det er jo mye av poenget med tørrisblåsing.

For dere som har sett videoen og reportasjen i seilmagasinet må jeg påpeke at jeg er ikke den første som har gjort dette.

Jeg sa til reporteren at det var den første båten som ble blåst med Cold Jet sit nye system i norge.

 

Bare og si ifra om noen vil ha tilbud,jeg blåser stortsett hele vinteren, så båten er ren og fin når vårkosen kommer.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette var en drøy pris. Jeg fikk blåst min 27' langkjølte motorseiler for 2 år siden med marmorsand, ble kjempefornøyd, prisen var kr 8.500. Fyren hadde aggregatet på henger, han dekket godt til slik at sølet samlet seg på pressenningen han hadde lagt under båten. Gikk greit å feie det opp etterpå.

Link to post
Share on other sites

Gutta i havna brukte dette firma nå i høst , med kjempe resultat syntes både dem og jeg . Skontorp Vedlikehold tlf:90204716 v / Svein Skontorp Holder til i Tønsberg mener jeg . Sandvik 28 kosta 3.500- , noe jeg mener er knall en pris . Da hadde ikke jeg giddi å liggi under der å skrapa i ukevis .

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Sandblåsing høres nå litt brutalt ut! Jeg fikk fjernet gammelt bunnstoff fra den forrige Balticen min for 4-5 år siden. Fikk da blåst båten under med kalk. Synes det var brutalt nok, fikk litt av en sparklejobb etterpå. Men sluttresultatet ble meget bra. Betalte den gang 6500 kroner for kalkblåsingen.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om jeg skal sjekke mere ut om Trine III Sitt alternativ,

det er jo betydlig rimligere, og søl blir det uansett, det samme med sparkling også...

Bare et lite forslag: Jeg kjøpte Jotun sin epoxy sparkel. Den var helt ubrukelig. Alt for tørr. Sikkert grei nok til en grop eller to, men her var det jo haugevis av groper og hull under båten.

Kjøpte istedet West System epoxy med doseringspumper. Et slag på epoxy pumpen og et slag på herder pumpen så hadde man rette blandingen. Så var det bare å blande i filler stoff for å få rette konsistensen. Veldig fin å jobbe med!

Link to post
Share on other sites

råstoffet til tørris er vel avfallsgasser fra annen industri slik at nettoeffekten mtp. co2 blir energibruk i forbindelse med produksjon, transport og evt. energibruk i forbindelse med anvendelse av produktet. Der skiller det seg nok ikke nevneverdig fra sand/kalk blåsing.

 

Til sammenligning gir vel forbrenning av 1 liter diesel 2,66 kg. CO2, tror kanskje vi lar regnestykket ligge her ...

 

- andersm.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om jeg skal sjekke mere ut om Trine III Sitt alternativ,

Hvorfor ikke ta bilen en dag innom havna her å se på resultatet , du bor jo rett borti gata her så er vel en grei søndagstur . Bare å spørre det veit du , så skal jeg vise deg båtane . Skal vel mye til om jeg ikke er i havna , men vi kan jo gjøre en avtale for sikkerhet skyld om du vil . Kan jo være greit på mange måter det å se , da veit du jo mer ossen det blir .

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...