Jump to content

Ozon behandling av båt


MaLang

Recommended Posts

Sitter og leser litt om ozon behandling av båter for å drepe mugg og fjerne lukt. Hvis man skal tro det man leser på enkelte websider så er dette den absolutt alfaω måten å sterilisere og fjerne lukt på. Men- andre websider viser en del nøkternhet rundt temaet.

 

Er det noen her som har prøvd ozon?

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Er det noen sikkerhetsaspekter ved bruk av ozongenerator, eller er nivåene så lave at det ikke er skadelig?

Hva med nedbryting av tekstiler/plastikk/gummi/fargestoffer etc?

 

Selv har jeg identifisert en del dieseltrukne innplastede finerplater jeg må fjerne før jeg kan ha håp om å få vekk den betryggende lukten av diesel om morran'...

Link to post
Share on other sites

Her er ett amerikansk firma som leverer ozon generatorer. De har også noen som går på 220V.

 

http://www.jenesco.com/

 

De fleste anbefaler en generator som klarer å levere over 2000mg/h for å effektivt drepe mugg... Dette da ozon brytes ned etter bare en halvtime, så for å få konsentrasjonen høy nok må generatoren kunne levere mer enn ozon nedbrytningen i det aktuelle rommet.

 

-MartinL

Link to post
Share on other sites

Er det noen sikkerhetsaspekter ved bruk av ozongenerator, eller er nivåene så lave at det ikke er skadelig?

Hva med nedbryting av tekstiler/plastikk/gummi/fargestoffer etc?

Ozon er meget skadelig for mennesker... man harskner rett og slett av å være i for store konsentrasjoner. Men i båt kan man sette på generatoren- skalke lukene og la den gå for seg selv i ett par timer før man åpner og lufter ut. Skal vistnok kunne reagere med gummi etter det jeg leser...

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg har den som er avbildet nedert til høyre på denne siden. Det finnes en del info om bruk av ozon på disse sidene også. Brukes gjerne av firmaer som driver med skadeforebygging etter branner i hus osv.

 

Ozon er en giftig gass, og man skal ikke oppholde seg i forhøyde nivåer over lang tid. I tillegg vil ozon skade materialer som tekstiler og gummi ved kronisk eksponering. Knepet er å kjøre på en høy dose i et lukket rum noen dager. Ozon er veldig reaktivt og forsvinner så snart en slår av generatoren.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært i Oslo på noen oppdrag i en og samme båt med jevne mellomrom fra nå i sommer og utover høsten. Eieren av denne båten har begynt å importere slike enheter og har nå installert dette i sin egen båt. (Trebåt).

I sist uke var jeg i båten igjen og merket en vesentlig forbedring av luftkvaliteten så dette har jeg tro på. Jeg vet ikke hvor lenge han har hatt utstyret installert i båten, men jeg tror ikke det kan være mer enn en måneds tid. (Han hadde ikke installert det sist jeg var i båten for en og en halv måned siden).

Link to post
Share on other sites

luftavfukter.jpg

 

Jeg har en DeLonghi DNC 60 luftavfukter. Den baserer seg ikke på kompressorteknologi (dette er ikke poenget). Her er en skisse av avfuktingsprinsippet.

 

 

dnc60.jpg

 

Den ser slik ut. Poenget er at informasjonen inneholder en opplysning om at den har: Separately controlled Ionizer . De videre opplysningene om dette er:

The built-in ionizer fills the air with healthy negative ions. Furthermore, the anti-bacterial filter cleans the air from dust and bacteria!

Har dette noe å gjøre med ozon behandling? Litt wikipedia-opplysninger:

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_ioniser

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut som om avfukteren din har en slik funksjon innebygget. Jeg antar at disse maskinene har en viss kapasitet til å produsere ioner og at behovet derfor vil bli dekket så lenge båten vedlikeholdes riktig. Jeg tror dessuten at høy luftfuktighet også skaper litt skjemmende lukt, og at en kombinert avfukter og ionefunksjon sammen derfor gir et bra resultat.

 

En trebåt vil vel kanskje ha et større behov for flere ioner i og med at kjølsvinet som regel er litt skittent. Likeledes så er vel noen brukte båter litt preget av lukt av forskjellige årsaker, og at det må litt kraftigere lut til for å få bukt med problemet.

 

Det luktet litt klor i den båten jeg var i, og dette kom i følge eieren av denne maskinen. (Det luktet litt behagelig friskt mener jeg).

Link to post
Share on other sites

Det underformulerte poenget mitt var følgende "krangel" hentet fra "wik":

The high electric potentials used to create air ions are achieved by using capacitors to develop a high voltage (c.20,000 volts), low-current charge at an electrode. Such voltages can also generate ozone (an energetic allotrope of oxygen), and NOx, which, even in relatively low concentrations, may irritate lung tissues, causing chest pain, coughing, throat irritation and aggravated asthma.[citation needed]However, the Cedars-Sinai Medical Center, Los Angeles has stated its acceptance of anecdotal doctor's reports that the use of ionisers produces only neutral to positive reports when tried by patients suffering from respiratory problems and allergies.[2]

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber med ozon til daglig da jeg jobber med ventilasjon.

Jeg har generatorer stående for utlån til BP sine medlemmer i nærheten av fagerstrand :flag:

Det fungerer godt for og fjerne lukt og med de mengdene vi oppererer med for og fjerne lukt er ikke farlig for mennesker.

Vi skal huske på når vi bruker ozon er og ha moderate mengder og lufte godt.

Ved sanering av lukt må det luftes godt ved sanering så klor lukta fra generatoren ikke setter seg i møbler.

Ta kontakt hvis noen ønsker prøve dette. :sailing:

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

. Knepet er å kjøre på en høy dose i et lukket rum noen dager. Ozon er veldig reaktivt og forsvinner så snart en slår av generatoren.

 

Dette er feil Ozon lukt setter seg i møbler og det MÅ luftes ved bruk.

Dette med lufting må jo selvfølgelig vurderes i hvert enkelt tilfelle.

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Ved sanering av lukt må det luftes godt ved sanering så klor lukta fra generatoren ikke setter seg i møbler.

Uhm... nu ble jeg litt forvirret her... Jeg har aldri hørt at ozon skal lukte klor... Ozonen i seg selv vil reagere fult ut etter bare timer så det er isåfall ikke ozon du lukter- da må det være biproduktene etter reaksjonen...

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Ok- så legger jeg til her at etter litt research så viser det seg at enkelte beskriver lukten av ozon som lett kloraktig... men da må vi snakke om generatorer som står på til enhver tid hvis det skal kunne lukte. Ikke akkurat det jeg var ute etter da jeg tenkte mer på sjokkbehandling med ozon for å sterilisere båten og bryte ned kilden til lukt. Har man gjort det en eller to ganger så handler det stort sett om å holde båten tørr etterpå...

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

det er ikke over lang periode lukten kommer, den kommer med en gang og lukt blir borte relativt fort. Står generatorenn på for lenge setter lukten seg i møbler.

Ved sanering lønner det seg og pøse på med ozon og lufte masse og gjenta dette til du er fornøyd.

Da snakker vi samme språk:) Da blir det vel en generator til våren:)

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Ozon lukter, men er alt for reaktivt til å forbli i stoffer ol.

Hvis ozon ikke har noe stoffer og jobbe med så spalter ikke moikylene seg og forblir lukt.

Men hvi vi kjører så mye ozon at det setter seg i møbler så krever det ekstra med lufting.

Vi skal huske på at ozon bryter ned mye annet og at det kan være ubehagelig og puste inn så vi bruker ikke mer en vi må

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Hvis ozon ikke har noe stoffer og jobbe med så spalter ikke moikylene seg og forblir lukt.
Vi hadde et luftrenseprosjekt på jobb for en del år siden og i den forbindelse ble det helt klart sagt at ozonen måtte produseres lokalt. Om den ble produsert og fylt på flasker gikk det bare en dag dag eller to før den hadde nøytralisert seg selv på flasken og var ubrukelig. Om ozonlukten skulle sette seg i stoffer vil jeg anta det har andre årsaker som at stoffene blir nedbrutt og av den grunn lager en eller annen lukt. Dette her er ikke mitt fag men basert på ovenforstående erfaringer har jeg vondt for å tro at ozonlukt setter seg i noe som helst...

 

Ozon lukter som den friskheten som er ute når det regner og lyner, kan vel minne litt om klor i lave konsentrasjoner.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Om en skal eksponere med ozonmed høy konsentrasjon i lukket rom eller om en skal lufte samtidig avhenger av hva en ønsker å oppnå. Hvis f.eks formålet er å ta knekken på biologisk aktivitet må en få så høy konsentrasjon at det tar knekken på uhumskhetene, dette er f.eks prinsippet når en skal fjerne mugg/bakterier (og også prinsippet når ozon brukes til å rense drikkevann). Hvis man derimot ønsker å fjerne lukten fra kjemiske stoffer, så kan man sikkert ha like god effekt av lavere konsentrasjon kombinert med lufting.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...