Jump to content

Pakkboks som lekker


osa

Recommended Posts

Jeg er temmelig amatør på de fleste tekniske båt-områder. MEN jeg er villig til å lære... :sweat:

 

-har noen spørsmål om pakkboksen min:

- Hvilken type pakkboks er dette?

- Er det normalt at den lekker? (litt vann og greasen kommer veldig lett gjennom og "slenger# rundt omkring..)

- Er det en enkel måte å stramme denne på?

- Må den åpnes (skues ut ) og skifte en eller annen form for pakninger..?

- Andre tips? -type grease?

 

pakkbox.jpg

Link to post
Share on other sites

Litt vann skal den lekke. 2-3 dråper i minuttet eller så minimum. hvis den ikke lekker så vil den gå varm, og det er ikke bra! Men om den drypper mer enn noen dråper nå og da er det på tide å pakke den om, eventuelt stramme den litt. Angående grease skal du bruke du bruke en som er merket EP-2, eller tilsvarende. Denne er sjøvannsbestandig, men ikke vannfast. Vannfast grease har lett for å stivne, og egner seg ikke så godt i hylsa.

 

PS: Ikke vri på greasekoppen i utide, det er lite smøring som skal til! Jeg gir den kanskje en halv tørn 3-4 ganger i året eller så....

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør som det står i SABB-boka. Vrir på den etter hver tur, tror boka sier en gang i uken, og det er jo ca noe sånt jeg bruker båten i snitt.

Jeg vrir bare til jeg såvidt kan kjenne motstand. Hardere vil medføre for mye press på akslingen eller noe sånt, slik at det kan bli varmgang - og det har ikke noen lyst på!

Link to post
Share on other sites

Vrir på den etter hver tur

Jeg hadde SABB i en tidligere båt. Da tok jeg en kvartvri etter hver tur, men der kom det nesten ikke ut grease foran. På denne må jeg ta opptil flere runder (kanskje ikke så ofte..) og det kommer forholdsvis mye ut foran, som slenger rundt omkring nedi rommet der. Du ser det på bildet..

 

på tide å pakke den om

Hva gjør jeg når jeg skal "pakke om" (amatør, remember.. :smiley: ) ? Åpner og skifter ett eller annet??

Link to post