Jump to content

Shorthand målebrev


Enzo

Recommended Posts

Jeg tok en titt på målebrev på min båt i dag , båten har LYS 1,34 mens shorthand Lystallet slik jeg forstår dette http://www.seiling.org/baat/visMaalebrev2.do?baatId=9445

Er satt til 1,27 det er uten genoa og spinnaker , regner med det er med fokk og storseil ? Det er altså minus 0,7 i LYS for seilreduksjonen og lite mannskap , finnes det noen tabell eller lignende som sier noe om hvordan de kommer fram til dette tallet ?

Link to post
Share on other sites

:smiley::smiley:

Jeg har sluttet å skrive her nesten pga redigeringsmuligheten, da jeg sliter noe jæ.... med dysleksi.

 

En får en hundredel mindre på shorthandedlys, en som på Standarlys (denne båt).

 

Men det er vel lurt å melde inn tillatte seil, så riktig handycap på båten kommer opp.

 

Er litt styr å få dette til. Anbefaler å gå igjennom Målere her under "utdannete målere". Så finner du en som bor i nærheten, så får du målt seilene hjemme eller på brygga billigere en hos seilmakeren. Husk å få på det godkjente ISAF merket på seilet ditt etter målingen av seilet.

http://www.seiling.org/

Link to post
Share on other sites

Det skal stå et serienr på seilet (ISAF measure merke), der er det 15 siffer. (Målernr.-ÅÅÅÅ-MM-DD-TT:MM)

 

Vist du finner igjen dette seile (serienr.) på LYSmålebeviset ditt, aktiviserer du bare seilet. Da går det ca en halv dag, for komiteen skal godkjenne seilet. Og etter da er den i LYSbevise, og en får Handycap etter seilet. Dette kan en gjøre 96 timer før race starter, og deaktivere eller aktivisere hvilket seil en vil bruke i Lysmålebeviset.

 

Det tar ikke lange tiden å lære seg dette systemet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...