SeaRaymond Startet 27.November.2008 Del på Facebook Startet 27.November.2008 Ja , motor og drev er 99 modell mercruiser bensin v-8 5 liter med alpha drev gen 2. timetall 460! På slutten av sesongen oppdages en stadig mer fremtredende lyd fra bakkant motor drev, først tidligere i sesongen hørtes den kun ved fullt "ror" utslag både høyre og venstre, på slutten av sesongen høres den over ett litt større "ror" utslagsområde, når en svinger, lyden er som en slags klakking, og merkes/høres kun ved lavere turtall som ved manøvrering (skjønt en ikke svinger så store "ror" utslag ved høy fart) Jeg tenker på drivknuten, men vil gjerne få innspill på dette, våren 2008 hadde jeg selv av drevet, skiftet alle belger, slanger og gjennomføringer og pakninger, lyden startet først i sommer, da jeg hadde av på våren såg drivknuten helt fin ut (av typen uten greasenippel så det var lite og gjøre), brukte orginal mercruiser grease på gimballageret og orginal splinegrease på splinen, hva tenker dere er problemet, lager eller drivknute? Håper noen med erfaring på dette svarer, blir uansett å løse drevet til våren for sjekk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brynjar Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Enig i at det høres ut som en sliten knute ja. Og veldig enig i at du bør sjekke det ut nøye før neste sesong. Lageret ville vel helst laget mere "rumlelyd" enn klakking. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 27.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2008 Dersom det er drivknuten, hvordan merker jeg at den er slitt når jeg ser og kjenner på den, samt, hva kan en forvente å måtte betale for å skifte den om en skifter selv, dersom det er noe annet som viser seg å være galt inn mot motor, må da motor ut for å fikse dette eller kommer man til fra utsiden med drevet av, tenker da på gimballlageret og evt annet der inne, synes noe nevne noe om en clutch i en annen tråd??? eller tenker en da på gearet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brynjar Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Priser har jeg ikke i hodet desverre. Reservedeler fås fra så mange plasser så det kan lønne seg å sjekke litt før du kjøper hvis du skal reparere sjøl. Må gimballageret skiftes trenger du ikke ta ut motor. Du kommer til det med en krokters fra utsia. Det kan imidlertid være vanskelig å få løst. Jeg klarte ikke å dra av mitt og måtte sette båten på verksted, de hadde hydraulisk ters. Clutch? Er mekanisk innkobling av gear på drev. Det er derfor det raper sånn i tannhjulene hvis du er for treig med å sette den i gear.. Legg inn hvor du bor i profilen din eller under avataren så er det sikkert noen i nærområdet som vet hvor det lønner seg å gå for deler/hjelp. (det hørtes fryktelig belærende ut... vakke meninga) Ellers er det mye lurt å lese i servicemanualen, jeg studerer den alltid nøye før jeg skal til med noe jeg ikke har gjort før. Du finner den her : http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/6/6covr3.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 27.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2008 Ok, så dersom ikke problemet er i selve drevet (tvilsomt siden kun lyd når en svinger) er det kun to ting som kan være årsak, gimballageret eller drivknuten? Det finnes altså ikke mer mellom drev og motor en disse to tingene som kan gi nevnte symtomer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brynjar Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Det finnes en hel haug med sannsynlige og usannsynlige muligheter for ulyd mellom motor og drev, æresord, men knute og lager er vel oftest synderne. Det er iallefall et naturlig sted å begynne letingen. Men alikevel, nei, det er egentlig ikke mer mellom der. Det står askling direkte fra drivknuten inn til motoren. Akslingen er lagret i transomen med gimballager og knuten tillater sving og vinkelendring av drev. Ikkeno fancy nymotens greier Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Jeg mener disse drevene skal klapre litt når man svinger, spesiellt når drevet er i nøytral. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 27.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2008 Nei, ikke på min iallfall, kjøpte båten og motor sommeren 2007, da hadde det gått 223 timer, ingen slike lyder i det hele tatt, så dette har oppstått denne sesongen ved ca 350 timer, har nå gått 460! Hadde tidligere en båt med mercruiser 7,4 liter og bravo 1 drev, den hadde 740 timer og 91 modell, heller ikke slikt fenomen der, så her er det nok noe som er slitt tenker jeg, eller i værste fall, bare en tanke, kanskje jeg ikke fikk det tett da jeg skiftet knutebelgen i våres, men da hadde det vel havarert for lengst? brukt båten 140 timer denne sesongen..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Jeg mener disse drevene skal klapre litt når man svinger, spesiellt når drevet er i nøytral. Etter det jeg har fått info om klaprer drevet ved frikobling og gjerne ved varm motor/drev når dempeplaten er for "billig/feil". Dempelaten blir for "hard" ved tomgang og du får ulyd i drevet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
summer family Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Hei Det ligger en smørenippel mellom motor og skrog,aksling er ligger skjult in rør men midt oppå er det hull slik at du kommer til nippel,hadde samme klapringen på min smurte opp den lyden ble borte.Ta en titt i Repairs manual ligger mange smørenipler der som du ikkke vet om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dust Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Det kan være en zinkanode (den runde under) som har tært og og blitt slakk i gjengene, har vært ute for at det bare er til å stramme den opp eller skifte, så forsvinner lyden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 28.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2008 HeiDet ligger en smørenippel mellom motor og skrog,aksling er ligger skjult in rør men midt oppå er det hull slik at du kommer til nippel,hadde samme klapringen på min smurte opp den lyden ble borte.Ta en titt i Repairs manual ligger mange smørenipler der som du ikkke vet om. Tror jeg vet hvilken nippel du snakker om, mener jeg har vært bortpå der med fettpressa før, men kanskje det var på forrige båt, takk for tips, tester til våren, nå står motor med frostvæskeblanding og har tatt ferie Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 28.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2008 Det kan være en zinkanode (den runde under) som har tært og og blitt slakk i gjengene, har vært ute for at det bare er til å stramme den opp eller skifte, så forsvinner lyden Den kan jeg avkrefte for mitt tilfelle, den er fast, takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.