Jump to content

Prosjekt ny mastefot


HaHa

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å lage ny mastefot til min gamle havseiler. I følge dokumenter som fulgte med båten ble mastefoten byttet for rundt fem år siden.

Materialvalget har åpenbart vært mindre heldig, for slik ser mastefoten ut etter et regnvær/sjøsprøyt på dekk: Det blir vått og stålet (eller hva det nå er) ruster.

rustenmastefot.jpg

img001.jpg

 

Jeg vurderer nå hvor omfattende utbedringer jeg skal gjøre og vil gjerne ha innspill fra Baatplassens eksperter og øvrige synsere...

 

Den nåværende (rustne) mastefoten er skrudd fast i en fastlimt/-plastet teakkloss som hviler på kjølen (se over). Klossen i seg selv virker solid nok til å ta opp

kompresjonskreftene fra masten, men jeg er litt usikker på om den er solid nok festet for å ta opp sideveiskreftene ved sterk krengning.

 

Jeg ser for meg to muligheter:

 

1. Den enkleste varianten er å erstatte den eksisterende stålfoten med en i aluminium. Denne kan lages med enkle håndverktøy og en drillpress og baseres på

alu vinkler og en flat plate som skrus sammen.

 

2. Mer omfattende vil være å fjerne teakklossen og erstatte denne med en eller annen konstruksjon i aluminium som festes med glassfiber og epoksy til kjølen.

 

Jeg er som sagt for tiden i tenkeboksen. Blant annet må jeg beregne hvilke krefter en slik mastefot må tåle.

Jeg kommer tilbake senere med resultatene av den analysen.

 

Takker for innspill!

Link to post
Share on other sites

Som du selv sier er den enkelste varianten å bytte kun stålplaten med en i rustfritt syrefast. Spørsmålet er hva teak-klossen tåler over tid. Det er som du selv skriver først og fremst trykk eller kompresjonskrefter på denne. Jeg kan ikke se at dette skal endre seg vesentlig ved aldri så mye krengning. Så hvis du stoler på at klossen tåler trykk-kreftene ville jeg nøyd meg med å bytte platen, men holdt et øye med hvordan det utvikler seg. Du kan risikere at denne klossen tørker ut og sprekker over tid, jeg tror jeg ville vurdert å bake den inn med litt glasssfiber/polyester, dvs. fullføre en boks rundt klossen som jeg ser av skissen din nå kun går litt opp på sidene (?).

 

M.h.t å bytte ut med aluminium kan det være ok hvis det er massivt, men det må da være en legering tilpasset marint bruk. Husk at aluminium kan sige en del over tid. Jeg er usikker på om det ville bety noe, men det er ikke utenkelig at en kloss f.eks. blir noen mm. tynnere over tid fra presst fra masten.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at jeg bør gjøre en jobb som har varighet i mange tiår. En trekloss i et vått miljø og med dårlig drenering er et fremtidig problem, selv om klossen i seg selv er i god stand nå. Jeg jobber med kraftanalysene nå og jeg tror ikke at den nåværende løsningen er god nok til å tåle en kraftig påkjenning ved f.eks. en 'knock down'. Slik jeg tenker bør masten heller brekke over dekk ved at vant/strekkfisker ryker enn at mastefoten gir seg og masten skader dekket hvis den skulle brekke.

 

Kompresjonskreftene fra masten på mastefoten avhenger mye av båtens krengning: Mesteparten av spenningen i vantene drar jo masten nedover. Ved belastning nær bruddstyrken for wire/strekkfisk vil dette i min båt tilsvare rundt 6000 kg. Uten krengning er vel kompresjonskreftene rundt 1500 kg, vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Som sagt er jeg uenig i at krengningen skal ha mye å si på eventuelle sideveis krefter på mastefoten, og det vil i hovedsak være trykk-krefter.

Når man seielr har man strekk i vantet i lo og trykk gjennom masten

 

Hvorfor mener du det? Ved en knock down er det trolig andre ting enn mastefoten som får størst belastning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...