Jump to content

Bytte drivaksling Mariner 40


Tulling16'

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er vanskelig å bytte drivaksling på en Mariner/Yamaha 40? Motoren er delt nå, ny(brukt) aksel er på vei fra USA etter en veldig god handel på eBay. Vil jeg som en menigmann uten alt for mange tommeltotter greie å skifte denne selv? Den gamle akselen røk tvers av helt oppe ved blokka etter et ublidt møte med Mor Norge.

Motoren er en sylindret Mariner( også Yamaha) fra -85 og gikk som ei klokke helt til jeg lånte den bort! :headbang:

 

Den er lik motoren på bildet bortsett fra at det er lang stamme.

 

mariner40hpoutboard.jpg

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
Share on other sites

Er visst ingen som vil svare deg på det du egetlig spør om, ikke så rart når en ikke vet hvor fingernem du er med slikt, men generellt kan en vel si at dette er en jobb en fint KAN greie å få til, skjønt du må demontere hele gearet fra propellakselens ende, noen som er skikkelig innpå dette med gear vil nok kanskje si litt imot at dette ikke er noe for hobbymekanikere ettersom det jo er snakk om svært marginale klaringer etc når dette skal settes i sammen igjen, men hadde jeg hatt en defekt "gammel" motor er jeg ikke i tvil om at jeg selv ville gjort jobben med skifte av denne og "smelt" det sammen igjen, sannsynligvis ville det fungert uansett. Men dersom drivaksel har brutt av vil jeg jo tro undervannshus, propellaksel (hvordan såg propellen ut etter dette?) har fått seg ett skikkelig smell? Eller kanskje det var en feil på denne akselen siden den var det svake punktet. Det jeg vil frem til er at du må gjøre regning for problemer i ettertid dersom undervanshus etc har vært utsatt for en slik stor påkjenning en skulle tro etter at drivaksel har rykket, nesten som en skulle tro en hadde satte motor i gear under full rusning av motoren....... :crazy:

 

Selv da tror jeg drivakselen ville overlevd... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Snakket med en på jobben i dag som skrur litt på påhengere.. Han sa det var bare å ta av pumpehuset og trekke den gamle akselen ut og sette den nye ned. Og deretter sette på pumpehuset igjen.. Får prøve litt sjøl og se.. Han på jobben kunne hjelpe med sa han hvis det var problemer så da ordner det seg vel.

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
Share on other sites

Den gamle akselen røk tvers av helt oppe ved blokka etter et ublidt møte med Mor Norge.
Var det noen skader på akslingen ??var bruddet i et farveskille på akslingen rett under slutten på splinsa ??

 

 

Han sa det var bare å ta av pumpehuset og trekke den gamle akselen ut og sette den nye ned. Og deretter sette på pumpehuset igjen.. Får prøve litt sjøl og se.. Han på jobben kunne hjelpe med sa han hvis det var problemer så da ordner det seg vel.

Er nok ikke så lettvint.....hele girhuset på demonteres + høyden på pinion gearet må shimses riktig ved montering av den nye akslingen ( shimsa er pos 21 på tegning ), feil høyde på dette og du får feil inngrep imellom drevene...som igjen kan gir stor slitasje...havari.

 

Med forbehold om feil modell her ( gikk utifra en 40 hk 1985 Mariner )

nippon_gakki_gear.jpg

Se pos. 26.... dette er en mutter som holder pinion gearet festet til akslingen...

Blir vanskelig å få opp akslingen uten å fjerne denne.

 

 

Plukk opp en service manual for motoren og du burde kunne bytte akslingen uten problemer.....

 

En ting til... siden girhuset er demontert kan det være en fordel å bytte pakninger/O-ringer/simmringer ( du kan få komplett kit , #27-94533M )samt vannpumpe ( ihvertfald impeller ).

 

Lykke til

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...