Jump to content

Mer reduksjon på forsikringspremien


Pelle Parafin

Recommended Posts

Synes det hadde vært mer rettferdig med en større reduksjon på premien, for de som har kjørt skadefritt i 10 talls år.Har for min del aldri hatt behov for å bruke forsikringen,så jeg synes hele systemet er litt urettferdig.Hva synes dere? Når du ser alle ulykkene som skjer med uvettig kjøring av ukyndige "skippere"Det er jo dette vi er med å betale på Vi skulle hatt minst 50 % avslag..:confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg var på et kurs for et par måneder siden, der jeg ble fortalt at antallet skadeutbetalinger (på bil) hadde økt i 08, men skadeutbetalingssummen hadde sunket kraftig i samme periode, altså det var flere småskader...

Da jeg var innom et selskap og spurte pris på alle mine forsikringer, hus, båt og fire biler + henger, og jeg syntes det var noe dyrt, fikk jeg til svar at det var så stor økning i utbetalinger som gjorde det. Da jeg fortalte ham statestikken jeg hadde blitt fortalt så han ut som jeg snakket gresk og ble svar skyldig. Jeg har også hatt 4-6 biler forsikret uten skader siste 10 år og ventet større rabatt. Men, det nytter vel ikke kjempe mot "overmakta"...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

For ikke lenge siden hevdet noen at forsikringspremien hadde blitt redusert på grunn av mindre ulykker, stemmer ikke dette lenger?

Nå har selskapene tapt penger på finansmarkeden og forsikringstaker skal betale. Når dem har tjent på finansmarkeden har vært stort utbytte hos aksjeeiere.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk premien redusert om 48% med å flytte fra IF over til Gjennsidige :smiley:

Og jeg reduserte nesten det samme ved å bytte fra Gjensidige til Codan, men det spørs neste år, da lønner det seg sikkert å bytte tilbake i gjen. Men det er greit, det koster ikke mer en en telefonsamtale med en sleip selger.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har hatt skader på de siste 10 år, er det større sannsynlig at du får en skade i nærmeste fremtid. Ren statistikk :-) I tillegg er det en utsrakt misforståelse "at du ikke har brukt forsikringen din på 10 år". Den er brukt opp hvert år ved at selskapet har hatt deg som kunde og har løpt en risiko for at noe kunne gått galt.

 

 

mvh

Bavaria32sport

Gift med forskiringsagenten sin :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Bonus på båtforsikring er selvfølgelig ikke så mye mer anderledes enn bonus på bilforsikring. Er du en forsiktig bil-/båtfører bør du få billigere forsikring (bonus)

 

På Kornelia er bonusen på forsikringen 40 % nå (Maksimal bonus i Pantaenius)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Har du sett i glasskula? :smiley:

Nei, blitt overvist av fruens statistikk dengang hun jobbet i forsikring :-)

Intern premieberegning (snodig ord, det der premieord-greiene) i selskapene hensyntar om du har hatt skade de siste årene eller ikke, samt beløp på skaden. Dette blir faktorer i statistikken som utregner ditt beløp..

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har hatt skader på de siste 10 år, er det større sannsynlig at du får en skade i nærmeste fremtid. Ren statistikk :-)

 

Dette kan du da ikke mene!

 

Det du sier er tilsvarende at dersom du har kastet kron og mynt og fått kron 10 ganger på rad, er det mer sannsynlig at du får mynt neste gang. Nei - slik er det bare ikke. 'De store talls lov' tilsier at det er nøyaktig 50% sjanse på hhv kron og mynt den 11'e gangen også.

 

Jeg vil faktisk trekke motsatt konklusjon av deg. Fordi skader på båt har mindre med sannsynlighet å gjøre, og mer med adferd. Da vil jeg tolke at en som ikke har hatt skader på 10 år har en positiv adferd. Altså er vedkommende en god kunde for selskapet. Når det gjelder bil premieres slik adferd med bonus, båt ikke. Forstå det den som kan. Jeg støtter trådstarter, jeg

Link to post
Share on other sites

Uhell eller ikke er mange fler variable enn en mynt :-)

Og joda, jeg mener det fortsatt. Og du behøver ikke være enig heller. Hva med setningen "det finnes 2 type kapteiner; de som har gått på og de som snart går på" Her stiger sannsynlgiheten etterhvert som årene går :-)

 

Vennlig hilsen

 

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

med setningen "det finnes 2 type kapteiner; de som har gått på og de som snart går på" Her stiger sannsynlgiheten etterhvert som årene går :-)

Nei, det gjør ikke det... Det er størst sannsynlighet for å gå på i år 1, litt mindre i år 2 etc. Dette pga. at uerfarne skippere har størst sjanse for å gå på. Har man vært uten grunnkjenning i 10 år, er det ikke stor sannsynlighet for at man går på i år 11 og enda mindre i år 12 etc...Sannsynligheten synker år for år den. Det eneste måtte være at man ble dumdristig eller sløv med årene. Gjelder kanskje noen få, men de fleste av oss blir heldigvis klokere av erfaring :smiley:

 

Men jeg er enig i at vi alle går på før eller siden - dersom man bare lever lenge nok :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Men jeg er enig i at vi alle går på før eller siden - dersom man bare lever lenge nok :yesnod:

Da er vi enige om det :-)

Ha en trivelig jul. Fin båt du har forresten.. Vi hadde en slik, dog mye eldre enn din (1996 m 175HK 2-takt). Knallfin i sjøen og fin generellt å ha med å gjøre.

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

"det finnes 2 type kapteiner; de som har gått på og de som snart går på" Her stiger

Hvis jeg hører den en gang til beginner jeg å tro på dette! Dette er likt og med den som falt ned fra taket, vi alle sammen faller ned fra taket på en eller annen tidspunkt! De finnes 2 type kapteiner; forsiktige og uforsiktige.

Link to post
Share on other sites

4 typer: Forsiktige, uforsiktige, heldige og uheldige.. :wink:

 

 

Det er vel fortsatt lov å være uheldig selv om man er forsiktig?

Uforsiktig er noe helt annet. Da kan man ikke si at man har vært uheldig.

 

Men hva som er uforsiktig og uheldig er vel ikke alltid like lett å bedømme.

Gå på grunn :smiley: f.eks...

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Norwegian Brooker som jeg har brukt som forsikringsselskap fortalte at det er de mange ulykkene med mindre båter som skjærgårdsjeeper osv. som drar opp prisene hos de norske selskapene. De forsikrer bare båter fra 500.000,- (det var iallefall grensen før) og oppover.

 

Begriper ikke at folk tviholder på norske selskaper når det er så mye å spare på forsikringsmeglerne. Jeg sparte mellom 8- og 12.000,- i forhold til norske selskaper.

Link to post
Share on other sites

Begriper ikke at folk tviholder på norske selskaper når det er så mye å spare på forsikringsmeglerne. Jeg sparte mellom 8- og 12.000,- i forhold til norske selskaper.

 

 

Har du hørt om ett fosikr. selskap som heter LOGE ASSURANCE A/S? fikk ett bra tilbud fra de. :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...