Jump to content

Seilingshøyde på Skaftøbron ?


Enzo

Recommended Posts

Jeg lurer på hvor høy båt man kan ha og gå under Skaftøbron ( inne i fjorden Øst av Lysekil )

 

Bruker google earth og finner jo broen der , googler navnet med får ikke opp noen info. Finnes det noen plasser der man kan lete opp slik info på nett om man lurer på høyder osv når man vil sette opp en rute ?

Link to post
Share on other sites

Slipp bommen ut, krabb ut og mor styrer skuta.

 

Jeg tror mine 75 kg hadde hatt svært liten påvirkning på de 1800 som henger under båten.

 

Men høyden i Sverige måles vel på middel vannstand, mens i Norge på lavest målte vannstand.

 

Vertikalt datum for høyder er nesten alltid Mean Sea Level.

Link to post
Share on other sites

Men høyden i Sverige måles vel på middel vannstand, mens i Norge på lavest målte vannstand.

I Den Norske Los, bind 1, Kapt. 1, side 13, er det en plansje som viser referansenivåene i sjøkart.

Her står det at fri seilingshøyde under broer/luftspenn er avstanden ned til Høyeste Astronomiske Tidevann (HAT),

det jeg vil kalle springflo. Det burde vel være slik, dvs. at det er minste seilingshøyde som det må opplyses om.

 

Men i teksten under plansjen står det:

Friseilingshøyder, høyder til bruer og luftspenn under bru, høyspentkabler og andre skipsfarthindringer i form av luftspenn

angis en høyde målt fra laveste punkt på luftspennet/brua ned til et nivå Z0 over middelvann (2xZ0 over sjøkartnull).

Det ser ut som at dette er samme avstanden.

 

Geir :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...