Jump to content

Daycruiser - synspunkter på Bella 620DC


Bergen dørk

Recommended Posts

Hei godtfolk!

 

Nidelven vår er solgt og vi snuser på en daycruiser av en eller annen type. Openminded; men tenker i utgangspunktet på en DC med utenbordsmotor. Det er flere aktuelle, bla Skibsplast 655, som vel er favoritten.

 

Nå har vi sett litt på finn.no på Bella 620 DC. Noen som kjenner båten og har synspunkt på den?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Nå har vi sett litt på finn.no på Bella 620 DC. Noen som kjenner båten og har synspunkt på den?

 

Hei, en kollega har en Bella 620 dc . Båten ble først levert med 115 hk motor, men denne ble byttet til en Mercury 150 Optimax. Båten veier ca: 1000 kg, så 115 hk var i minste laget. (etter hans mening) Han har hatt denne i 3 sesonger og er fortsatt godt fornøyd. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har sett i noen annonser at "det er en helt annen båt med 150HK", men jeg lurer nå allikevel på hva det betyr...raskere i plan? Mer fornuftig drivstofforbruk? Regner med når toppfart allikevel er over 30 knop at det blir mindre viktig om den går 35 eller 42 på toppfart....har det noe med eks hvor mange som er ombord osv? Jeg kan lite om dette. Synspunkter?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en ny Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax i sommer. Det var rimeligvis en stor overgang fra forrige båt som var en Princess 360. Imidlertid er vi godt fornøyde etter en sesong. Til vårt nåværende behov er den utmerket.

 

På pluss siden er er mine erfaringer følgende:

- skroget er godt, båten sitter godt i svinger også i + 40 knop.

- Den takler litt rufsete sjø greit - har såpass dyp v-bunn at den etter min oppfatning ikke slår alverdens. (Alt er relativt selvsagt - savner Princessen noen ganger :wink: )

- Den er "tørr" - ikke mye vannsprut ombord selv i rufsete sjø.

- God og fleksibel kalesjeløsning med god plass under.

- "U-sofa" akter som gir mange sitteplasser og fin solseng.

- God løsning på dekk med rekker og åpen pulpit.

- Greie rom til dregg hvor det akkurat er plass til 50 meter blytau og en 5kg bruce.

 

Av negative ting har jeg vel følgende:

- Noen enkle løsninger på bla dør til forpiggen og lukelåser

- mangler vann og kokemuligheter

- små stuerom - vanskelig å plassere en Porta Potti på en god måte (Tror jeg i alle fall..)

 

Ellers fungerer båten bra. Kjøpte også en boggiehenger som jeg drar den på og det er veldig greit.

Jeg ville ikke gått for mindre motor en 150hk. Er ganske sikker på at du vil slite med å få båten i plan med fire fem voksne ombord. Høyere drivstoff forbruk og mer slitasje på motor. Vår Optimax har et svært behagelig forbruk uten at jeg helt husker tallene. Det er i allefall vesentlig mindre en hva jeg hadde på en 17 fots båt med 115hk johnsen 97 mod. Kan rett og slett ikke sammenlignes.

 

Med stor motor kommer du uanstrengt opp i plan uansett antall pasasjerer og du kan ligge i plan på lavere turtall og dermed lavere støynivå.

Link to post
Share on other sites

Ser vekta på Bella 620DC uten motor er 830kg. Min Askeladden 605 veier 900kg uten motor, så hvis ikke det er de "store" hastighetene du er ute etter, så mener jeg en 115hk holder. Min båt gjør ca 32 knop med en 115 (firetakter). Skal du opp i motorstyrke ville jeg heller satset på en Verado kontra en Optimax. Veradoen har jo elektronisk gearskifte og i tillegg et roligere lydbilde enn Optimaxen.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare vekt som er viktig her. Askeladden 605 har så vidt jeg vet en relativ flat v-bunn på 18grader, mens Bella har en dypere v-bunn på 20 grader. Det betyr at det kreves mer motor for å få Bellaen i plan, men den tåler også større motor og vil slå mindre i bølger.

 

Det går jo mange Bella med 115 hester så det er selvsagt "nok" for mange. Jeg ville i allefall ikke vært fornøyd med det.Kjøp så stor motor som du har mulighet til - vent heller med annet ekstrautstyr som kan komme senere.

Link to post
Share on other sites

...tenker i utgangspunktet på en DC med utenbordsmotor. Det er flere aktuelle, bla Skibsplast 655, som vel er favoritten.

Fin båt Bella 620DC, men hvorfor ikke satse på favoritten..? Det er jo en del gode grunner til at den er mest solgt i klassen.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Eh gå inn i forkabin?? Det er jo bare en 20 fots båt.... Det er ikke mulig å gå der inne - hele kabinen er "seng" Tar du vekk puta i midten får du imidlertid et stuerom du kan ha bena i dersom du vil sitte. Det er imidlertid ikke noe oppholdsrom for voksne utover sovemulighet. :flag:t

Link to post
Share on other sites

Skibsplast er jo en fot større og har et vesentlig høyere dekk så invendig plass er en del større. Den har også mulighet for toalett, kokeapparat og vanntank. Er det båt for overnatting du er ute etter er nok det et bedre alternativ. Den ligger jo også noe høyere i pris.

 

Skibsplasten har en moderat v-bunn slik at sjøegenskapene dens står tilbake for Bella. Det har jeg selv prøv, og vi holder en vesentlig høyere fart i litt sjø men Bellaen sammenlignet med Skibsplast. Skibsplast er heller ikke godkjent for mer motor en 150hk. Moa en mer sedat båt :wink:

Link to post
Share on other sites

Har du planer om å ha damer med i båten :wink:

 

Disse er ofte opptatt av toalettforholdene. I Skibsplasten er det mulighet for ordentlig porselenstoalett i kabinen, med tilhørende fortrekk og privatliv.

I Bellaen er det bokstavelig talt utedo, da det er plassert en portapotti toalett bakerst i båten. Får ikke dama mi til å sitte slik på utstilling...

 

Når det gjelder antall personer, har 655 godkjenning for 8 voksne. 7 kan sitte komfortabelt ute. Nr 8 må stå mellom fører og passasjersete foran, evt. sitte i kabinen (og her er det full takhøyde og god komfort).

 

Ellers er det enormt med stuerom og hyller i Skibsplasten.

 

Som skrevet har nok Bellaen et fortrinn i bølger, grunnet større v-bunn. Skibsplasten tar nok litt igjen med sitt større skrog, men Bellaen er nok bedre her likevel.

 

Lykke til med ditt valg :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener begge båtene er godkjent for 8 personer. (Lite forbehold...) Vi har vært 8 i vår båt, og da er det trangt... U-sofaen akter og to stoler gir imidlertid gode sittemuligheter for totalt 6-7 personer. En person kan sitte i et trinn opp til dekket. Jeg vil tro uteplassen blir hipp som happ... De største forskjellene er nok i bo-komfort hvor Skibsplast er vesentlig bedre både på plass og utstyr. Hadde jeg skulle hatt båt for overnatting ville jeg gått for Skibsplasten.

Link to post
Share on other sites

Det var antydet damer her...og det er riktig - kona og 3 døtre. :smiley:

 

De to minste på 5 og 9 år syntes det var veldig kjekt i kabinen på vår gamle Nidelv. Her kunne de kose seg time etter time. Det er bla litt dette jeg vurderer, selv om en i alle tilfelle må ta med at en kommer langt raskere fram til destinasjonen med en daycruiser enn med snekka. Vi valfarter stort sett til øyene utenfor Bergen, Austevoll, Sotra, Øygarden osv og tar heller med telt enn bor i båten. Kan et par overnatte her, så er det greit nok.

 

Men som sagt - for de mindre barna kan det være et poeng med noe som ligner på en kabin. Vet ikke hvilke erfaringer dere har med det? Ellers synes jeg trappen i Bellaen opp og opp på baugen er en flott løsning. Luka i SP655 virker også OK, men kanskje enda litt kjappere med løsningen i Bellaen (og en del lignende båter som Yamarin og Ibiza...selv om de er noe dyrere).

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Flipper 630 DC er vel en noe annen båt, eller er ditt poeng at den har samme skrog eller lign? Synes trappen opp til baugen, samt manglende rekker framme virker som en dårlig løsning hvis du har mindre barn ombord.

Begge båtene fra Bella konsernet som i tillegg lager Aquador. Bella 620 DC og Flipper 630 DC er forholdsvis like. Bella har en rundsitter bak, Flipper en benk. Rekka er også forskjellig. Blir litt smak og behag. Flipper skal visstnok ligge mellom Bella og Aquador i kvalitet. Min 630 DC toppet på 35 knop med 115 hk, og motoren føltes aldri for liten. Selv ikke lastet med 4 voksne + barn. Se forøvrig en test her: test.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke vurdere en Askeladden? 605 Explorer m/ f.eks 135 -150 Verado er jo en ypperlig kombinasjon. Masse av fin uteplass + grei cabin til en 20 foter. Mulighet for toalett i cabin. Pentry m/trykkvann, port til "badeplattform/stige", ståhøyde under kalesje+++. Syntes også de svarte/grå antrasitt fargene harmonerer veldig bra mot den svarte Mercurymotoren. Siste modeller har jo også radio/spiller og kartplotter som standard. Ypperlig daycruiser, som kan anbefales. I disse dager er det jo kjent at der er virkelig mange meget gode kjøp på nevnte båter innkl. diverse tilleggsutstyr rundt om hos forhandlerne.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke vurdere en Askeladden? 605 Explorer m/ f.eks 135 -150 Verado er jo en ypperlig kombinasjon. Masse av fin uteplass + grei cabin til en 20 foter. Mulighet for toalett i cabin. Pentry m/trykkvann, port til "badeplattform/stige", ståhøyde under kalesje+++. Syntes også de svarte/grå antrasitt fargene harmonerer veldig bra mot den svarte Mercurymotoren. Siste modeller har jo også radio/spiller og kartplotter som standard. Ypperlig daycruiser, som kan anbefales. I disse dager er det jo kjent at der er virkelig mange meget gode kjøp på nevnte båter innkl. diverse tilleggsutstyr rundt om hos forhandlerne.

 

Tror dette må være et meget godt kjøp i disse dager, og Askeladden båtene er jo veldig fine:) Men hvor stor er egentlig en grei cabin? Selv er jeg vant til (20 fots with 2000dc) en kabin der tre personer kan sove greit, og 4 personer sitter godt rundt bordet uten å måte bøye nakken inne i cabinen. Må man til en SKipsplast 655 for å få så stor cabin? Drev selv og kikket litt på rimelige nye daycruisere i 20 fots klassen for et år siden. Resultatet var at jeg byttet motor på den jeg hadde, mye fordi jeg syntes cabinene ble alt for knuslete på de båtene jeg så på.

Link to post
Share on other sites

Har ikke vurdert Askeladden 605 før, men skal se på den. Tror nok Skibsplasten skiller seg litt ut vedr kabin på nyere DC`er, men det handler jo litt om hva man skal legge vekt på - DAY eller CRUISER... :smiley: Vet ikke om det burde vært en egen kategori for såkalte weekend-cruisere, som enkelte forhandlere bruker som slagord i sin reklame?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det er jo klart at en cabin i en tyvefoter er jo ikke store boltreplassen, men som det står i brosjyren til Askeladden så reklamerer de jo med fire sengeplasser, to i cabin og to ute i cocpiten. Nå følger det jo med extra puter til å legge mellom både foran og bak så det blir jo en del plass ut av det. Nå bruker vi personlig båten stort sett som dagsturbåt så cabinen blir vel brukt mer som et stort stuverom. Sjekk forøvrig Askeladdens hjemmesider.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...