Jump to content

chippe D6 370, erfaringer?


XP 800

Recommended Posts

"Jeg vil gå så langt å si at chiptuning av båtmotorer er rent bedrageri."

 

"En person som bestiller chiptuning på sin båtmotor gjør en moralsk forkastlig handling med tanke på personen som kjøper båten av ham i bruktmarkedet. Før eller senere vil han få problemene i fanget, kanskje allerede etter et par år. Og du skal også ta med at alle garantier bortfaller om slikt skjer."

 

En viss herremann hos Volvo Penta skal ha uttalt dette...

Link to post
Share on other sites

oj oj oj da...... Det var da svært til høymoral hos denne volvo-mannen.... :lol:

 

Innehar ikke høy moral selv og anbefaler så absolutt en lettere oppfriskning av dyret i kjelleren. Min 4,2 d-tronic vil bli litt sterkere i løpet av vinteren og jeg gleder meg til det atter er sommer og sol.......................... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Eg ville ikkje tenkt tanken på å chippe denne motoren så høgt. Dette vil føre til myyyyyykje større belastning på motor og drev, og det kjem mest sansynlig til å føre til havari en eller annen gang. Og du står då igjen med ein båt som ikkje er brukande, og Volvo Penta vil ikkje begynde å skrue på motoren før du har lagt ein god bunke med tusenlapper på bordet.

Link to post
Share on other sites

Hei alfb. :cheers: Har også selv blitt anbefalt en moderat oppgradering. Fra 250hk til ca 290hk og med ett dreimoment som jeg raskt vil like, håper jeg.

Hva er din erfaring alfb. med forbruk etc.?

Arve

 

Jeg gikk også for en moderat chipping, +ca 40hk/90nm pr motor (ca 15%) men det gjorde utroligt. Har ikke målt noe forbruk etter dette. :drink:

Link to post
Share on other sites

Er det såkalte chip bokser det vurderes her ville jeg STYRT LANGT UNNA. Disse gjør intet annet enn og manipulere signalet om hvor mye luft motoren får..

 

Det er ikke tatt hensyn til eksotemp, innsprøytnings tidspunkt etc..

Skal man chippe så få de som kan det til og gjøre det.. ikke noen universal DRIT boks som oftes resulterer i mer røyk og halv dårlig performance...

 

Hehe Provoserer nok mange men godt ment :flag:

Link to post
Share on other sites

Hvis det er samme injektorene som på større maskiner så vil de tåle det. Så kommer jo spørsmålet om injektorene på disse maskinene i det hele tatt tåler å bli brukt...:lol:

Det er en sleivete og relevant kommentar :yesnod: I og med at det er usikkerhet rundt hva injektorproblemene skyldes OG at man ikke vet 100% at VP stiller seg bak og bytter motorer ville jeg vært meget forsiktig med å modifiesere motoren. Har man modifisert motoren ryker garantien - uansett om det er sammenheng mellom hva man har gjort og feilen (enhver produsent vil i hvertfall hardnakket hevde dette)

Link to post
Share on other sites

Her må jeg backe deg opp Bitteliten, å tilintetgjøre garantien på en D motor er utilrådelig. Det er utilrådelig uansett hvilken maskin man har kjøpt, ta vare på garantien så lenge man kan dra nytte av den.

 

Vil bare slenge på min egen teori på dette injektorproblemet.

Det høye trykket i dysene på disse motorene resulterer i en mer høyfrekvent pulsering/bevegelse av nålen i dysen. Siden nålen beveger seg med høyere frekvens pr innsprøytning så vil den også slites fortere. Feil kvalitet på dieselen vil sette fortgang i denne prosessen siden dieselen har til oppgave å smøre nålen.

Høyfrekvent vibrasjon kan også føre til matrialetretthet og matrialer kan rett og slett slå sprekker.

Link to post
Share on other sites

Vil bare slenge på min egen teori på dette injektorproblemet.

Det høye trykket i dysene på disse motorene resulterer i en mer høyfrekvent pulsering/bevegelse av nålen i dysen. Siden nålen beveger seg med høyere frekvens pr innsprøytning så vil den også slites fortere. Feil kvalitet på dieselen vil sette fortgang i denne prosessen siden dieselen har til oppgave å smøre nålen.

Høyfrekvent vibrasjon kan også føre til matrialetretthet og matrialer kan rett og slett slå sprekker.

 

Ja, og i tillegg så er det fleire innsprøytninger pr. dyse pr. insprøytningstakt. Det vil seie at injektorane sprøyter diesel inn i sylinderen fleire ganger før stempelet når øvre dødpunkt. Veit ikkje kor ofte VP opererer til pr. innsprøytning, men nokon motorer opner og lukker injektoren opp til 7 ganger før full forbrenning har oppstått.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...