Jump to content

Noen flere som har hørt om økning på båtmotorer


lyngen

Recommended Posts

Har forhandlet om en ny "Sole mini 17", og den er nå bestilt. Egentlig så hadde jeg tenkt å vente til litt utpå vårparten, men så ringte "motorselgeren" og sa at det var forventet en prisøkning på 7-11% på båtmotorer, selv på en liten "mini17" så ble det jo noen tusen kroner så da valgte jeg å bestille den på rett side av nyttår. Andre som har hørt noe om dette?

Link to post
Share on other sites

Burde ikke prisene senkes slik at man i det hele tatt får solgt motorer?

 

Hvis man hadde hatt utopiske påslag i utgangspunktet så hadde nok dette vært en løsning. Slik er det nok ikke med noen bransjer. Da ender vi opp med en annen konklusjon. Enten må du ned i lønn slik at alt kan selges billigere(du vil da stå med tilnærmet lik kjøpekraft som tidligere), ellers må man innse at kjøpekraften rett og slett går noe ned og vi kan rett og slett ikke unne oss så mye som før...

 

Jeg har sagt tidligere at oljeprisen styrer verdien på den norske krona, slik sett får vi håpe at den stiger snart. Da først får du økt kjøpekraft igjen. (vi er en gang slik stil at vi importerer mye mer enn vi eksporterer om man ser bort fra olje)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Prisene har jo steget hvert eneste år, dette selv om den norske kronen har vært sterk. Nå når den norske kronen svekkes skjønner jeg jo godt at prisene vil stige, men hvorfor gikk prisene da opp når ting var annerledes? Kan vel bare konkludere med en ting, prisene går opp samma pokker.. :lol:

Link to post
Share on other sites

At prisene har økt i en verden i sterk vekst, det skjønner nok du også :cheers:

 

Stikkordet er OLJE her i norge....dessverre.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Burde ikke prisene senkes slik at man i det hele tatt får solgt motorer?

 

Men hvem skal senke prisen :confused:

 

Tar vi eksempelet mot Yen så har den fra jan 08 og frem til i dag steget med over 50%.

http://www.dn.no/finans/valuta/?WT.svl=top...&jgo=pos_vt

Dvs at den Japanske motoren som i januar i år kostet 100.000,- NOK levert til kai i drammen vil i januar 09 koste over 150.000,- inn til importør (forutsatt at prisene ut fra fabrikk er i Yen). Hvem skal ta den prisdifferansen?

 

Mulig at produsenten tar noe av sine marginer for å beholde markedsandeler, men ikke alt. Norske forhandlere sine marginer er rimelig marginale som det er i dag.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Nå lages vel ikke japanske motorer i Japan, vel?

Men er ellers enig i at krona har svekket seg mot de fleste andre valutaer også.

Noen mener det bare er forbigående (som de mener om andre kriser også, bortsett fra "Global Warming").

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Angående olje prisene så er det jo kjent at når de går opp så må vi betale mere for å fylle bil/båt :yesnod: , og går prisene ned så må vi fortsatt betale mere for å fylle de samme bilene/båtene :yesnod: for da skal forhandlerne kompansere for det tapet de får. Så uansett så er det vi (forbrukerne) som er taperne i dette markedet. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Nå lages vel ikke japanske motorer i Japan, vel?

 

Hei,

 

Det har jeg ingen formening om derfor jeg tok forbehold om at prisene ut fra fabrikk var i Yen.

Dersom prisen på bla japanske påhengere er bunnet opp i dollar eller annen valuta blir effekten kanskje noe mindre.

 

Det jeg vet er at enkelte norske bilforhandlere nå antyder prisstigning til neste år grunnet høy Yen kurs.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Noe av årsaken er nok at 626 ble tatt ut av produksjon for en del år siden og dermed kun tilgjengelig brukt til en lavere pris...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og ser vi bort fra skrivefeilen (Mazda 626 vs Mazda 6) så er spørsmålet fortsatt veldig relevant.

 

En ny Mazda 6 koster fra ca 280.000 og oppover, jeg fikk nettopp tilbud på en ny bil med godt utstyrsnivå 2liter diesel på 140 HK, hengerfeste og ekstra vinterhjul til 330.000,- ferdig registrert. Også inkludert ekstra tectyl behandling for norske forhold.

 

Det er ikke de drøyt 30.000,- i HK avgift på båtmotoren som gjør forskjellen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Produksjonsvolumet er stort nok til at de skal kunne trekke ut stordriftsfordeler.

VP er tross alt en av de store på verdensmarkedet for innenbords båtmotorer.

 

Har mer tro på at det er det faktum at det er mindre konkurranse i VP sitt marked, de behøver ikke presse prisene. De får solgt motorene sine uansett.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Rart vis motorer går opp i pris på verdensmarked. Aluminium har gått 60% ned i pris siste året og de gjelder fleste metaller til og med bly som skulle påvirke prisene på batteri. Dette med å båtutstyr og andre tinger skal opp gjelder tror jeg ikke hele linjen heller noen produsenter og importører som har tapt på finansmarkeden og prøver å komme seg ut av krise.

Link to post
Share on other sites

Produksjonsvolumet er stort nok til at de skal kunne trekke ut stordriftsfordeler.

VP er tross alt en av de store på verdensmarkedet for innenbords båtmotorer.

 

Har mer tro på at det er det faktum at det er mindre konkurranse i VP sitt marked, de behøver ikke presse prisene. De får solgt motorene sine uansett.

 

Hvor lager volvo sine motorer? Lager volvo motorer i det hele tatt lenger? For alt jeg vet kan VP fabrikken være en sprøyteboks der de sprayer alt grønt.....

Link to post
Share on other sites

Hvor lager volvo sine motorer?

 

 

Production plants around the world

Volvo Penta has wholly owned plants in Vara, Sweden, for production of 3-, 4- and 5-litre diesel engines and in Lexington, Tennessee, USA, for production of all gasoline engines. A major part of Volvo Penta´s diesel engines are manufactured at Volvo´s common engine plant in Skövde, Sweden. In Wuxi, China Volvo Penta has a final assembling factory for diesel engines together with its Chinese partner Wuxi Diesel Engine Works.

 

Volvo Penta’s stern drives are manufactured at the Lexington plant and at Volvo´s common transmission plant in Köping, Sweden.

 

http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-.../production.htm

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Aluminium har gått 60% ned i pris siste året og de gjelder fleste metaller til og med bly som skulle påvirke prisene på batteri.

 

Det stemmer! Og i dag kan du kjøpe aluminium med levering om to år til en pris som er noe høyere enn spotprisen, men fortsatt halvparten av hva den var på toppen av markedet. For ordens skyld; dette gjelder priser i dollar.

 

For interesserte finnes det mye mere informasjon her om historiske priser på en rekke råvarer og halvfabrikata, som jo aluminium er, samt priser frem i tid som disse handles til i dag;

 

http://lme.com/

 

Om jeg tror at prisene som det handles for idag frem i tid viser seg å bli den virkelige prisen frem i tid? Har ikke peiling, men det er både kjøpere og selgere til disse prisene idag!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...