Jump to content

Hjemmelaget presenningstativ.. Noen som har idéer?


HEJ

Recommended Posts

Her er en bildeserie:

 

imag0106.jpg

Jeg har 2 stk identiske støtteben laget som en A. Treverket er 2"4" og litt høyere enn båten. Disse fester jeg til båten med to små stropper.

 

imag0107.jpg

Deretter legger jeg på toppbjelken, som er litt lenger enn båten.

 

imag0108.jpg

Toppbjelken legges på høykant, noe som kan være litt vanskelig i utgangspunktet, men med disse beslagene og skruer/drill festes de enkelt.

 

imag0114.jpg

Deretter setter jeg på en midt-støtte der toppbjelken har skjøt.

 

imag0109.jpg

Midt-støtta skrus sammen med toppbjelken og får ekstra stivelse med denne løsningen.

 

imag0111.jpg

Midtstøtta legges på dekk, og blir automatiskt låst via håndtakene på båten, legger også på litt "liggeunderlag" for å beskytte båten.

 

Deretter tar jeg av kallasjen, fordi presseningen da blir mye brattere og snøen vil ikke legge seg på presseningen. Fikk ikke tatt bilder av presseningen i år, da det ble mørkt denne dagen, og jeg har glemt det siden...

 

Dette innlegget fikk vi fra tom-ass

Beste oppskriften ever :flag:

Tusen takk :lol:

Nå skal det snekres!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

vil anbefale å kjøpe et ferdig stativ av alu-rør, dekkstativ, A armer eller T armer blir en smaksak. Problemet med disse som er laget av treverk er at det slites hardt på presenningen på toppen siden det ikke er avrundede kanter/hjørner. dessuten er det ofte lettere å frakte og sette sammen et slikt alu-stativ. Jeg hadde selv en slikt stativ av treverk, men synes det ble så tungvindt etterhvert så jeg kjøpte et brukt alurør stativ.

 

mvh

Jon

Link to post
Share on other sites

Hei HEJ,hehe...

 

Ser bra ut det der. Du bør teipe rundt hjørner og kanter med gaffateip.

Du bør også ta av kalesjen da presenningen kommer til å gnage hull iden i vinter.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Her ser du hvordan jeg gjorde det på min:

09042008548.jpg

 

Det ser kanskje tynt ut, men jeg strakk endel tauer og stropper over og rundt og hit og dit frem og tilbake, dette for at ikke presseningen skulle presses inn i båten.

Dette stod igjennom fjorårets stormer osv.

I år har jeg gjort det på samme måte, og har stått fint igjennom de vindkastene som har vært til nå i hvertfall.

 

Fordelen med å ha det høyt er at snøen legger seg ikke på den :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...