Jump to content

Askeladden: Dine sommer minner.


oslofjord

Recommended Posts

bilde_23_frste_plastbat1.jpg

Denne pollen handler om ikke dokumenterbare følelser.

Målet er intet mindre enn å kartlegge Askeladdens rolle i det norske folks hvedagsliv !

 

Men dette er vel ikke slutten på Askeladdden eventyret...(?) noen må da se potensiale for fortsatt drift i nytt AS og si: jeg fant jeg fant !!

 

Uansett fortell her i tråden din egen Askerladden historie fra din egen Askeladden sommer !

Link to post
Share on other sites

Artig tråd -og ikke minst poll :lol:

 

Jeg kjøpte ny Askeladden i månedskiftet Sept/ Okt i år og har ikke rukket å få så mange minner så langt. Krysset dog av for "kald høst" siden det var litt kjølig de få gangene jeg rakk å prøve den...

Båten er en 565 Wasper med Yamaha 150. Mer om kjøpet i denne tråden.

Håper å få noen gode erfaringer med den til neste år :yesnod:

 

Når jeg kjøpte, fryktet jeg litt det som nå har skjedd. Det som ble avgjørende for kjøpet, og at jeg handlet i høst var god pris, motorkombinasjonen (Yamaha) og ikke minst en seriøs og ryddig forhandler som jeg har troen på at holder ut lengre enn endel andre i dagens situasjon.

 

Det var også viktig for meg å hente ut båten og prøve den nå i høst for å avdekke evt. feil og mangler samt å få utbedret disse tilfelle forhandler eller produsent skulle gå dukken før våren kommer... Noen småting var det jo, og disse er allerede utbedret på en bra måte :yesnod:

Jeg ble også tilbudt vinteropplag som en del av dealen som jeg takket ja til. Også derfor synes jeg det var viktig å få hentet ut båten først og få registrert i småbåtregisteret og Securmark så det ikke finnes noen tvil om hvem båten tilhører om (gud forby) forhandleren også skulle legge inn årene ila. vinteren...

 

At produsenten har tatt kvelden er trist, men bekymrer meg ikke så mye siden jeg alt har fått ordnet opp i reklamasjonene og ikke har behov for noen deler etc. fra Askeladden. At forhandleren overlever er viktigere for meg.

Båt Holm i Halden, der jeg handlet er en gammel bedrift som har holdt på i over 40 år og har flere bein å stå på enn kun det og selge båter. Utenfor står det et 100-talls kundebåter de har service, vedlikehold og opplag på, og de var klare på at dette var et meget viktig marked i den vanskelige tiden som kommer...

 

Uansett. Håper Askeladden kommer på beina igjen i en eller annen form uten Commuter og Z serien og satser på det de kan og har levd på i alle år: Mindre båter opp til ca 20 fot.

Time will show :smash:

 

Et par bilder fra prøveturene i høst :sailing:

 

28092008012.jpg

 

28092008003.jpg

 

wasper__dash.jpg

Link to post
Share on other sites

Gratulere med ny båt !

 

Den må da være rå med 150 hk.

 

Mine egne minner er fra morfars båt på 60 tallet i hardanger med en 6 hester (stor som en 20 hk) og ikke minst Askeladden 14 fot fra 1964 som fortsatt brukes på hytta som nr 2 båt. Stødig båt med gode sjøegenskaper,men begrenset sesong fordi den må øses ca en gang i uka pga mangende selvlensing.

 

Men skikkelig kvalitetet er det !

Link to post
Share on other sites

Positivt overrasket om denne pollen.... ikke noe sjikane av myndighetene :flag: og som eier av en 73 modell Askeladden 16 med orange vindskjerm og blå kallesje med en 25hk Suzuki så likte jeg nesten denne pollen.... Selv om jeg i dag ikke helt ser hva som skal kartlegges og hvordan det skal brukes og presenteres... men det finner en vel ut av når resultatet fremlegges for oss...

Link to post
Share on other sites

Av interessante fakta vi kan lese av pollen at vestlandet er bra representert med 15 kryss på "vestlandet"..så er da også Askeladden produsert på de kanter.

 

Netopp på Vestlandet nærmere bestemt Ulvik i Hardanger er mine første og vage barndomsminner i morfars Askeladd en gang på 60-tallet.

 

Høydepunktet for søskenbarna var å leke seg i bølgene....nå er det svært lite bølger innerst Hardangerfjorden så hver gang fergen kom forbi var det å gi full gass (med ca 5 hk og ca 14 fot) frem og tilbake bak fergen. Det var den gang bilfergen gikk inn til selve Ulvik sentrum.

 

(Er det foresten mange her på forumet som sogner til indre el av Hardangerfjorden ? Ser på nettet at det er vannskiklubb i Ulvik nå...en sport som var populær ved hotellet også på 60 tallet.)

 

Ellers skjuler det seg nok mange historier bak tallene i statistikken. F.eks.han eller hun som krysset av for å ha hatt sin første Askeladdentur før 1945.

 

Ellers ligger det nok dramatiske historier bak han som kantret, han som krysset av for orkan...de to som nesten druknet og de tre som fikk bot !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...