Jump to content

slipe vekk bunnstoff/rubbet gelcoat


Arve

Recommended Posts

Hei dere. Min båt er uten primer u/vannlinjen :sad: . Vurderer å slipe vekk bunnstoffet i vinter, for å kunne legge på 3/4 lag primer. Har gjort en test med pussemaskinen, og det går ganske greitt, men resultatet er jo at gelcoaten blir noe rubbet samtidig. Gjør det noe?

Tenker at det ikke er så "farlig" i og med at det skal påføres flere lag med primer som jo stanser muligheten for vanngjennomtrenging......

Sikkert noen av dere som har erfaring med dette.....?

Arve

Link to post
Share on other sites

Jeg primet ny seilbåt med International sin VC Tar primer nå i sommer.

 

Da ble det brukt eksentersliper med rimelig fint grovt papir (800?) 120 på hele undervannsskroget, samt Aceton for avfetting.

Etter dette smørte jeg på 5 lag med primer, samt 3 med bunnstoff. På kjøl og ror ble det 8 lag med primer, og 4 med bunnstoff.

 

Se denne tråden. Her blir det hele litt mer inngående forklart/diskutert. :wink:

Jeg ville definitivt hatt godt med primer på undervannsskroget! :nono:

Link to post
Share on other sites

Takker så mye shaukaas. :seeya: Her fikk jeg vel svar på alt det jeg lurte på og litt til. Går nok på med 60 papir i første omgang og avslutter med 120 papir når det nærmer seg gelcoat. Vask med aceton får bli oppgave til våren i forbindelse med påføring av primer og nytt bunnstoff. Høres fornuftig ut med ett lag hardt bunnstoff i annen farge før siste lag med selvpolerende. Er usikker på om jeg skal velge hvitt eller mørke blått som siste strøk med bunnstoff. Enkelte hevder at hvitt bunnstoff ikke har de samme egenskaper mot groing som f.eks mørk blått... :crazy: Erfaringer?

Mange takk for utfyllende svar. Da gjenstår bare jobben. :sweat:

Arve

Link to post
Share on other sites

Kan være lurt å benytte to forskjellige farger på primeren slik at du tydelig ser hvor du har vært/ikke vært.

Det er ikke antall strøk, men tykkelsen på primerlaget som er det viktigste.

Sjekk om du kan bruke selvpolerende bunnstoff direkte på laget med hardt bunnstoff eller om produsenten da anbefaler et lag med primer først.

Har brukt hvitt selvpolerende bunnstoff fra Hempel i mange år og fornøyd med det.

På seilbåten har jeg Jotun selvpolerende i blått som jeg også er meget fornøyd med, men ikke mere fornøyd enn med Hempels hvite selvpolerende bunnstoff.

Husk at det er to typer primer; en to-komp som hindrer vanninntrengning, f.eks epoxy-primer fra Seajet eller Antipest fra Jotun og en-komp som kun gir feste for bunnstoff, men ikke hindrer vanninntrengning.

 

Les produsentenes bruksanvisninger nøye! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte to 'farger' på primer - veldig greit for å kunne se "dekkgraden".

sort-hvitt-sort-hvitt-sort (hvitt-sort-sort på kjøl + ror)

 

Med VCTar er det viktig å ikke "rulle over" vått, da drar du bare av stoffet igjen. Samme med bunnstoffet, VC17.

Skal du først ta denne jobben fra "børjan", er det ikke tvil om at VC17 er et fantastisk stoff - med sine forbehold.

 

Til våren satser jeg på rask høytrykkspyling + hjelp av kost, tørking - stoffing - sjøsetting. 2 dager på slipp er håpet.

Så får det bare være at jeg brukte 1 uke på slippen i sommer, i et fantastisk (seil)-vær..... :cryin:

 

Et annet tips jeg har hørt er at det er bedre med mange tynne lag, enn få tykke.

 

Jeg la også merke til at denne epoxybaserte primeren "spiser seg fast" - også på andre ting enn undervannsskrog.

Så dette er kraftig greier - det kjennes på lukta! Og dette er vel også "tanken bak"; stoffet danner et vanntett undervannsskrog, slik at plastpest og annet ulumske ikke får grobunn... :wink:

Link to post
Share on other sites

.... men resultatet er jo at gelcoaten blir noe rubbet samtidig. Gjør det noe?

 

Hei,

skroget bør rubbes uansett for å få god vedheft på primeren, så det skulle ikke bety noe med mindre det blir veldig grovt. Hvis du leser arbeidsbeskrivelsen for påføring av primer antar jeg at det står noe der om hvilken finhet man skal rubbe med, så da kan du jo pusse med det til sist, før avfetting og påføring av primer.

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for masse gode erfaringer og tips. :cheers: Kommer helt klart til å gå for tokomponent primer og det hørtes jo smart ut med bruk av to ulike farger på primer for å se dekkgrad etter hvert strøk.

Har vært nede på havna en tur nå og gjort slipeforsøk. Ser ut til å gå greitt med 60 og 120 papir. Må bare sørge for bedre maske før jeg setter igang for fullt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...