Jump to content

Ønsker forslag til Kalesje til Saowanee


NilsPils

Recommended Posts

Båten min i Thailand er nå ferdig til å settes på vannet for testing. For tiden pågår stabilitetstesting og CE-merking. Kom nettop hjem (evakuert via Phuket) fra kort besøk hos båtbyggeren for å gjøre ferdig dokumentasjonen.

 

Båten skal utstyres med kalesje over akterdekket, og i den forbindelse er jeg interessert i forslag til utførelse/design i form av blider, skisser, linker, ....

saowanee_final.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du har lukket båt, og trenger ikke kalesje. Finere uten. Det er nå min mening, men du kunne kanskje nyte godt av en levegg under hardtopen? Da ville jeg valgt i sort, sand eller beige/offwhite farge uten vindu. Jeg synes ikke du skal velge skrogfarge, for da vil den bryte de vakre linjene. Sort vil matche vinduene, lyse farger matcher overbygget og sand matcher teakdekket.

 

Flott båt forresten! Jeg vært innom hjemmesiden din jevnlig, og nå venter jeg på nye bilder!

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Takk for innspillet

Båten vil bli brukt mest uten kalesje, men "kjekt å ha" for opphold på akterdekket i kalde perioder og kanskje også for overnattingsgjester. Det blir mulig med varmlufttilføsel til akterdekket fra webasto. Båten vil nok bli liggende på vannet om vinteren, og da trenger jeg et solid kalesjesystem som tåler litt snø, slik at jeg kan bruke båten uten full tildekking.

 

Må ellers være enig i at det har vært dårlig oppdateringer på hjemmesiden. Jeg planlegger en grundig oppdatering i løpet av juleferien.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvis det gir nok takhøyde, hadde nok det fineste vært å fortsette linjene fra taket og akterspeilet også i kalesjen. Men hvis dette ikke gir nok takhøyde så må den nok løftes litt. Bruk mye vinduer, da er det mye triveligere å ha kalesjen oppe under gange. Og i uthavn også, for den del...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for innspillet.

Takhøyden blir ikke noe problem. Den behøver ikke løftes noe.

Hvordan er det med store vindusflater? Holder de seg godt over tid? Har ellers tenkt at jeg trenger glidelåser så jeg kan entre båten både fra sidene og fra badeplattformen.

Hvor mye snø kan en regne at en slik kalesje kan tåle?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vindusflatene blir matte/mørke over tid, men det tar noen år da. Kan evt vedlikeholdes med litt symaskinolje på en fille. Mine vinduer er fortsatt fine nå etter tre sesonger, så jeg har ikke behøvd å bruke olje på dem ennå. Snøen er det verre med, kommer det mer enn 15-20cm må det måkes vekk! Du kan ha et par løse støtter du setter under bøylene, det vil hjelpe på slik at den tåler litt mer snø. Selv er jeg nede og koster av hver gang det kommer snø i litt mengder, og det har gått bra så langt. En båt bør uansett ikke bli liggende med store snømengder på seg, det er uheldig både pga vekt og høyt tyngdepunkt. Så en omgang med feiekosten nå og da er uansett bra for nattesøvnen :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...