Jump to content

Er dynamoen defekt?


Goddis77

Recommended Posts

Var idag oppe i båten for å sjekke tilstanden. I sjekket da batteriene, og det viste seg at det ene hadde stått på i flere uker nå. Jeg tok derfor på begge batteriene og startet opp motoren. Lot den gå litt for å varme seg før jeg ga litt mer gass for at dynamoen skulle slå inn (må vanligvis opp i 1500-1700 omdr før den starter). Merket når jeg gjorde dette at ladelampen ikke slukket som den skulle, men bare blinkte litt før den slo seg på igjen...

Stoppet motoren etter en liten stund og prøvde igjen. Ikke noe resultat da heller....

Kan jeg ha ødelagt likeretteren eller noe slikt i dynamoen? Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Hos meg fungerer det slik at lampen skal være av når den lader fra motor. Ser da at spenningen ligger på 14,4. Dette skjedde heller ikke idag.

Lampen fortsatte å være på, samt ikke noe mer enn ca 12v...

Dynamoen er ikke mange årene gamle. Kanskje 3 sesonger.

 

Har kulden en påvirkning her?

Link to post
Share on other sites

Tjaa. Kan børstene ha hengt seg opp?? Hva med å gi dynamoen et aldri så lite kakk med en hammer el.l., så får du nok svar på det :wink:

 

Tror ikke at børstene i dynamoen kan ha blitt utslitt etter bare 3 sesonger. Så mange timer har vel ikke motoren din gått(?) Børstene til dynamoen i en bilmotor holder gjerne 10 år og vel så det. Og den går vanligvis LANGT flere timer i løpet av et år enn det en båtmotor normalt gjør.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Så lenge ladelampa lyser er børstene i orden. Dette fordi strømmen som får lampa til å lyse går via børstene til jord. Hvis du tidligere måtte opp i turtall for å få igang ladeprosessen vil jeg tro at problemet du har nå skyldes at batteriet er helt utladet. Forsøk å lade det opp først. (ta meg hjem)

Link to post
Share on other sites

Har hatt batteriene på vedlikeholdslading i flere dager nå før jeg prøvde igjen.

Slik at har fungert hos meg tidligere er at lampen lyser når jeg slår på tenningen, for så å slukke når ladingen slår inn.

Er dette riktig?

 

Skal se om jeg kan bruke det andre batteriet i morgen og ta en test til.

Link to post
Share on other sites

Sikker på at reimene dine er stramme nok? Om batteriet er nesten flatt , som 12,2 trenges det mye kraft for å tørne dynamoen!

Lyser lampa med tenning på er børster ok!

Det at du trenger litt turtall før den slå inn, kan mange ganger fikses med å sette inn større ladelampe event en motstand i serie med pæra.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært oppe og testet. Gikk ikke bedre med det andre batteriet heller.

Kjørte båten opp til over 2000omdr uten hell. Skal ta og sjekke reimene i morgen, har ikke sjekket om de er for slakk.

Motstand i serie ja...hmmm. Skal sjekke opp i det når jeg har fått futt på dynamoen :)

Link to post
Share on other sites

Har hatt batteriene på vedlikeholdslading i flere dager nå før jeg prøvde igjen.

Slik at har fungert hos meg tidligere er at lampen lyser når jeg slår på tenningen, for så å slukke når ladingen slår inn.

Er dette riktig?

 

Skal se om jeg kan bruke det andre batteriet i morgen og ta en test til.

 

Hei Outbreak

Ja det er riktig. Jeg har det samme i min båt, men syns at du må ha mye turtal før den starter å ladde. Min dynamo starter å ladde på 1100-1200. Er ganske sikker på at det er børstene som er slitt fordi du må det mere turtall for å få den til å ladde. Har den alltid startet ladingen førsta på 1500-1700 ? Du kan prøve å kakke litt forsiktig i bakkant på dynamoen der børstene ligger, da kan den fungere en stund til.

Dersom dynamoreima er slakk får du en stygg slure lyd, så jeg går ut i fra at det ikke er det....

 

 

Hører fra deg.

 

malo22

Link to post
Share on other sites

For å sjekke dette bruker du voltmeter (multimeter)

Mål først på batteriet Om det var her du målte 12,2v under gange går du videre og måler på kontaktene på dynamoen. Om du her finner 14,4v eller evt litt lavere om du har annet enn blybatterier, er det ladeledning som på en eller annen måte ikke fører strømmen frem.

Sjekk også om du har irr på spenningsregulator eller andre komponenter.

 

Veldig ofte når jeg har strømproblemer i min båt er det irring som er problemet, skru løs ledningene en etter en og få vekk irret så virker det om du fant ladestrøm på dynamoen.

Link to post
Share on other sites

Hei

Kikket på hjemmesiden din.

Motoren så fin ut og dynamoen lyste riktig fint opp..

Hvis dette er en vanlig dynamo med innebygd regulator skal det nesten ikke gå an å gjøre feil som ødelegger dynamoen.

Om regulatoren er innebygget er det to små skruer for å ta ut hele regulatoren med børster. Da vil du se hvordan børstene ser ut.

Helt uproblematisk å ta ut denne og sette den inn igjen. Ingen løse deler.

Hvis børstene ser ok ut og du ikke kan måle vel 14 volt på uttaket på dynamoen bør det være en reklamasjonssak hvis du kjøpte den ny som privatmann for mindre enn 5 år siden. Da bør du ikke gjøre noe med den selv..

 

Hvis den har ekstern regulator tipper jeg det er denne det er noe feil i. Feilen i en slik er ofte synlig hvis du kikker inni (hvis den ikke er støpt igjen)

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Outbreak, den dynamoen din koster noen få hundringser. Sett inn en ny(overhalt) en. Hulda har 250 timer på 'Rebuilt with pride from USA'. I tillegg har jeg to stykker til på hylla, hvis noe skulle gå galt.

 

Batteriene dine burde holde 12,67 volt i hvilespenning. Det var det batteriet til Hulda viste i dag etter gjentagne kjøringer på selvstarteren.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Fikk levert inn dymanoen i forrige uke.

Viste seg at den ene dioden var defekt. Likeretteren ble byttet, og dynamo montert på motor igjen.

Denne dynamoen koster visst rundt 3000kr ny.

 

Så til stor glede at dynamoen ladet igjen, men fikk ett lite tilbakeslag. Nå vil ikke turtallet vises...og denne fungerte før jeg tok dynamoen av.

Kan det være at dynamoen ikke er koblet riktig inni nå, eller at noen av disse signalene brukes fra likeretteren og at denne nå er av en annen type?

Noen som vet? Som dere sikkert skjønner henter jeg turtallet fra dynamoen min ja ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...