Litt om båten:
Båten er en Princess 35 fra 1991 med 2 X 330HK motorer.
Denne båten så veldig fin ut da jeg var å kjøpte den, Men etter jeg fikk den hjem fant jeg det ene etter det andre. Mye av dette skylles dårlig vedlikehold fra tidligere eiere.
Det første som måtte gjøres var å bytte alle eksosslangene da benn og klemmer var nesten tæret bort.
Etter dette kom det bare slag i slag! Dette kommer nå lengre nede i tråden.
Først vill jeg presangtere Formannen og Elektrikkeren ombord!

Formannen har som oppgave å følge med at vi gjør ting riktig, og bestille varer!
Dette er han flink til da han har hvert båtman en mansalder, og vet stortsett hvor vi får tak i tingene.
Båten hadde hatt en elektrisk brann før min tid, og påkostet ca 125 000kr på det elektriske.
Dette var da helt ok trodde jeg, men nei da!! Det var altfordårlig sikkret så en slik brann kunne komme igjenn.
De hadde bare lagt opp nytt ledningsnett så alle gamle sikringsbokser var brukt på ny!
Det er jo som sakt litt utstyr som er montert fra 1991 til nå, så her ble det en opprydning!

Her er elektrikkern igang med bestillingslistene sine.
Da ting hadde roet seg litt hadde jeg jo lyst til å begynne med litt Stæsj jeg da!
Varmeren som sto i båten var en Wallas 30D med ett utak. Denne ble fort solgt og inn med en Webasto 5000 med 7 dyser.
Alle slangene ble isolert for å oppnå best mulig resultat.
Så begynte jeg med å montere en ny plotter!
Før jeg begynte:

Her var det noen dataskjermer å slikt som ikke var av min interesse å beholde.
Når jeg var ferdig:

Meget fornøyd med den Garmin 4012.
Det var bare en ting at min plan var å kunne bruke denne både oppe og nede, men dette gikk ikke sånn som jeg hadde montert den!
Saken ble da att jeg kjøpte en Garmin 4010 til FB. Disse skal jeg koble i nettverk.
Jeg fikk fort beskjed om att dette var å begynne i feil ende!
Jeg tok da med meg høytrykkspyleren ned i båten for å begynne å gjøre rent motorrommet.
Det viste seg fort att når nye motorer var montert i 2000 var det bare malt oppå gammel møkk!
Så dette var ikke lett å få til ordentelig!
Her under rengjøring:

Nå er det ferdig vasket og bare maling gjennstår!
Venter på litt varme ellers får jeg fyre som rakkern.
Når dette er malt skal ny isolasjon monteres! ( En isolasjon som tåler litt vask og ikke trekker til seg alt som orginalisolasjonen.)
Så når dette var gjort begynnte jeg i dag med ny dørk!
Materialene som skal benyttes til dørken er 12mm Finerplater med hvite nater.
Rundt luker og kanter som ender i det frie blir det kantet ned 12 X 12mm teak lister.
noen bilder av arbeidet i dag:

Her er jeg klar til å lage mal!

Materialvalget til å lage mal av har jeg valgt 12 finnerremser som skrus sammen!
Her er noen bilder fra ferdig malet!

Da var det bare å få med seg malene til verkstedet uten å ødelegge dem!
Her er vi vell fremme på verkstedet:

Da var det bare å finne frem finnerplatene å tilpasse disse så de passet med natene:

Etter dette måtte jeg få overført malene til platene:

Etter dette var det bare å ta sagen fatt og begynne å skjære.
Resultatet ble slikt:

Meget fornøyd sålangt..
Nå er det bare å tilpasse og kante motoromslukene, noe jeg skal prøve å få gjort i morra!