Jump to content
fishermanfriendeidsvik

Prosjekt båtvogn og slipp

Recommended Posts

fishermanfriendeidsvik   
fishermanfriendeidsvik

Hei, er ny på dette forumet, tenkte jeg skulle legge ut litt bilder og tekst om mitt lille prosjekt med slipp i fjøra mi. :smiley:

 

Startet nå i høst med å lage meg båtvogn og slipp..

 

baat6.jpg

 

Har en Lami 570 RX som trengte en overnattingsplass for vinteren.

 

Mitt naust.

n669265055_1958702_371.jpg

 

Måtte bygge meg først ei båtvogn, fikk tak i 50mm x 50mm firkant rør på jobb, ca 16 meter gikk med for ei båtvogn på 5m lang og

114cm brei.

n669265055_1958705_1769.jpg

 

Kjøpte meg 2 krybber på jula samt nasedrag også på jula. Veldig grei butikk :cool:

 

n669265055_1958694_7726.jpg

Fant ut at bakdelen måtte opp i veret, tenkte meg ut en konstruksjon .. heilt grei måte..

 

n669265055_1958706_2442.jpg

Prøvde det på, passa flott :crazy:

 

Fikk meg tak i 20mm tjukke akslinga fra jula også (veldig grei butikk dette:D) og sveisa det rett på ramma.

 

På trallefabrikken.no fikk jeg meg tak i polyrethan (usikker på stavelsen) jul på 8" til en dyr pris, men evighetsvarene til mitt bruk:)

 

n669265055_1958708_2853.jpg

 

Ferdig båtvogn.

 

 

Vinsjen min kjøpte jeg på toolfarm.no - enkel 1-fase vinsj som dreg 400kg. Har også fått meg tak i radio kontroll boks, fra ei gammal kran. Så nå går vognen trådløst!:)

 

Enkelt, greit å kjekt for å sette båten ut med kun hjelp av meg selv.

 

 

Så var det autovern i fjøra..

Arvid Gjerde i Innfjord(Romsdalen) var så kjekk å ville selge meg utgåtte autovern, 4.3m à 100kr stk.

Fikk tak i gamle telefonstolpa, sagde dei i 2meters lengde,

Grov dei ned 50% i fjøra, borret hull å slo ned i 10mm armeringsjern i kvar ende av telefonstolpane i fjøra...

n669265055_1958709_3203.jpg

n669265055_1958712_4095.jpg

n669265055_1958715_4814.jpg

Testing, båten på vei inn..

n669265055_1958698_9002.jpg

 

 

Båten inn.. virka som berre det! :wink:

 

Håpe nokken fant ditta interessant! :)

 

William

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Haram Båtfabrikat/modell: Lami 570 RX Båttype: Åpen Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
880   
880

Nå ble jeg misunnelig.......

Bostedskommune: Hordaland Båtfabrikat/modell: Selby 880 SeaFighter Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
alfb   
alfb

Det må jeg si :flag:

 

Spesielt bra løsning det med autovern :cheers:

Bostedskommune: Rogaland Båtfabrikat/modell: Scand 360 SE Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
fishermanfriendeidsvik   
fishermanfriendeidsvik

Hehe takk takk! :)

 

Autovern ja.. det e berre heilt konge.. innrømme det at eg er ikkje den første om har gjort det.. skal ikkje ha credit for det.. :)

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Haram Båtfabrikat/modell: Lami 570 RX Båttype: Åpen Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Hansi   
Hansi

Imponerende, virkelig flott. :flag:

Bostedskommune: Telemark, Bamble Båtfabrikat/modell: Viknes Båttype: Motor Byggemateriale: Plast Kallesignal: LE8672 MMSI: 258013820

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Hydrox   
Hydrox

Dette ble jo riktig så flott!! Har slipp i naustet hvor det er brukt en liten dimensjon togskinner, de har ligget der i 30 år nå og er moden for skrotings. Hvor tung båt kan man kjøre opp på en slik autovern slipp? Vil det funke å lage slipp for båt på f.eks 4 tonn med slike autovern? De er jo galvanisert og bør vare en stund. Hvor kjøper man slike autovern og hva betaler man for slikt? Steike, ble mange spørjespørsmål av dette her gitt..:lol:

Bostedskommune: Hordaland, Bergen Båtfabrikat/modell: Windy 32 Scirocco

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
SandAnker   
SandAnker

Det her så jo bare veldig bra ut :smiley:

Bostedskommune: Vestfold, Sandefjord Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
10ta9c   
10ta9c

Nabonaustet har en slik slipp med autovern. Må si jeg var litt skeptisk med tanke på styrke og holdbarhet, men den har vært i bruk i fem-seks år nå ,og ser like fin ut. Blir jevnlig brukt til en sjark på ca tre tonn. Her har de grav ned og støpt svære betongfundament langt utover som autovernet er festet til, så jeg har sett for meg gravemaskin, sementbil og en solid investering. Din løsning så fin ut for mitt bruk, selv om jeg nok må grave frem deler av skinnegangen om våren.

Her et bilde fra årets opptak:

libo.jpg

Duger til nød, men langt fra optimalt. Får nok se om jeg finner noe autovern til sommeren.

Takk for inspirasjonen. :smiley:

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Ulstein Båtfabrikat/modell: Alicraft 26 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Brynjar   
Brynjar

Min bestefar lagde krybbe med vinsj til en 20' Westkapp for en del år tilbake. Han brukte da 2 folkevogn akslinger som vogna trilla ut og inn på. Krybba ble bygd i 4"x4" så han måtte ha endel ballast ombord for å unngå at den fløyt. Måtte ha etpar taljer for å senke farta på den vinsjen han hadde men det gikk greit.

 

Fungerte knirkefritt i årevis og gjør det såvidt jeg vet enda hvis ikke de nye hytteeierene har revet stasen.

Bostedskommune: Vest-Agder, Kristiansand Båtfabrikat/modell: Karnic 2260

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
TMe   
TMe

Dersom galvanisert stål males så vil levetiden mangedobles. Dersom slippen kun brukes høst og vår bør man vurdere muligheten av å dra på land den biten som ligger ned i sjøen. Hvor tung båt autovernet tåler vil avhenge av hvor godt de er understøttet og kvaliteten på hjulene.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
rago63   
rago63

Har sett flere "Autovernslipper" til båter rundt 20-24 fot. Eier av en av disse mente at cluet er å utstyre disse med offeranoder på utvalgte plasser hvor autovernet får slipt av varmgalvaniseringen til bart metall hvor dissse festes. Slippen hans ser forøvrig like fin ut etter 8 år.... Den er forøvrig skrudd fast i betongsviller nedover støa...

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Medusa   
Medusa

Jeg har en kompis som har hatt autovernskinner i mange år. Han må gjøre rein skinnene for hver gang han skal bruke oppsettet fordi

autovernet går fullt av sand og stein. Dette problemet varierer sikkert med hvordan fjæra er.

En annen ting som etter min mening er en ulempe, dog kanskje liten, er at autovernskinnene er temmelig brede og hvite, og viser ganske godt i fjæra.

Personlig syntes jeg faktisk at en rusten jernbaneskinne går mye mer i ett med fjæra og blir ikke så framtredende...

Bostedskommune: Troms, Tromsø

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
fishermanfriendeidsvik   
fishermanfriendeidsvik

Merker det jeg også, er ikke store steinen som skal til i bana for at vogna på 800 kg skal stoppe, det er fordi jeg har slike harde polyrethan hjul.. jernbane skinne er vel også brukenes, har ingen erfaring fra det.. :)

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Haram Båtfabrikat/modell: Lami 570 RX Båttype: Åpen Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
TMe   
TMe

Polyuretan er myke hjul. Polyamid er hvite nylonhjul og det er nok det "fisherm.." bruker sammen med autovernskinnene.

 

Winchstativet ditt er ikke godt konstruert. Der bør du sette på to foroverrettede stivere i V-form.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Steinar S   
Steinar S

Kjempebra jobba fishermanfriendeidsvik.

 

du kunne kanskje med fordel brukt større hjul og kanskje i rågummi for å unngå slag i skjøtene. For å unngå stopp ved småstein og sånn, kunne du lagd deg ett flattjærn rett foran hjulene som har en ca 5 mm klaring fra autovernet, det vil da skyve små og større steiner forran seg og hjulene vil da rulle fritt.

 

Når det gjelder autovern til større båter er vel ikke det noe problem, legg svillene tettere slik at autovernet ikke bøyes, enkelt system som fungerer helt greit.

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Aure Båtfabrikat/modell: Tresfjord 28 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
fishermanfriendeidsvik   
fishermanfriendeidsvik

Du he sikkert rett TMe .. men ej lurte litt på ka du meinte med at winchstative ikkje bra nok konstruert? fint om du vise.. :)

 

Grunnen til at ej bruka harde hjul og ikkje mjuke hjul steinar, e fordi sku ej brukt trillebår hjul med vanntette lager, så ville dei vør veldig dyr om du sku hatt vanntette lager, som ikkje e vedlikeholsfrie alikavell, og sku ej brukt trillebår hjul uten lager, så måtte ej hadd hatt nylonfelg med gummi, og det fant ikkje ej, så ej gjor det lett og tok nylon hjul.. :)

Dissa nylon hjula trur ej leve lengre en ka ej gjer..:)

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Haram Båtfabrikat/modell: Lami 570 RX Båttype: Åpen Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
fishermanfriendeidsvik   
fishermanfriendeidsvik

Flott om du kunne vise meg meningen din på winchstativet mr. TMe!:)

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Haram Båtfabrikat/modell: Lami 570 RX Båttype: Åpen Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
TMe   
TMe

Sende en IM med en mailadresse og jeg kan sende over en skisse.

Dette fordi det ikke er mulig å legge inn pdf-skisser her.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
LykkelitenIV   
LykkelitenIV
n669265055_1958712_4095.jpg

 

Perfekt opptrekk William, akkurat slik har vi tenkt på å lage oss. Lurt med den festeanordningen i naustkanten.

Har du festet autovernet med noe under veis ned i vannet ?

Redigert av LykkelitenIII
Bostedskommune: Hordaland, Bergen Båtfabrikat/modell: Skuteløs (på jakt etter seilbåt) Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Espen   
Espen

Genialt!!

Bostedskommune: Rogaland, Time Båtfabrikat/modell: Selvbygg? Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Tre

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Tor313   
Tor313

ja ditta her likte e :D blir e so heldig att e noken gong får kjøpt me eit naust blir det nok slik slipp ;)

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Stranda Båtfabrikat/modell: Scand 24 HC Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
maackmaster   
maackmaster

n669265055_1958708_2853.jpg

 

Hei, her helt ny i dette forumet jeg også. Men kom over det da jeg så etter forslag til slipp til å lage på hytta.

En ting jeg lurte på; Hvilke type hjul brukte du til vogna og hvor fikk du tak i dem??

 

Ser ut som et kjempe spennende prosjekt :)

Bostedskommune: Rogaland, Stavanger Båtfabrikat/modell: Hanto 24 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
maackmaster   
maackmaster

Ja, jeg fant siden :) http://www.trallefabrikken.no

Leste litt raskt gjennom innlegget ditt :p

Bostedskommune: Rogaland, Stavanger Båtfabrikat/modell: Hanto 24 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Snekker'n   
Snekker'n

Jeg synes det å bruke autovern var kjempesmart.

 

Viser et alternativ for små båter som jeg laget til svigerfar for noen år siden.

Her er det motsatt logikk, nemlig at hjulene trees utenpå en skinne.

Ble brukt som en forlengelse av eksisterende jernbaneskinner inne i naustet.

 

pa180116.jpg

pa180117.jpg

pa180118.jpg

p5020042.jpg

Redigert av Snekker'n
Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Inter 7700 NorLine Navn: Frida Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LE7689

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
fishermanfriendeidsvik   
fishermanfriendeidsvik

Hei, nedover autoverna har jeg brukt telefonstolper i 150cm lengde, grøve dem halveis ned, slått 12mm armeringsjern ned i fjøra og laga en bend på toppen:)

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Haram Båtfabrikat/modell: Lami 570 RX Båttype: Åpen Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×