Jump to content

Ny havkajakk i hus... ;-)


TideRace

Recommended Posts

Endelig... i dag fikk jeg hentet min nye havkajakk!

Vinteren byr på fantastisk flotte opplevelser i skjærgården som er fullstendig annerledes enn sommeren,

og jeg gleder meg som en unge til å sjøsette for en prøvetur i morgen :yesnod:

Man kommer tett inn på natur, fugle- og dyreliv, glir lydløst i ett med miljøet

og nærheten gir opplevelsene helt nye dimensjoner.

Måtte resten av vinteren nå bare bli rimelig isfri... :smiley:

 

kajakk.jpg

Link to post
Share on other sites

Har en Hasle Expedition selv,.... :smiley:

 

.Fikk min Hasle Expedition i høst,.....en ny måte å nyte båtlivet på!!

Hasle har flotte båter.

Expedition er kjent for "terningkast" 6 i VG og har stort sett ligget høyt på alle tester jeg har sett, uansett hva den er sammenlignet med.

Den nye Hasle Excursion er forøvrig bygget på samme vellykkede skrog, med kun litt endringer på layout over vannlinjen.

Fine båter som dere sikkert er kjempefornøyd med!

 

Forandringen for meg er overgang til glassfiber, karbon og kevlar som vil spare vekt, men som samtidig har ekstrem styrke og stivhet.

Så får vi se..... Gleder meg som en unge !

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny halvkajakk. Har tenkt å kjøpe en toer kajakk til våren. Har prøvd en type, som jeg ikke husker navnet på, den var veldig god å padle, og vi fikk raskt en god fart, men roret var helt ubrukelig.

Er det noen av dere som har noen råd og anbefalinger angående K2

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Er det noen av dere som har noen råd og anbefalinger angående K2

Av K2 liker jeg veldig godt Borealis Esperanto K2, dette er en solid og god sliter.

Eneste ulempe er at den er tung (ca. 40 kg) (laget i polyetylen), men tilgjengjeld tar den igjen i styrke, og noe mer solid finnes ikke.

Tåler alt fra spisse fjæresteiner til å dette av biltaket.

Til tross for vekten er den veldig lettpadlet, god å sitte i og velbygget.

Trygg og stødig for uerfarne, men samtidig gir god fart og er effektiv i vannet samt at den tåler ganske mye sjø.

Denne ville du nok trives med :wink:

Tror prisen er ca. 20 båtpenger.

 

kajakkborealisk2.jpg

Link to post
Share on other sites

Vinteren byr på fantastisk flotte opplevelser i skjærgården som er fullstendig annerledes enn sommeren,

og jeg gleder meg som en unge til å sjøsette for en prøvetur i morgen :yesnod:

 

Nå kan voksne gjøre som de vil, men personlig ville jeg nok forbudt den slags ferdsel i isvann.

 

Hvis du plumper uti, regner med at du vet at du har ca. 5-10 min på å redde deg selv uten tørrdrakt eller en redningsdrakt.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

.... men personlig ville jeg nok forbudt den slags ferdsel i isvann.

.... du har ca. 5-10 min på å redde deg selv uten tørrdrakt eller en redningsdrakt.

Alskens forbud er jeg ikke med på å diskutere.

Men du er inne på et sikkerhetsaspekt som jeg anser som en selvfølge.

Vinterstid benyttes tørrdrakt med ull under. Det er aldri komfortabelt å velte, men kaldt er det ikke.

Min kajakk har en avtagbar "utrigger", dvs. en pontong (flytepute) ytterst på et karbonskaft som vanligvis oppbevares på akterdekket.

Skulle jeg havne i vannet, settes skaftet med pontongen raskt inn i et hull på siden av båten slik at båten blir en "katamaran".

Dermed er det bare å heise seg opp på kajakken på samme side som utriggeren.

Min vanntette icom vhf og garmin etrex gps er alltid med i brystlommen og nødraketter ligger under den vannette luken foran meg.

Likeledes har jeg valgt signalfarger på skroget og bekledning, slik at jeg er lett synlig.

Den viktigste regelen er som ved dykking, man padler alltid 2 eller flere sammen og melder fra om rute og overholder avtalte tider hjemme.

God tur!

Link to post
Share on other sites

...eller på en stang med vimpel ville vært supert.

Jeg har en diodelykt som ligner denne som jeg kan bruke på hodet.

En stang med vimpel kan kanskje være greit for båtrafikken rundt,

men for padleren kan den være farlig.

Hvis båten tipper, er det mye mer motstand når båten skal snus på rett kjøl.

Dessuten er "eskimorullen" (snu båten uten å gå ut av den) ved velt nesten umulig å gjennomføre,

både med hensyn til å få plassert åren riktig samt motstanden i vannet.

Derfor er stang med vimpel et kompromiss i forhold til egen sikkerhet kontra det å være mer synlig for andre.

Jeg foretrekker derfor signalfarger på klær samt å feste noen striper med tape i sterke kontrastfarger på årebladene.

 

PS!

Nå høres det ut som om kajakkpadlere bader hele tiden :lol:

Det gjør vi ikke.

Men ekstremsituasjoner kan oppstå som med alle andre typer båter og det er dem i kler og utstyrer oss etter.

Jeg ønsker ikke mindre sikkerhet rundt meg på en padletur enn om vi er på ferietur med Riviera`en :wink:

Link to post
Share on other sites

kajakk_vimpel_nssr.jpg

 

 

- Jeg padler ganske mye, og ikke bare når det er lyst, så da er det viktig å gjøre noe for å bli sett, sier Stein Julius Tørrkvist fra Lommedalen i Bærum. På havkajakken sin har han montert en mast med vimpel og lykt.

 

 

Padler som vil bli sett - artikkel i Redningsskøyta

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Kunnskap om- og evne til å utføre eskimorulle hører til basissikkerheten for mange padlere.

Videre mulighet for raskt å kunne snu en kajakk med ballast i vannet når man selv ligger i sjøen.

De som alikevel monterer en slik stang har forhåpentligvis tenkt gjennom hva dette kan bety i en nødsituasjon.

Mange av de som ikke har en slik stang har også tenkt gjennom dette, og vil ikke ha slikt montert,- nettopp ut fra sikkerhet.

At stang med vimpel er anbefalt i en artikkel i Redningsskøyta, legitimerer ikke at det alltid er lurt å følge dette rådet.

Link to post
Share on other sites

Sikkerhetsbevisst padler?

Etter å ha lest artikkelen en gang til, reagerer jeg ganske sterkt på følgende utsagn (uthevelser gjort av meg):

 

"På godværsdager som dagen han møtte redningsskøyta «Uni Oslofjord» ligger flytevesten bak på kajakken.

....Jeg har trent på å ta den på meg i vannet. Ikke noe problem, men er det litt ruskete vær, eller skal jeg litt lenger ut på fjorden,

har jeg den på. Er det kaldt i vannet bruker jeg en opplåsbar redningsvest, sier Tørrkvist.

.... sier den sikkerhetsbevisste padleren."

 

Redningsvesten på akterdekket? Hva om han alikevel skulle bli påkjørt og skadd?

Det er mye større (og raskere) båttrafikk på godværsdagene...

Å trene på å ta vesten på i vannet er intet problem,

men prøv med en brukket arm ... inngår det i treningen hans tro?

Hvis været er dårlig foretrekker han en oppblåsbar vest ... som kan punktere .....

Ser også at han har valgt blå farge på kajakken... mitt absolutte sistevalg i sikkerhetssammenheng.

Dette er altså rådene Redningsskøyta formidler fra en sikkerhetsbevisst padler!

Trøste og bære.... :nonod::lol:

Link to post
Share on other sites

Båten er prøvd tidligere i formiddag ja, sammen med en god padlevenn.

Det er grått og blåser frisk, men det er slike forhold som er morsomme og som viser hva som bor i båten.

Mildværet har tatt isen i vestfjorden siste døgnet, så det var greit å komme ut.

En fin tur ut i fjorden med mye sprut og en herlig surfetur med vinden bakfra inn igjen.

Båten står til laud! :smiley:

Joda, min neste båt blir sikkert med seil og bør være stor nok til å ha med kajakk.

Den får jeg ikke med i dag.

Link to post
Share on other sites

Hvor høy og tung kan man være i en Hasle Expedition, dere som hadde erfaring med denne?

 

Jeg er to meter høy og 120 kilo tung. Et par ganger har jeg vært ute i kajakk og møtt sjøen ikke som en svane, men mer som en ubåt. Ikke noe særlig når vannet fosser over dekk, da blir man kald og våt.

Link to post
Share on other sites

Den nye Hasle Excursion (ny utgave av Expedition) må være kjempebåt for deg.

Den er laget med stor cockpit, har et skrog med mye volum og oppdrift og er veldig godt egnet for større personer med din vekt.

Excursion viser sine beste egenskaper når den har litt vekt ombord. Med mine 82 kg går den for høyt.

Link to post
Share on other sites

Av K2 liker jeg veldig godt Borealis Esperanto K2, dette er en solid og god sliter.

Eneste ulempe er at den er tung (ca. 40 kg) (laget i polyetylen), men tilgjengjeld tar den igjen i styrke, og noe mer solid finnes ikke.

 

Godt poeng dette med styrke, frister selvfølgelig med en lettere, men jeg vet av erfaring at utstyret fort får seg noen skrammer....

Hvordan er det med sprut fra den som sitter foran?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...