Jump to content

Diesel i Tyskland


Dekken

Recommended Posts

Noen råd:

1) Ta vare på kvitteringen fra påfyll i Norge.

2) Be om å få et tollkontor i Norge til å stemple en beskrivelse du gjerne selv lager hvor du på engelsk skriver at det i Norge er lovlig å seile med avgiftsfri diesel i tankene.

3) Skaff deg nummeret til det norske konsulat i Kiel og be tollerne om å ringe dette nummeret og få bekreftet at vi i Norge benytter avgiftsfri diesel

4) Sørg for å ha alle papirer i orden (VHF, skipspapirer).

5) Husk at du anløper første havn i Tyskland med tollmyndighet - dersom du kommer fra Kattegat vil dette være Maasholm.

 

 

Til orientering om min seilas: Jeg har etter mye om og men fått tilbake alle pengene jeg måtte betale i avgifter og rettergang. Da jeg i tillegg ba om å få renter på pengene hadde visstnok tyskerne ikke sans for dette spørsmålet.

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan lese tysk så se dette her.

 

Den her er ganske viktig:

Offisiell uttalelse av finansministerium til Deutscher Motoryachtverband. Den kan du skrive ut og ta med i tilfelle noe uvitende tollere. Skrivet er ganske nytt og Norge er uttrykkelig nevnt. Har du dette skrivet og en kvittering så ser jeg ingen problem. Det står ingenting i skrivet at du må deklarere det ved en tollmyndighet, men du må ha kvittering for fylling i Norge eller annen dokumentasjon med deg i tilfelle kontroll.

 

Ellers er jeg enige med roaldbj. Tyskere er helt umulig når det gjelder renter og sånt. :crazy:

Redigert av Fanafjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var flotte opplysninger Fanafjord.

Hendelsen jeg kommenterer er beskrevet i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=263539.

Jeg har tatt vare på e-mail korrespondansen min med tyske tollmyndigheter i 2006 og 2007.

Jeg "teppebombet" dem med e-mail og til slutt tror jeg de ble så frustrerte at jeg fikk alle pengene tilbake.

Det som imildertid er viktig å være forberedt på når man seiler i tyske farvann er at tyske politi- og tollmyndigheter er mye mer aktive enn hva vi opplever i Norga, Danmark og Sverige. Jeg har 4 ganger på to år hatt besøk av tyske tollere/politi når jeg har seilt i tysk farvann. De opptrer sikkert korrekt, men på kanten av å være bøllete.

Jeg har seilt i Tyskalnd i flere år, men det var første gang jeg seilte med større båt at jeg ble behandlet "aggresivt". Det var vanskelig å få tatt dieselprøver gjennom diselpåfyllingstankene mine i en ny båt, og da truet tollerne med at de ville borre gjennom dekk ned til tankene for å ta dieselprøve og de henviste til at dette lå under deres myndighet.

Når man blir forespeilt dette, så føler man seg litt liten.

Da var det greit å ha et stort advokatnettvek i Norge.

 

I tillegg må jeg si at jeg fikk utolig mye hjelp av Jørg Becker (her på BP) og KNBF v/ Syvertsen.

Link to post
Share on other sites

Leste nettopp gjennom din gamle tråd. Du har jo vært skikkelig uheldig med alt dette. Men det kan godt hende at din case har bidratt til en mer fornunftig holdning til tyske myndigheter.

 

I skrivet jeg har linket til heter det:

 

"Das Verbringen dieser Kraftstoffe im Tank eines Motorsportbootes führt jedoch zu Problemen mit den deutschen Zollbehörden in Form von Nachversteuerungen, Auflagen zur Tankreinigung oder sogar Bußgeld-und Strafverfahren.

Ich möchte Sie nun informieren, dass das Bundesministerium der Finanzen die Probleme, die sich durch die problematische Betankungssituation in einigen Ländern für die privaten Motorsportbootführer ergeben haben, erkannt hat und durch eine Rechtsänderung Abhilfe geschaffen hat."

 

Also det har vært "problemer, straffeforfølgelse og straffeskatt" og at "Finansministeriet har skjønnt problemet med den problematiske tanksituasjon i noen land for private båtførere og har nå avhjulpet dette gjennom endret rettspraksis..."

 

Det høres ut at din og kansjke noen andre tilfeller har ført til denne oppmykingen.

 

Jeg er bare forbløffet hvor mange ganger de klarer å få ordet "problem" i en eneste settning. :lol: Tyske embetsmenn! :crazy:

Link to post
Share on other sites

I ettertid synes jeg det er litt gøyalt å lese om dette - men da det stod på som verst var det ikke morro.

Jeg husker fremdeles godt atferden til en hollandsk seiler som hadde en fremtredende posisjoin i næringslivet i Holland. Han hadde blitt ilagt en bot på 4500 Euro og han lå like foran meg. Journalister forsøkte å få ham til å stille opp i tysk fjernsyn, men hans meget begavede hustru hindret ham fra dette. Da tollerne seilte fra min båt ropte ham etter dem på tysk: "Dere har fremdeles komplekser etter at dere tapte krigen".

Han var omlag 70 år..... Denne episoden glemmer jeg aldri - jeg glemmer heller aldri tollernes ansiktsuttrykk. Selv holdt jeg kjeft. Sentralarresten kunne jo ha blitt neste overnattingssted?

Jeg fikk et godt forhold til denne hollenderen.

Link to post
Share on other sites

Bare en ting: Unntaksregelen gjelder bare hovedtank pluss reservetank, der reservetank kan vare maks 20 liter hvis fartøyet kommer fra EU land eller 30 l hvis fartøyet kommer fra utenfor EU. (Skjønner noen logikken her? Tyske embetsmenn har nøye regler for alle forhold. :rolleyes: ) Det er also ikke lurt å ha en hel batteri med jerrykanner med farget drivstoff!

Link to post
Share on other sites

Ja ja tollvesens prioriteringer er forskjellig fra land til land - Tyske tollere har det med farget diesel - Norske tollere blir helt krakilsk når de kommer over en ekstra flaske med vin... :wink: - Amerikanske tollere mistenker alle å ha minst en bombe med seg (hvis de heter Ali eller sånt) - Hollandske tollere bryr seg egentlig ikke så mye om noen ting :lol:

Redigert av Fanafjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker vel sånn sett ikke å balansere på tyske tollere sin kunnskap eller ukunnskap om nye regler og håper noen kan tipse meg om hvor mye diesel som må fylles før det ikke synes at jeg tidligere har kjørt på "agiftsredusert" (trikker'n) diesel. Tanken tar 500 liter.

Red.

Dette er jo en seilbåt.. ser at reglene definere motorboote....

Redigert av Dekken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er jo en seilbåt.. ser at reglene definere motorboote....

 

Det må være det omtrent eneste tilfelle der motorbåt og seilbåt går for det samme. :lol: Det er nok "Fritidsbåt" hele saken gjelder.

 

Jeg tror faktisk at du ikke får problemer idag når du har norskregistrert båt med kvittering for tankfyllingen på plass.

 

Men til det er ikke noe spor igjen i tanken av farget diesel må du nesten rengjøre tanken. Det er ikke bare fargen, det er også andre kjemiske markører som vil vise en positiv test selv etter du har fyllt fortollet diesel noen ganger. Det er jo meningen å kunne ta avgiftsyndere en god stund etter de har eventuellt fyllt "ren" diesel.

 

Det er forresten også et pålegg tollsyndere får når de bli tatt, at gammelkraftstoff må suges helt ut og tanken må rengjøres før ny kraftstoff kan fylles.

Redigert av Fanafjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tillegg må jeg si at jeg fikk utolig mye hjelp av Jørg Becker (her på BP) og KNBF v/ Syvertsen.

Takk for det, roaldbj, men vi må ikke glemme den formidable innsatsen som ble nedlagt av det norske konsulatet i Kiel som frontet denne saken overfor tyske tollmyndigheter og som sørget for en positiv løsning. Dette er en sak som også har stått i fokus i European Boating Association og det er mange båtfolk i Europa som kan takke deg for at du tok opp denne saken!

Hilsen Syvert :flag:

Redigert av Syvert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det, roaldbj, men vi må ikke glemme den formidable innsatsen som ble nedlagt av det norske konsulatet i Kiel som frontet denne saken overfor tyske tollmyndigheter og som sørget for en positiv løsning........
Ja, det er helt riktig. Jeg snakket med en kvinnelig representant i konsulatet både i 2006 og i 2007. I 2007 fikk jeg beskjed av de tyske tollmyndighetene om å ligge i ro i Kiel inntil tollmyndighetene hadde snakket med det norske konsulatet i Kiel. Jeg fikk lov til å seile videre etter 20 minutter grunnet hennes innsats. Jeg har hennes navn ett eller annet sted.

Forøvrig er det hyggelig å se deg her på BP Syvert. Jeg har registrert deg i noen innlegg nå i det siste. Flott at KNBF følger med på BP.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke har noe å fortolle, så er det unødvendig å gå innom Maasholm.

Når det gjelder Maasholm så kan du der kjøpe en rekke varer på eksport - som vel er noe av den laveste prisen som finnes. Jeg skal se om jeg finner opplysninger om dette på internett.

Jeg har i mange år handlet mye der.

Link to post
Share on other sites

Tyskere er helt umulig når det gjelder renter og sånt. :crazy:

...du, det kan du ikke si så høyt.

 

Kontoen hos DNB-Nor ha gitt meg noe som 0,5% gjennomsnittlig, tror det går til op til 500.000,- eller slik?

Men den tyske bankkontoen gir meg 3,5% fra første Euro allerede.

 

Sssså, bare at du vet. :tongue:

 

 

:seeya:

Jørg

Link to post
Share on other sites

Hei Roald.

Hyggelig at du deltar så mye bl. hele den jobbingen som du gjør i bland. :yesnod:

 

Og jooo da, også jeg er gjerne med på det morsome.

..kan jeg jo si, fordi du synes jo det samme i etterkant. :smiley:

 

Men det finnes ikke noe å takke for.

Jeg gleder meg hvis det hjalp litt til, og det meste har jo du gjort selv.

 

Forresten slutter dette tema aldri uansett.

Det finnes alltid tollere som ikke er helt med, eller ikke oppdatert,

ellers finnes det jo en slags direktive i alle land.

 

Og den betyr at alle tollere, politifolk osv. ha internt oppdrag å refinansere seg selv.

Dette finnes ikke skriftlig, men dette folk få beskjed om det, det er så og det ha aldri vært annerledes.

 

Hvis noen protesterer, ja da kan man jo betale tilbake.

Hvis ikke, da forblir det i sekken.

 

Hva tror dere hvor mye penge at det er som blir igjen?

Jeg kan ikke alle tall utvendig, men i hver land er disse intekter regnet fast inn i budgetet.

Og det er riktige penger som vi snakker om.

 

Så gjelder det bare å være mer oppdatert enn de som fikk oppdrag for å kassere.

Men så vanskelig er det jo ikke lengre, siden det finnes så enkle kommunikasjonsmiddel som vi har nå.

 

God tur til Tyskland uansett, det blir morro og enda enklere enn før.

 

:seeya:

Jørg

 

OT-svare: Føl deg velkommen som alltid.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...