Jump to content

Foliering - erfaringer?


Vierskjær

Recommended Posts

Har vurdert å lakkere opp skutesidene på båten, men har fått nyss om at alternativet er å foliere. Buss-selskaper og taxieiere gjør jo stadig dette med bilene sine! Har vært i kontakt med et firma som hevder å ha foliert 20 - 30 båter de siste årene.

Er det noen her inne som har erfaring med dette?

Tenker spesielt på kvalitet, holdbarhet og kostnad.

Link to post
Share on other sites

Dette høres spennende ut, finnes det bilder, referanser av noen båt hvor dette er blitt gjordt?

 

Et firma på Gjøvik http://www.artsolution.no/ skal være gode på dette. Jeg har vært i kontakt med de på mail, og de forteller de er svært fornøyd med resultatene. Men jeg har hverken sett båt som er foliert, eller snakket med noen som har fått dette gjort. Kunne jo vært greit med en objektiv uttalelse. ArtSolution, hevder dette er kvalitetsmessig helt på høyde med lakkering.

 

I linken som Ingar henviser til, vises det til Dekorima i Sandefjord. Jeg sjekker med disse i løpet av noen dager.

Link to post
Share on other sites

På denne lenken http://www.foliering.no/index.cfm?pageID=1576 opplyses følgende:

Produsentene arbeider nå også med å finne metoder for å bruke vinylfilm som bunnstoff. Da vil en virkelig kunne oppnå miljøbesparelser.

Det kan bli spennende å se om vinylfilm blir "bunnstoff". Jeg lurer på hvordan filmen oppfører seg på buede flater?

Link to post
Share on other sites

Sist sommer traff vi 2 Bavaria 44 fotere fra Tyskland som begge var foliert i en flott blå farge, så helt profft ut. Det var ikke mulig og se at disse var kledd inn med folie. Akterenden var fremdeles vit. Ble faktisk litt nyssjerrig på dette vi og.

Tror vel at seilbåter med glatte skrogsider er mest egnet.

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som vet om pris på lakkering kontra foliering?

 

I mitt tilfelle kunne prisen på foliering komme på godt under halvparten av hva lakkering ville komme på.

Men det er mange faktorer her, bla.a hvor mange lag med klarlakk man vil ha v.s. kvaliteten på folien.

 

For min del, er det snakk om "fargede skrogsider", og derved en relativ enkel folieringsjobb.

Redigert av Vierskjær (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk nettop en tilbakemelding på foliering fra reklamebyrå www.et-cetera.no.

Ba om en budsjettpris på foliering av skrogsidene på Ibiza,en.

Han kunne fortelle at folien varierer i pris fra ca 300-600kr/m2.

Budsjettpris for foliering av min båt inkl arbeide ca 5000,- der materialkost utgjør ca halve prisen.

Regnet da 0,5m brei stripe på hver side av båten.

De hadde utført foliering på ca 20 båter med godt resultat.

 

Vet ikke hva prisen hadde vert ved lakkering.

Link to post
Share on other sites

Fikk nettop en tilbakemelding på foliering fra reklamebyrå www.et-cetera.no.

De hadde utført foliering på ca 20 båter med godt resultat.

 

Takk for tipset Marulf. Hadde akkurat tenkt å spørre deg om dette firma holdt til i dine hjemmetrakter, så oppdager jeg at de fordundre meg holder til "rett borti nabolaget" :smiley:

Link to post
Share on other sites

Foliering av båter har blitt foretatt i flere år. Mye av vannlinje striper og dekor striper er selvklebende folie. Det er også blitt foliert hele skroget over vannlinjen på noen båter men dette er normalt ikke jobb for personer uten trening.

 

Det er 2 måter å legge selvklebende folie på. Med og uten vann. Monterer man med vann (med en eller flere dråper f.eks Zalo i) kan festet bli dårligere enn om man monterer tørt og kan således ikke anbefales. Montering med vann er vesentlig lettere enn tørr montering fordi man da ikke får umiddelbar limeffekt og kan skli folien på plass (veldig avhengig av såpeinnslag). Denne metoden blir som regel benyttet på vinduer og her bruker man som regel nal for å fordrive vannet.

 

Ved tørr montering "skviser" man folien på plass med en plastikk skrape og oppnår så å si full vedheft fra 1 minutt. Ingen angrefrist og således ikke noe man skal gå på uten trening. Limet etterherder i løpet av ca 3 døgn og tåler det meste.

 

Bruker man skikkelig "premium" folie (støpt PVC folie) tåler den det meste, dog ikke like mye mekanisk slitasje (gnissing) som lakk/gelcoat og absolutt ikke vinterseiling med is i vannlinja. Denne folien blir i dag benyttet på biler busser o.l., faktisk også på noen fly. Koster mest sannsynlig mellom 200 og 400 kroner + mva pr kvm (avhengig av fabrikat og hvem som selger den).

 

Normalt er denne folien ca 120 cm bred, noen få ca 150 cm, og fåes på ruller opp mot 50 meter. De fleste som monterer dette vil, på båter over en viss størrelse, måtte bruke vertikale baner. Dvs en skjøt for hver 120 til 150 cm.

Skjøtene (med overlapp ca 1/2 til 1 cm) synes ikke på en viss avstand men vil være der. Har kun kosmetisk betydning. Montører med god trening kan greie å legge horisontalt men her vil båtens lengde og dermed høyde og sving/spring på skroget være helt avgjørende i og med at folien har begrenset bredde.

 

Regner med at de Bavariaene som er nevnt over har vertikale baner selv om det ikke syntes særlig mye men vet at seilere på over 40 fot er montert horisontalt uten én synlig skjøt.

 

Hilsen en som har loggført noen tusen kvm. :sweat:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Takk til Shore for utfyllende forklaringer

- og helt enig med Roaldbj, dette overlater man til ekspertene!

 

For mitt vedkommende ville 120 cm. vertikalt vært løsningen.

At folien ikke tåler mekanisk slitasje, det må man selfølgelig ta høyde for, og ta med i vurderingen. Men kan det sies noe om selve kvaliteten (glansen) - vil man kunne få den samme dybdeeffekten i folien (premium) som produsentene (de med respekt for seg selv) gjerne oppnår med normalt (+) med klarlakk ?

 

Og kan du eventuelt si noe om levetiden?

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å gi pris på dette i dine trakter Skage. Du må nesten forhøre deg med en lokal reklameguru om han/hun behesker leggeteknikken på båter. Den kan være litt spesiell. Det én person kan klare på 1 dag kan enn annen med lite trening bruke flere dager på for å få til.

Det bør også være en grei temperatur om det er utendørs, helst bør det settes opp presennings hall ..og mulighet for varme. Bør være over 15 grader, helst nærmere 20.

 

Vierskjær, folie har sjelden samme glansen som lakk, den går ofte litt mer mot eggeskall i glansen men dette varierer litt fra type til type. Se litt i utvalget til leverandøren deres. Folien kan forøvrig poleres for å øke glansen og lette rengjøringen.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hei Allan E. Så ikke spørsmålet ditt før nå. Vet ikke om det finnes noen bruksanvisning eller gjør det selv hefte men du får prøve å google litt. Når det gjelder lastestropper så tror jeg det skal gå bra om de får ligge helt i ro men er det en svinetung båt og stroppen vrir seg kan nok mye rart hende.

 

Uansett bør limet være herdet noen dager etter legging før båten flyttes men da tåler folien også utrolig mye.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...