Jump to content

Hvor stram skal fortøyning være i bås?


asunde

Recommended Posts

Vi har nettopp kjøpt betong flytebrygger og 5 utriggere, altså 4 båser.

Ingen av oss har erfaring med å ha båt i bås, bare til kai.

 

Så jeg lurer på hvor stram fortøyningene skal være.

Jeg tror mine er for slakk fordi det blir mye rykking i tauene.

 

Noen som kan gi meg noen hint?

 

Hilsen

Arild

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tidligere båt på to tonn og båtplass skjermet for bølger. Hadde da stramme fortøyninger, slik at båten fulgte bryggenes bevegelser. Den båten jeg har nå veier 3,6 tonn, og båtplassen ligger mer utsatt til. Denne gangen endte jeg opp med slakkere fortøyninger og gummidempere på alle fire. Prøvde med stramme også her i begynnelsen, men det ble for mye rykk og napp. Nå får båten lov til å bevege seg litt i båsen, og det fungerer faktisk mye bedre!

Link to post
Share on other sites

bruk gjerne rykkdempere. OG SPRING!

 

Ikke nødvendig! Bare gå rolig opp gangveien og sett deg i bilen :lol::lol::lol: .

 

Neida, spring kan være greit det. Men det kan bli mye tamper å holde styr på da. Jeg pleier bare å ha fire tamper, synes egentlig det fungerer helt greit. Men om det skulle meldes storm i uheldig retningstikker jeg som regel nedom og setter en spring eller to sånn for nattesøvnens skyld....

Link to post
Share on other sites

Men om det skulle meldes storm i uheldig retning stikker jeg som regel nedom og setter en spring eller to sånn for nattesøvnens skyld....

 

...en bør alltid fortøye for storm!

Har båt på 13 tn. Har 2 baugtamper, 2 aktertamper og 4 spring. Springene har ikke gummidempere, baug og akter tampene har det.

Alle tampene er stramme og båten ligger veldig bra selv i 30 m/sek vind. For ordens skyld; båten ligger i Finnmark!

Link to post
Share on other sites

Min båt på 4 tonn ligger med 2 tamper på hver side bak + 2 tamper på hver side framme + spring fram på ene siden og bak på andre siden. Alle har dempere og det viser seg at det trenges. Og ikke minst så sover jeg godt om natten selv om det skulle blåse endel. Bedre å være "føre var". Dette er i Troms.

Link to post
Share on other sites

Dersom en ligger til flytebrygger med flere båter der få har fjæring i fortøyningen skal også fortøyningen være så stram som mulig. Det sliter mindre på bryggene og derav mindre slitasje. Egentlig sier det seg selv. Ved holde vekt i hevd stramt blir det ditto mindre belastning på utriggere.

 

Dersom det er fast fortøyning til land/brygge, skal det naturligvis være slakk, slakk på lik linje som differansen mellom høy/lavvann og da med ekstra fortøyning ut i fra forholdene. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

...en bør alltid fortøye for storm!

 

Jo, man sier jo det. Og mine 4 stk 16mm polyestersilke tamper med gummidempere holder garantert for storm også! Så den ekstra springen er egentlig kun for nattesøvnens del, båten hadde klart seg like godt uten....

 

Jeg er litt overrasket over alle som hevder at man skal ligge med stramme tamper. Jeg tror samtlige båter i min havn ligger med litt slakk på tampene, og det fungerer veldig bra! Min båt har dyp kjøl. og ruller derfor mye. Med stramme tamper napper den så det holder når det går båter forbi. Ikke bra for brygger eller båt. Så derfor så jeg meg nødt til å justere tampene til den oppførte seg slik den skal. Nå får den bevege seg litt, uten å slite i stykker verken kryssholt eller utliggere. Men det tok noen dager med justering før den oppførte seg slik jeg ville.

Link to post
Share on other sites

Og ikke minst så sover jeg godt om natten selv om det skulle blåse endel.

Jeg også sov godt om natten, båten lå fint, men brygga gikk.... Hjelper ikke med gode fortøyninger på båten hvis ikke brygga er skikkelig fortøyd. Viktig med gode rutiner for inspeksjon av brygge fortøyninger.

Link to post
Share on other sites

Vi har nettopp kjøpt betong flytebrygger og 5 utriggere, altså 4 båser.

[...]

Så jeg lurer på hvor stram fortøyningene skal være.

Jeg tror mine er for slakk fordi det blir mye rykking i tauene.

Det er ikke noe standard svar her, og den største forskjellen er vel om det er en godt skjermet havn eller bølgehavn. Er havnen utsatt for bølger bør fortøyningene ha slakk ettersom en båt og en brygge beveger seg forskjellig. Min erfaring er at fortøyningene bør være godt justert slik at det som regel er to eller flere liner som strammes. Hvis en og en line strammes når båt og brygge beveger seg så blir belastningen høyere og det blir mer bevegelse i båten. Alle liner bør ha fjæring, både spring og brest.

 

Ettersom både liner og utriggere fjærer så er det veldig viktig at båten har god avstand til brygga så den ikke stempler baugen mot brygga. De som legger seg med baug eller baugspryd inn over en flytebrygge i en havn med bølger kan få seg en stygg overraskelse.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...