Jump to content

Beising og lakkering av mahogny overbygg


Woody

Recommended Posts

:smiley: Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med beising og lakkering av mahogny? Noen sier at man kan blande beis i lakken, mens noen sier det blir som å male. Jeg tenker da også på dette med å vedlikeholde fargen på mahognyen. Man mister kanskje "dybden" i lakken når man blander i beis for å holde mahognyen mørk? Jeg har pusset helt ned og beiset, og deretter lakkert 12 strøk Epifanes blank klarlakk, så det er her snakk om årlig vedlikehold av fargen og lakken. :cheers:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Bruk ren beis rett på pusset tre Kan godt bruke Herdins beis som fåes hos de fleste fargehandlere beis til ønsket nyanse å påfør lakk Første strøket med lakk bør tynnes omtrent til vann konsistens da dette gjør at lakken trekker godt inn i treværket. La dette stå til det er helt tørt Så sliper du med fint pappir(180) så du får bort de fibrene som har reist seg deretter er det bare å lakke. Man kan spare masse penger på å kjøpe gode billige produkter men lakk er IKKE :nonod: noe man skal spare penger på! Legg på mange strøk med lakk. Er selv veldig glad i Epifanes

 

VIKTIG.

 

Dette betyr ikke at du slipper å lakke på en stund selvom det ser pent ut til neste år også. Sollys frost ol. lager små microskopiske sprekker som kan lekke vann slik at du vil få flassing. men om du tar å matter lakken hvert år å påfører to strøk. Første men godt tynnet lakk som skal trenge inn i sprekkene etterfulgt av et tukkere lag har du dette pent i mange år.

Link to post
Share on other sites

Over tid har mahogny en tendens til å bli blek og gulig på farge, selv om det har vært påført tilstrekkelig antall strøk lakk. Dette skyldes nok sollyset sin virkning. Det å pusse ned til rent tre for å påføre beis er unødig hvis lakken er intakt. Det finnes flere gode fargetilsetninger til lakk. Ved å påføre lakk tilsatt farge og avslutte med noen lag klarlakk gir fint resultat.

 

Et godt råd er nok at du gjør et forsøk på et avgrenset område, slik at du på den måten får sjekket om resultatet blir tilfredsstillende.

Link to post
Share on other sites

Mange gode tips her ja. Joda, jeg var kanskje litt uklar men det dreide seg om å vedlikeholde fargen i årene som kommer. Kan man da blande beis i lakken for å legge vedlikeholdsstrøk, eller vil det snart se ut som det er malt, dvs. at dybden i lakken forsvinner?

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Jeg blander ALDRI beis eller annet fargestoff i lakken. Vårpussen av mahognyoverbygget på Tora består i å matte med fint sandpapir, beise to ganger og deretter påføre ett til to strøk Ovatrol 2. Slik beholder en gløden i treverket mye bedre enn hvis en blander beis i lakken.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

det dreide seg om å vedlikeholde fargen i årene som kommer. Kan man da blande beis i lakken for å legge vedlikeholdsstrøk,

 

Jeg har ikke forsøkt å blande farge i lakken selv. Ut fra det jeg har lest på Träbåtsakuten vil resultatet bli som et slør som legger seg over treverket. Dybden og glansen vil reduseres.

 

Min erfaring er at varigheten på fargen er bedre ved beising enn ved bare å slipe ned (slipe av) treverket for å finne den opprinnelige gløden.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mister du ikke gløden da når det etterhvert blir flere lag beis i tillegg til lakk?

Det fineste resultatet får en når en sliper ned til bart treverk før en beiser, men det kan en jo ikke gjøre for ofte. Når en mattsliper gammel lakk før en beiser trekker beisen seg inn i treveket og en får etter min vurdering et mye penere resultat enn ved å blande beis i lakken. Jeg har ikke gjort det selv (blandet beis i lakken), men jeg liker å gå i marinaen om våren og prate og se hva folk driver med. Mange blander beis i lakken, men jeg har enda ikke sett et resultat av det som jeg ville vært fornøyd med på min båt. Husk ellers at en skal bruke rikelig med beis. Selv om det ser litt mørkt ut med en gang, blir det lysere etter hvert.

 

Ellers vil jeg legge til at jeg ikke helt skjønner vitsen med å blande beis i lakken. For å få et bra resultat bør en jo i alle fall mattslipe før en lakker (og for Guds skyld, ikke skrape!). Da er det etter min mening mest naturlig å beisefør en lakker. Og til slutt: Ta av beslag og ustyr før du beiser og lakker. Resultatet blir mye bedre og jeg synes også at jeg sparer tid ved å gjøre det.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har nok uttrykt meg litt galt her her. Beisen trekker nok ikke gjennom all lakken, men den trekker delvis inn og blir ikke ligende som et malingstrøk utenpå.

Jeg bruker Owatrol 2 og har brukt forskjellige typer beis. Og jeg står fremdeles på mitt: du bevarer strukturen i treverket best ved ikke å blande beis i lakken.

 

Et annet punkt som kanskje bør nevnes her er at Ovatrol etter sigende ikke har noe brukbart lysfilter. Derfor blir treverket fort lysere etter beising. Det sies at i så måte er polyuretanlakk bedre. Jeg har likevel valgt Ovatrol av diverse andre grunner.

 

Når vårsola kommer og det blir tid for båtpuss igjen skal jeg prøve å få tatt noen bilder.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tre består grovt sett av cellulosefiber som er limt sammen med lignin. Når treet er tørt vil det i cellestrukturen til vedcellene i treverket, være luftlommer.

Cellulosen og ligninet er delvis gjennomsiktig, men luftlommene bryter og reflekterer lyset. denne brytningen gir ubehandlet tre en matt og noe lysere overflate. Ved å fylle disse luftlommene med et gjennomsiktig stoff som olje, vann eller lakk, tar vi vekk lysbrytningen og treet blir "gjennomsiktig" vi sier at det får dybde og lød.

Problemet er at oljene og lakkene krystalliserer etter en tids påvirkning av solens UV-stråling. Krystallisert oje/lakk blir matt gulaktig og ikke lenger gjennomsiktig. Altså dybden og løden forsvant.

Den krystalliserte oljen og lakken sitter nede i treet og må fjernes eller man må tilsette et stoff som avkrystalliserer den. Jeg kjenner ikke til noe slikt stoff, så jeg ender opp med å pusse vekk det ødelagte materialet.

En beis eller et annet farvestoff vil ikke øke gjennomsiktigheten, men farvestoffet kan gi en illusjon om gjennomsiktighet.

Det gode med en beis er at den kan begrense UV strålenes intregning og derved begrense skader på det innenforliggende materialet, herunder tre, olje og lakk.

Dersom noen fant et stoff som fylte luftlommene i treverket uten overtid, å krystallisere eller fordampe. Da hadde vi løst dette problemet.

Men om treverket oppbevares mørkt og luftig så vil nedbrytningen av overflatebehandlingen få en vesentlig lenger levetid. Så for en båt betyr det at den bør stå i en luftig garasje når den ikke er i bruk.

Lykke til med mahognyen, det er pent med godt vedlikeholdt tre. Men selv så bruker jeg ikke lenger tre på steder som er værutsatt. :seeya:

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

jeg beiser bar mahogny 1-2 strøk, så lakkerer jeg tilstrekkelig (5strøk+++ til du ikke gidder mer)

året etter, og de neste årene om den blekner, blander jeg en klunk beis i lakken for å bevare fargen. føler dette fungerer bra :yesnod:

men jeg vil tro woody har drevet med trebåt og mahogny mye lengre enn meg, bare et tips :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde Vivvi helt ren for nå ca. 5 år siden la jeg 3 støk med international båtbets. Etter dette har jeg hvert år lakket to strøk med Owatrol Edelolje, hvorav det første inneholder en liten "dæsj" med beis. Har meget god erfaring med dette, og finishen er upåklagelig.

Bruker også ett strøk med beis i Epifanes klarlakk på mahognyen på dekk og dollbord.

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en Storebro 34 med MYE treverk. Vanlig prosedyre ved VEDLIKEHOLDSLAKKERING var og matte ned forsiktig og iblande litt beis i lakken. Syntes at dette ga en mørkere finere tone på lakkflaten.

 

Men når treverket var helt nedslipt så beiset jeg opp det bare treverket ca 5 x før lakkering. Erfaringen tilsa at treverket kunne beises temmelig mørkt før lakkering, det lysnet fort igjenn.

Har kun benytett Epifanes og International sin beis.

 

Bruk fordriver og tørk rett før lakkering med denne TAC CLOTH sånn klebrig fille som fjerner 100% partikler, jeg så ut som en kirurg iført engansdress med hette og hansker, slik blir det lite støv av.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at en skal beise flere strøk når flatene først er slipt rene. Det kan neppe bli for mye beis, da flatene senere blir lysere etter hvert. Og så blander jeg ikke beis i lakken/oljen senere. Jeg mattsliper og beiser før jeg oljer.

 

Jeg bruker Ovatrol. Har inntrykk av at den ikke er svært lysekte. Har hørt si at PU-lakk skal gi mindre bleking, men har ikke erfaring med det. Fortsetter med Owatrol da den etter min mening har mange andre fordeler.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bruker konsekvent D2 fordi den ikke så lett flasser av. Spesielt på horisontale flater har jeg sett mange eksempler på PU lakk som flasser. D2 gir en meget elastisk hinne som ikke så lett sprekker når trverket "går". Og så er D2 veldig lett å fjerne med varmluft og kisstkniv når en har behov for det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...