Ip.Content

Logo

Laste ned gratis sjøkart fra kystverket

• Logg inn for svare
258 svar på dette emnet

#21 Fanafjord Ikke pålogget Postet 03.02.09 07:59

• Medlem
Takk for info. Jeg holde på å laste ned nå så få jeg sette meg ned en kveld og lage med en SeaClear installasjon. Jeg skal prøve å få hele SeaClear greien samt kart av SørNorge på en 4GB minnebrikke, slik at den kan tas med fra PC til PC. Få se om jeg få det til.

#22 SamH Ikke pålogget Postet 03.02.09 07:59

• Sam Houlder
  • Medlem

Vis innleggFanafjord, på 03.02.09 07:34, skrev:

Men kunne man lage skipfiler også for de filer som viser bare land og ikke sjø? Det er jo ganske mange filer og for folk som vil bare ha sjøkart er jo det unødvendig?

Skipfilene er ikke annet en lister med filnavn, separert med linjeskift.
Jeg genererer også disse med et skript,
først laster jeg ned alt innenfor et rektangel, så lager jeg en liste fra de som ikke har informasjon utover blå bakgrunn.

Det er ikke noe i veien for å legge til info i disse filene manuellt. Men jeg gidder ikke..
Om noen lager tilleggslister er det bare å sende disse til meg så kan jeg legge opp disse samme sted som de andre.
Det er sikkert greit med en liten forklaring på hva som blir fjernet og for hvilken scale det er.

#23 Mulligan Ikke pålogget Postet 03.02.09 08:07

• Medlem
Jeg kjenne ikke Oziexplorer eller Seaclear.
Hvordan håndterer de UTM?
Kan man angi projeksjonen på kartet man legger inn?

#24 mhemil Ikke pålogget Postet 03.02.09 08:35

• D5LA
  • Medlem
Flott, ser at min download ble avbrutt når serveren gikk ned i natt, men er oppe igjen nå. Neste oppgave for Sam blir å lage tilsvarende script for denne siden  :yesnod:

#25 SamH Ikke pålogget Postet 03.02.09 09:27

• Sam Houlder
  • Medlem

Vis innleggMulligan, på 03.02.09 08:07, skrev:

Jeg kjenne ikke Oziexplorer eller Seaclear.

Download for SeaClear er her:
http://www.sping.com...clear/#DOWNLOAD

For OziExplorer her:
http://www.oziexplor...ziexplorer.html

#26 Mulligan Ikke pålogget Postet 03.02.09 09:30

• Medlem
Ja, det er greit.
Men hvordan håndterer de Transverse Mercator.
Egenscannede kart er vanligvis Mercator.
Og de er svært forskjellige.

#27 Gunga Din Ikke pålogget Postet 03.02.09 09:40

• Medlem
tror ikke Seaclear / Ozi er så sofistikerede....tror bare de interpolerer mellom referenspunkterne...

kunde lagt in vilken Donald-bild som helst i bunn o 2-3 ref pkter så interpolerer programmet mellom desse!

#28 Frøken Fryd Pålogget Postet 03.02.09 09:44

• Medlem

Vis innleggGunga Din, på 03.02.09 09:40, skrev:

kunde lagt in vilken Donald-bild som helst
Kalle Anka  :wink:

Men hva med Google Earth da?  :rolleyes:

#29 SamH Ikke pålogget Postet 03.02.09 09:47

• Sam Houlder
  • Medlem
Nå har ikke jeg skrevet hverken av de to, så hvordan de converterer, det vet jeg ikke..
Help filene har sikkert mer info.

Det jeg kan svare på er,  ja du definerer projeksjon/datum når du kalibrerer et bilde.

Funksjonene jeg bruker for convertering mellom UTM og LatLon er en ferdig klasse (gPoint.php)  med utspring i USGS Bulletin 1532

#30 Gunga Din Ikke pålogget Postet 03.02.09 09:52

• Medlem
problemet er att bilden måste vare tagen rett ovanifra....

jeg har vart inne på tanken att göre BSB-kart av ett flyfoto typ dette.....
men har blitt avrådd fra dom som kan....
skalerne varierer ulike i lat o long ut fra centrum på bilden

det er vel det Mulligan tenker på vad gäller Mercator contra Gauss

Post bilde

#31 Mulligan Ikke pålogget Postet 03.02.09 10:00

• Medlem
Over et så lite område går det ganske greit. Men bildet skal egentlig ortokorrigeres.
Det jeg har i tankene er at TM(UTM er et kartsystem basert på soner rundt sentermeridianer og Transverse Mercator) er kun korrekt over et lite område. Det forvrenges sterkt jo lenger utover i kartet man kommer. Det er derfor det er umulig å skjøte sammen TM til store kart.

#32 microship Ikke pålogget Postet 03.02.09 10:01

• Medlem
Datane ligger tilgjengelig på server, Det er vi som har betalt for denne datafangsten gjennom mange år som skattebetalere.
Det hadde vært naturlig at dette var fritt tilgjengelig direkte også i vektorformater.
Fint at du deler litt av din kunnskap med oss slik at vi kan bruke datane. Lukter kanskje at du jobber med Open Source :-)

#33 SamH Ikke pålogget Postet 03.02.09 10:02

• Sam Houlder
  • Medlem
Ikke gjør dette til en diskusjon om projeksjoner, det er hva det er, et skript for nedlasting av kartbilder fra kart.kystverket.no.
Klart en finner bedre og mer nøyaktige greier, men neppe til samme pris.
Er høy troverdighet og ekstrem nøyaktighet et krav, er ikke dette noe å gå for..

Som GD skriver, det er ingen annen måte å  vite hvor stor korreksjon en kalibrering gir annet en akkurat på det punktet kalibreringen er gitt.
Mellom punktene blir det nødvendigvis interpolering, så flest mulig punkter på minst mulig plass gir størst mulig nøyaktighet.

Jeg bruker hvert hjørne som kalibrering i, dvs at midtpunktet trolig er noe mer off en halveis opp på sidene. Posisjonen på disse 4 punktene kommer alle fra kartverket.  Legg til mer kalibrering manuellt om du selv trenger/ønsker.

#34 SamH Ikke pålogget Postet 03.02.09 10:05

• Sam Houlder
  • Medlem

Vis innleggmicroship, på 03.02.09 10:01, skrev:

Lukter kanskje at du jobber med Open Source :-)

Politikk i praksis  ;)

#35 mhemil Ikke pålogget Postet 03.02.09 19:26

• D5LA
  • Medlem
Lastet ned kartene i scale 5.

Har kjørt MapCal og SeaClear,  men kommer liksom ikke helt i mål ved å følge oppskriften i første innlegg. Verdenskartet kommer opp i SeaClear, men får ikke opp kartene over Norge. La alle PNG filene på C:\Program Files\SeaClear\charts katalogen der jeg også kjørte mkSeaClearCal.php scriptet uten feilmeldinger. Føler at det er noe som mangler......?

#36 Fanafjord Ikke pålogget Postet 03.02.09 19:39

• Medlem
Yepp, da fikk jeg scale 10 kartene til å virke på SeaClear. Dette var fantastisk Sam.

Kan noen SeaClear? Kan man for eksempel ha både Scale25 og Scale 5 samtidig og så veksler mellom oversikt og detalj?

#37 SamH Ikke pålogget Postet 03.02.09 19:50

• Sam Houlder
  • Medlem

Vis innleggmhemil, på 03.02.09 19:26, skrev:

Lastet ned kartene i scale 5.

Har kjørt MapCal og SeaClear,  men kommer liksom ikke helt i mål ved å følge oppskriften i første innlegg. Verdenskartet kommer opp i SeaClear, men får ikke opp kartene over Norge. La alle PNG filene på C:\Program Files\SeaClear\charts katalogen der jeg også kjørte mkSeaClearCal.php scriptet uten feilmeldinger. Føler at det er noe som mangler......?

Ser du ikke kartene er det noe som mangler ..

SeaClear,
File -> Chart -> List charts
   Ser du der kartene du har lastet ned ?

#38 mhemil Ikke pålogget Postet 03.02.09 19:58

• D5LA
  • Medlem
Post bilde
Ser forsåvidt greit ut, kan laste et og et kart fra denne listen, men virker ikke som om de er lenket sammen i en gruppe.

Når jeg scroller nedover i listen ser jeg at mange av filnavnene har navn som ender med (2).

#39 SamH Ikke pålogget Postet 03.02.09 19:58

• Sam Houlder
  • Medlem

Vis innleggFanafjord, på 03.02.09 19:39, skrev:

Kan noen SeaClear? Kan man for eksempel ha både Scale25 og Scale 5 samtidig og så veksler mellom oversikt og detalj?

Ja det kan du.

MEN...

mkSeaCal kjører mot filene i en katalog med den scalen som du setter i skriptet, har du blanda scaler i den katalogen du kjører scriptet mot blir det galt.

Om du lagrer scale 5 i en annen katalog, og kjører cal skriptet med settinger for den katalogen der, kan du etterpå legge sammen de to kalibreringsfilene CHARTCAL.DIR og kopiere over de nye filene til den opprinnelige katalogen.

Men ta backup av den gamle folderen først så du ikke ender opp med et rot det ikke er praktisk mulig å rydde seg ut av..

#40 SamH Ikke pålogget Postet 03.02.09 20:15

• Sam Houlder
  • Medlem

Vis innleggmhemil, på 03.02.09 19:58, skrev:

Når jeg scroller nedover i listen ser jeg at mange av filnavnene har navn som ender med (2).

Da spørs det vel om du ikke har kopiert filene dit to ganger, ingen av filnavnene jeg genererer har (2) i seg.
Du skal ha rundt 4775 filer i den folderen om du bare har scale 5 og default ting der.