Jump to content

Ny kalesje. Hvor?


Oberst

Recommended Posts

Veldig viktig hvor du holder til i landet , men som det blir sagt her .Er du heldig så har Jens Sagen mal til båten din,om dem har laget en slik før.Har sett mange kalesjer å kjøpt noen selv , men aldrig sett så bra resultat og kvalitet noen gang som fra Jens Sagen . Finner du ikke en som har laget en karlesje til slik båt før , så må kalesjemakeren komme til deg .Derfor hadde det vært kjekt om du sa hvor du holder til , J.Sagen eller andre rundt i landet ,dem reiser ikke milevis rundt for å lage mal på en båt .Om dem hadde gjort det ,så hadde vel det kosta sjorta .Som jeg sa ,har ikke en av dem store innen kalesje mal til båten din,så må det komme en til deg.Da som regel en som er litt mere lokal på sånne ting,men spørs jo hvor du holder hus .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei! Løfter denne tråden! Fikk et prisforlag på kalesje i dag, men syntes det var dyrt! :confused: Jeg skal ha en veldig enkel kalesje, med et vindu og to glidelåser bak, den blir under to meter lang. legger ved et bilde der jeg har tegnet inn med paint hvordan jeg har tenkt. KALESJE Sees også på profilbildet. Det skulle komme på 14500,- Er det dyrt, hva er fornuftig pris?

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

14500 hørtse mye ut. kjøpte til nordkappen min i fjor og den kostet 11.600 med stenger og alt... dette er også en passe stor kalesje og 4 vinduer og 4 glidlås åpninger. Dette var oss Jens Sagen. Dem er vel bland de rimligeste.

 

 

Det du kan gjøre er å kjøpe inn alt av det som trengs og "ansette" en sydame i nærmiljøet. Er man flink til å sy så går dette veldig greit.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Umiddelbart syntes jeg at dette hørtes litt dyrt ut. Men ved nermere ettertanke er det ikke sikkert at det er så galt likevel.

Tenker på at dette ikke er en standard kalesje som firmaene har ferdige maler til.

Vi bestilte ny kalesje til vår Viksund Bravo hos Sagen. Jeg mener å huske at prisen ble ca. 9500.-.

 

Geir

skipper på Amica

Blogg

Link to post
Share on other sites

Har du prøvt å undersøke å importere fra Statene. Er mange tråder her som omhandler dette.

Har vist seg å vært en del billigere.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke undersøkt statene, men tror kanskje det er lettere hvis man har en båt det finnes maler og mål til! Noen som kjenner til flere kalesjemakere i Østfold jeg kan høre med, Halden, Fredrikstad eller Sarpsborg er kanskje mest aktuelt. Kankje jeg må kjøpe meg en symaskin :lol: Prisen jeg fikk var komplett med stenger og beslag, stengene kostet nesten 1900,- , mulig jeg skulle klare å oppdrive noe billigere enn det selv. Synes fortsatt det er dyrt for en stoffbit med noen sømmer!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Hva med Norsk Maskintrekk i Hallingby?? Dette firmaet fikk plenty med juling her på BP gr. dårlig service og leveringsproblemer. Etter dette var de ute på BP med en unskyldning, og jeg bestilte av dem. Fikk glimrende service, en kalesje til en 35 foter åpen båt til 11.500.- som ble sydd etter min gamle og slitne kalesje, men den nye passet som ett skudd. SÅ dette firmaet har i hvertfall jeg og mine båtnaboer glimrende erfaring med :cheers:

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke undersøkt statene, men tror kanskje det er lettere hvis man har en båt det finnes maler og mål til! Noen som kjenner til flere kalesjemakere i Østfold jeg kan høre med, Halden, Fredrikstad eller Sarpsborg er kanskje mest aktuelt. Kankje jeg må kjøpe meg en symaskin :lol: Prisen jeg fikk var komplett med stenger og beslag, stengene kostet nesten 1900,- , mulig jeg skulle klare å oppdrive noe billigere enn det selv. Synes fortsatt det er dyrt for en stoffbit med noen sømmer!

Finnes det en orginalkallesje av denne båten så har de den fiks ferdig.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt kalesje på Jens Sagen/Helly Hansen her i Kristiansand.

 

Passet perfekt, hver en knapp smatt rett på.

Høy kvalitetsfølelse, og ser bra ut.

Super god service.

 

Anbefales.

 

 

 

IMAGE_396.jpg

 

 

(de har ikke bommet på fargen, jeg hadde tenkt å male stripa blå)

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Takker for tips! Her var det jo flere jeg kan høre med! :smiley:

 

 

Finnes det en orginalkallesje av denne båten så har de den fiks ferdig.

Båten er mer eller mindre hjemmebygget og har aldri hatt kalesje på dette overbygget, så det finnes ingenting som kan brukes som mal. Skal absolutt sjekke ut Gresvik kalesje og Fuglevikmarina! Mulig det finnes noen i Strömstad også?

 

Googlet Gresvik kalesje og fant denne tråden, https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...aded&start= !

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kalesjer er blitt latterlig dyrt. Jeg kan ikke fatte at det koste 15-25000 for en kalesje til en 30 fots båt. Denne bransjen er i ferd med å sende kundene til polen eller omvendt. Jeg fikk pris på luketopp til båten min. ca. 1.5 m2 3700 KRONER!! SYKT spør du meg. Eteka heter produsenten.

Link to post
Share on other sites

Kalesjer er blitt latterlig dyrt. Jeg kan ikke fatte at det koste 15-25000 for en kalesje til en 30 fots båt. Denne bransjen er i ferd med å sende kundene til polen eller omvendt. Jeg fikk pris på luketopp til båten min. ca. 1.5 m2 3700 KRONER!! SYKT spør du meg. Eteka heter produsenten.

 

 

Er her man skal bruke sin bedre halvdel om dem har litt sy kunnskaper. Er ikke så vannskeligt. Kanskje litt med å få strekket opp en bra mal da...

Link to post
Share on other sites

"Kalesjer er blitt latterlig dyrt. Jeg kan ikke fatte at det koste 15-25000 for en kalesje til en 30 fots båt"

Ja, og med det samme du setter den på båten blir den nesten verdiløs, den høyer ikke akkurat verdien på båten noe særlig!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er min Hellytech kalesje endelig på vei fra Helly-Hansen

Bestillte for en god stund siden , men på grunn av stor arbeidsmengde og bitte litt kluss med mailene :)

så har det tatt litt tid.

 

Sendte en mail til Helly Hansen og fikk raskt svar og senere på kvelden ble jeg oppringt av en hyggelig kar fra kristiandsand

som fortalte hvorfor det hele ble forsinket .. Utrolig bra service !!

 

Prisen ble satt til 12.000 og jeg fikk vite i telefonsamtalen at jeg får ytterlig fratrekk på grunn av forsinkelsen.

 

Ville bare dele en positiv opplevelse :) og samtidig si at Helly hansen kan trygt stoles på :)

 

 

KaRsK :drink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...