Jump to content

Nærmer seg våren nå...her er mine planer for båten før sesongen


GeirV

Recommended Posts

Hei, nå kjenner jeg at det kribler fælt i fingrene gitt. Etter mye snø her på Homborsund, har endelig snøen begynt å smelte, og jaggu dukker det ikke opp en båt blant all snøen, slik som en blomst som atter en gang finner veien til lyset:-) OK, foruten å gå over motoren mht oljeskift, filtre, impeller, dieselfiltre, polering av båt etc, så skal jeg altså få lagd et mannhull i tanken (slik at jeg får gjort den ren. Mye drit nedi der...), jeg skal få kjøleskapet til å virke samt flytte plasseringene av batteriene (start + forbruk. I dag står batteriene i motorrommet. Skal flytte de ut derfra, og må nok flytte hovedbryterne også). Har en gammel kalesje også, men den er hel. Tenkte jeg skulle stikke innom Grimstad kalesjeservice å høre om de kunne ta vask og impregnering (på slutten av sesongen i fjor, var jeg mye plaget med at regnvann trakk gjennom kalesjen. Brukte impregnering fra Biltema. Men; Jeg var kanskje ikke flink nok til å få ut all såpen når jeg vasket den). I fjor gikk jeg over hele elanlegget, og byttet ut alle ledninger slik at alt er i riktige dimensjoner, godt merket og oversiktlig. Dessuten mye oppussing og nye trekk til puter etc, samt kartplotter og stasjonær VHF (har en bærbar også). Bytta også en skroggjennomføring (til dassen).

 

Det nærmer seg....hva med dere andre? Noen planer?

Link to post
Share on other sites

Jeg har og Joda snekke, dog en fot større, (7500) og jeg har desverre mer å gjøre enn deg i år:

 

Klikk på signaturen for hele lista... :smash:

 

Bl.a. dette:

 

MÅ KJØPES:

 

Summer alarm lavt oljetrykk, 12VDC

Rørklammer til lensepumpeslange

Vannslanger til varmtvannstank og toalettvask

Hydraulikkolje og -slanger til styring

Gelcoat i riktig farge. (offwhite)

Blå to-komponent i maling til stripa.

Slanger til ekstra luftinntak motorrom.

Ekspansjonstank til ferskvannskjølingen, 1,25 liter.

Overflate til dashbord.

Varmluftsslanger til Wallas 2400.

Slanger til varmtvannstank.

Diverse kuleventiler, slangenipler og doble slangeklemmer til skroggjennomføringer.

 

 

PÅ LAGER:

 

Epoxy og glassfibermatte til å støpe igjen hull i dashbord.

Ny varmtvannstank.

Wallas 2400 lampeoljevarmer.

1500W Inverter 220VAC.

Ekstra luftinntak motor til montasje i siden.

Hydraulisk rattpumpe, rorsylinder og mahogny destroyerratt.

Propellzink og akselhylsezink.

 

 

 

 

MÅ GJØRES:

 

Skrape ferdig, prime og stoffe under vannlinjen

TIG sveise sprekker i badeplattform

Polere propell med 3M fin pusseduk

Tusje propell med sprittusj før sjøsetting

Smøre propellhylse med vannfast EP2 fett

Utbedre gelcoatskader/riper over- og under vannlinjen farge 1132.

Klamre fast slanger langs skott til/fra lensepumpe

Forsenke mutre/skruer til innfesting av gearhendel pga fingerklemfare

Støpe igjen gamle hull dashbord

Lage ny treplate til overflate dashbord.

Montere hydraulikkstyring/ratt lengre oppe/vinklet på dashbord, så det blir lettere å stå å kjøre.

Montere 12VDC sigarettennerkontakt i kabin og i dashbord

Montere 1500W 220VAC inverter

Montere hydraulisk styring

Isolere motorrom og stuerom/propelltunell bak

Bedre ventilasjon/kaldlufttilførsel i motorrom

Montere dobbelt opp med 316 slangeklemmer og kuleventiler på alle skroggjennomføringer

Støpe igjen hull i siden etter vhf antennen

Grunne/male trustlagerbrakett og annet ulakkert metall under dekk

Montere varmtvannstank (har ny liggende) Lage brakett med hurtigfeste og hurtigkoblinger.

Skifte vindu toalett / ev. sette fast i stengt stilling med silicon.

Montere brannslukningsapparat.

Navman 2100 dybde instrument, montere.

Montere ekspansjonstank.

Trekke vannslanger frem til vask på toalett.

Skifte oljefilter og olje igjen.

Bolter i rorblad, forsenke 316, slipe av på lengden + Loctite

Skifte propellzink

Skifte akselhylsezink

Montere motorzink

 

SNEKKERUTBEDRINGER MÅ GJØRES:

 

Stive av gulv under innebord

Stive av gulv under førerplass

Montere pianohengsler bakpå/under lokk til:

-Propan rom

-Trekantet trinn

-Trappetrinn kabin

-Lokk hengeskap

Korte ned hengeskap 15-20 cm i dybden

Montere cabindør

-Kjøpe hengsler og låskasse (en til toalettet også)

-montere sammen selve døren

-montere karmer og dør

-montere stopper som kan holde døren fast i åpen posisjon

Montere låsebeslag pantry dører.

Montere manglende krom-ring låsebeslag pantry dør.

Deksel over propanbrenner: Kutt i to og monter hengsler.

Propanrom: Tette med silicon i fuger og montere avløp for gasslekkasjer.

Montere veggplater inni stikkøye.

Montere skai på vegg, belegg på gulv bad.

Montere plate under cabindør inni cabin (montere sammen med trinn?)

Lage serviceluke til adkomst inni dashbord fra cabin.

 

 

ELEKTRISKE UTBEDRINGER MÅ GJØRES:

 

Fikse summer for lavt oljetrykk

Reparere Tankmåler

Montere Radio

Montere høyttalere

Feste antenne skikkelig/skift med kortere gummipisk

Skifte høyre vinduspussermotor

Montere senter vinduspusser

Koble vinduspussere slik at parkering virker

Installere intervallrele til viskerne

Fikse signalhorn

Fikse lanterner

Lage kursfortegnelse fra sikringsboks med nummererte sikringer.

Montere BEP skillerele for automatisk lading av begge batterier

Koble landstrømlader slik at den lader inn på BEP releet

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Målet mitt er at alle oppgraderingane inkl nytt seil, spinnakerbom, gennakerbom, opp- og nedhal er på plass og klar til testing etter påske. Ellers er planene svært begrenset, den midlertidige kabletrekkingen til kartplotteren MÅ fikses, jeg må også få montert VHFen som endte med å ligge i et skap, håndsettet som skal være ute må også monteres før Seilmakeren samt at jeg må få somlet meg til å ta VHF-kurset. Flåten må også monteres på dekk, pt står den surret til pidestallen... Rart med slike ytterst midlertidige løsning hvor lenge de blir værende... Skal også montere påhengsstativ og ankerfestet akter på pushpit. Siden båten er litt skeiv hadde jeg et ønske om å få begge deler på styrbordside, men det er vanskelig så dermed har dette prosjektet også blitt liggende... Vurderer også å få varmtvann i dusjen akter, det er veldig lett siden Hanse har vært hyggelige nok til å legge varmtvannslangen helt akter, men jeg har ikke studert hvilket apperatur jeg må ha og hvordan dette passer inn som erstatning for kaldtvannsdusjen vi har nå. Siden jeg klarte å fryse i stykker dusjen i høst er det selvsagt fornuftig å få montert dette når jeg uansett må fikse den som er sprukket. Skulle fått tid til alt dette og mer til om det ikke var for store prosjektet i huset også som mor krever ferdig før båtsesongen starter. Blir nok derfor lite jobbing før mai er jeg redd og da er det jo seiling hele tiden så...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Mine planer er som følger:

 

1) Ned til båten og koble ferdig lysene under platformen, tette gjennomføringshullet osv.

2) sette i bunnproppen.

3) Den 19 mars forsvinner burkaen og stativet osv..

4) Den 20 mars klokken 8 kommer lastebilen å henter båten og frakter den til verksted.

5) Verkstedet bruker ca ei uke på fikse baugpropell tunnellen.

6) På slutten av uka stikker jeg ned til verkstedet å stoffer, vasker og polerer båten, og de sjøsetter den for meg enten 1 eller 2 april elns..

 

7) Bunkre.. diesel og mat og drikke.. :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

lime ned teakplater

få gir gass hendelen til å løpe mykere

fikse styrbord antenne

montere innkjøpt stereoannlegg

bunnsmøre

reparere lys i kabin

reparere 12 volts uttak akter

få sydd kalesje(skomaker arbeid)

reparert strioer i det blå skroget

 

sikkert mer som jeg ikke kommer på :crazy:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Godt det ikke er bare meg som må sette opp plan for hva som skal gjøres i løpet av en vinter.

 

 

Arbeidsliste Marex vinteren 2008/09

 

- Montere bøyle i baug (ferdig)

- Skifte luftfilter, olje + oljefilter og fikse oljelekkasje (ferdig)

- Montere kraftigere kabel mellom dynamo og starter

- Demontere vindusviskere; smøre opp mekanisme og lakke utvendig (holder på)

- Demontere innredning

- Lage ny dieseltank i syrefast 316L (ferdig)

- Drenering mellom tankskott og batterirom (ferdig)

- Generell sjekk av elsystem, bytte kabler og legge opp på nytt hvor nødvendig

- Lage Marex logo i syrefast/teak (holder på)

- Trekke ferdig forkabin

- Trekke dørkplater med Nautolex

- Skrape ned og lakke innredning (ferdig)

- Lage ny plate på instrumentpanel, trekke med sort skai (ferdig)

- Flytte ratt nærmere dashbord (ferdig)

- Sette inn ny tankmåler og skifte giver (ferdig)

- Nye gardiner

- Ny akterlanterne (ferdig)

- Levere eksosmanifold til sveising (ferdig)

- Skifte sink på motor, drev og transom.

- Flytte kompass lenger frem

- Nye motorfester i stål, 10mm S355

- Skifte luftenippler til alle tanker

- Skifte eksosmanifold og pakninger

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Åjo, litt planer er det da! I noen år har jeg jobbet masse med en oselverfæring; reparert, laget innredning med sidebenker og motorbrønn, laget sideror, flyttet på årefester og laget "kneppe-tollepinner" av gjengestag i stedet for keipene, laget prøverigger av armert lettpresenning (og noen av dem seiler uforskammet godt!) mmm.

 

Men nå seiler det opp en jubileumsseilas til sommeren; det er 40 (førti!) år siden den første Store Turen med en diger oselver-seksæring fra 1919, Kr.sand-Kragerø-Kr.sand på 3 uker - og noen guttunger på 12 var med noen dager. Nå vil disse "guttungene" altså jubilere; vi må vel forsterke provianten med rødvin!

 

Turen skal gå noen dager i sommer; lenge til synes noen kanskje, men seksæringen har vært ute av bruk 3-4 år, og må rustes opp. Motorbrønn og sideror har den alt, men den må få en god del nye benker og lemmer, og kanskje nytt telt (det gamle er over 30 år!). Romdelingen er den tradisjonelle med 3 ro-rom. men her vil jeg gjøre noen forandringer, og bl. a. flytte det ene keipeparet et halvt rom frem. Esingene er etterhvert så gjennomhullet at de må få skvettlister på innsiden. Og så hører det til en grei spririgg jeg sydde for noen-og-tredve år siden; den må kanskje også fornyes.

 

Fikk satt inn ny kjøl alt i fjor vinter, så det seigeste prosjektet er heldigvis ferdig alt. Men det er nå litt å henge fingrene i! Og så skal Strandebarmer-ærinen få nye tiljer....!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Dette er jo et godt vår-tegn også da..

 

img219.jpg

En opplagskrybbe uten båt.. ;)

 

for på fredag ble den hentet og fraktet til verkstedet:

img216.jpg

 

Her står den på vognen:

img217.jpg

 

Båten blir klar ila neste uke, så trilles den ut og settes på utsiden på fredagen, så kan jeg bruke helgen til å stoffe, vaske, polere osv.

Så på mandag eller tirsdag blir den nok sjøsatt. :cheers:

 

Og DA er sessongen i gang. :smiley:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...