Jump to content

Ford Sabb 68hk - ujevn tomgang


hschrde

Recommended Posts

Det var den nye båten igjen da...

 

Har ikke fått papirene på utstyret enda, men det står en Sabb fra 1975 med fire synlindre og 68 hester i den.

 

Den ser bra ut, en liten lekkasje i pakninga til manifolden, litt ujevnt tomgang og endel røyk er det eneste jeg har lagt merke til. Alt det elektriske er skifta ut med ny dynamo og starter. Er ikke så veldig nervøs for å få problemer med denne, men spør allikevel om det er noe jeg må være på vakt etter...

 

Den ujevne tomgangen er vel gjerne noe som skal være slik, dette er vel en gammel konstuksjon uten den store balansen innad i motoren med motvekter og slikt. Røyken kommer mest ved pådrag, og er hvit - ser ut som om den bare brenner av ekstra diesel. Den røyker endel ellers også, men det er vel nesten sånn det skal være?

 

Har ellers hørt fra forskjellige at disse bare går og går - håper det er riktig siden denne båten seiler mye dårligere enn de andre jeg har hatt! Det er jo litt skummelt å være seiler og avhengig av en svær motor som ikke engang kan sveives!

Link to post
Share on other sites

Den ligger fremdeles paa finn.no:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=429...16&pos=14&rub=7

 

Det er en ganske stor og romslig 30-foter, i praksis like mye plass som i de smaa skoeytene jeg har kikka paa. Det er endel aa gjoere, men det meste er pusse og malejobber som kan gjoeres mens jeg ligger ved en holme og slapper av... Det er en skade paa babord side, og ellers mange smaating som boer gjoeres paa bedre maater. Men for all del, hadde jeg ikke maattet tilbake til London naa, saa hadde jeg vel vaert paa vei oppover til Oslo med det samme!

 

Naar det gjelder dette med motor, saa er det den andre dieselen jeg har. Den foerste var en yanmar paa 10 hester, saa dette blir jo noe annerledes... Var litt nervoes for den forrige, men det var vel egentlig fordi den var i saa god stand. Denne ryker jo og drypper litt olje og saant, men den starter og gaar helt OK. Naar det er byttet batterier, elanlegg, starter og dynamo, saa er vel det jeg trenger aa tenke paa kun oljeskift og ren dieseltilfoersel, kan jeg tenke meg?

 

Tar gjerne imot tips om noen som har god peiling paa disse fra Kristiansand opp til Oslo. Betaler gjerne noen hundrelapper for en rask sjekk og en prat med noen som kan disse... Men jeg kan tenke meg at jeg faar vite det meste her!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Det ser jo ut til å være en kjekk og innholdsrik båt, bare så synd at de to fine nymfene ikke inngår i utstyrslisten  :lol:

 

"Brann ombord" kan være litt av hvert, men det som gjør meg skeptisk er "Det står også rengjöringsarbeide igjen slik som å fjerne pulver etter brannslukking." For hvis man har tømt et brannapparat ombord så er rengjøringsjobben FORMIDABEL....

 

Det dreier seg om ca 2 millioner partikler pr kubikkcentimeter, og dette er partikler som har en eventyrlig evne til å trenge seg inn i alt  -  absolutt alt  -  elektriske kontakter, motordeler, you name it....    

 

... og så ligger partiklene der og tærer, og skaper dårlig kontakt om flere år ....

 

Altså: jeg vil nødig ta motet fra deg, men jeg har hørt diverse skrekkhistorier om konsekvensene av pulverslukking  :lol:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vel - det finnes jo mange skrekkhistorier som burde skremt oss alle fra aa ha selv den enkleste jolle...

 

Ser poenget ditt, selvsagt - men det er faktisk ganske OK inne i den etter en dag med grov-rengjoering. Det er en brann som varte 4-5 sekunder - ei flaske white spirit velta over gassflammen... Det aller meste av stoevet var konsentrert i et hjoerne, og jeg kan ikke finne spor av det i feks. motorrom og baderom der det elektriske anlegget er. Men det er sikkert lurt aa skifte olje og ta en naermere kikk...

 

Ser jo at stoevet fra en slukker kan samle kondens eller skape daarlig kontakt - men er det noen andre virkninger man burde se opp for?

 

Haaper det meste blir OK - har tross alt et par maaneder fri eller mer der jeg kan herje og reparere saa mye jeg orker ;-) Bare jeg slipper store, dyre jobber som jeg ikke faar gjort selv...

Link to post
Share on other sites

Naar jeg leser det jeg svarte, saa ser jeg jo at jeg er litt nervoes... Ny ukjent baat som ligger paa andre siden av Nordsjoen. Frustrerende aa ikke bare kunne dra nordover og bruke en uke eller to paa aa shine den opp med det samme!

 

Skal ta en ekstra kikk for aa se om det har kommet noe i el eller motor - tenker jeg sjekker luftfilteret i alle fall. Det var heldigvis et lite apparat paa 2 kilo...

 

Haaper ellers at ingen svar angaaende motoren = faa problemer i vente!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg ordnet med baatplass - og kommer til aa gaa fra Kristiansand til Oslo paa mandag.

 

Regner med at jeg skifter diesel & luftfilter + olje foer jeg drar. Det eneste jeg lurer paa, er tomgangen. Under 1000rpm saa gaar den ganske ujevnt, men det er ikke tale om at den stopper. Jeg lurer paa hva dette kan skyldes, eneste tipset jeg har faatt er at dieselpumpa burde overhales. Men det er vel andre ting som kan foraarsake dette? Dette er de jeg kan tenke meg - vet ikke om det stemmer:

 

- daarlig kompresjon paa en eller flere sylindre

 

- daarlig sproeytemoenster paa en eller flere av dysene

 

- daarlig indre balanse i motoren pga sot eller eldre type design. er vel usannsynlig?

 

- ujevn tilfoersel av diesel. er vel ikke sannsynlig siden det foelger et jevnt moenster?

 

- lekkasje i toppakning e.l.

 

Er noe av dette feil, og er det andre ting jeg ikke har tenkt paa?

 

Ellers noen tips paa disse motorene naar det gjelder mulige aarsaker til en stopp? Maa vaere tilbake i London paa loerdagen, saa jeg har simpelthen ikke tid til en mislykket tur. Og naar man har daarlig tid, saa ber man vel egentlig om problemer! :-)

 

Hans Christian

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en ford sabb 68 hk 1980 mod, har ikke lang erfaring med den men et tips jeg fikk da jeg kjøpte den (båt + motor) var at når den går ujevn på tomgang må jeg fylle olje på dieselpumpa (der rørene til dysene går ut), da roer den seg.... Men det kommer vel litt an på hvilke pumpe der sitter på motoren. På min motor er der en plugg for skrujern, og der var det bare å fylle opp, det som ble for mye gikk ut i et overløp (brukte motorolje). har gjort dette to ganger med hell. Dette er mitt tips, uten garanti... Lykke til med ny båt.

Link to post
Share on other sites

- ujevn tilfoersel av diesel. er vel ikke sannsynlig siden det foelger et jevnt moenster?

Maa vaere tilbake i London paa loerdagen, saa jeg har simpelthen ikke tid til en mislykket tur. Og naar man har daarlig tid, saa ber man vel egentlig om problemer! :-)

Hans Christian

Hei igjen Hans Christian,

 

Jeg heftet meg med "....følger et jevnt mønster.." betyr det at motoren "jager" som vi pleier å si, dvs at den svinger regelmessig opp og ned i omdreiningstall, da er det mest sannsynlig at regulatoren har litt problemer.

 

Det er ikke så godt å si hva det skyldes, men ofte kan den være stiv og støl slik at den må gjøre større utslag i omdreiningstall for å reagere. Noen regulatorer er bygget som et "påheng" på dieselpumpen og kan ha sin egen separate oljepåfylling  -  har du sjekket det?

 

Lykke til med nytt fartøy!

 

mvh

Poseidon

 

PS

Vær forsiktig med den dårlige tiden; min salige far pleide å si: "Hastverk er lastverk"   -   og det viser seg alt for ofte at han hadde rett....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk for svar - skal ta en kikk paa mandag. Faar manualen da, saa det kan godt vaere at det er et smoerepunkt eller to. Eller at wd-40 eller liknende + litt rengjoering kan vaere nok...

 

Hastverk er ikke bra, nei... Tenker jeg peker meg ut en 3-4 alternativer dersom jeg ikke naar helt frem. Tar med en haug telefonnumre til marinaer langs kysten samt baerbar maskin saa jeg kan logge meg inn her underveis dersom jeg trenger tips!

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...