Jump to content

Lar du barna/tenåringene sitte fremme på baugen i stor fart?


Capt'n

Recommended Posts

Funderer litt på dette selv, og lurer på hva dere mener.

Jeg ser ofte store og små båter i stor fart med barneflokken sittende fremme på dekket. Det ser ikke alltid like bra ut, tenk om noen ramler uti og blir overkjørt av skrog og propell... :nonod:

Mine barn/tenåringer øver et ganske stort press på sin far (meg) for å få lov til lov til dette. Jeg har gitt etter noen ganger, jeg må jo inrømme at det er ekstremt gøy å sitte foran der med beina dinglende utenfor mens sjøen glir forbi i stor fart, så jeg forstår det. Likevel, jeg er ikke komfortabel med det og sier som regel nei, spesielt i høy fart.

 

Det er tydelig at mange vurderer dette forskjellig.

 

I sakte fart er det jo ok, men da er det ikke like gøy...

Er det slik at det er ok i en snekke i 8 knop (da går det sakte, men kan jo være farlig å ramle foran båten her også), og at det er ok i en skjærgårdsjeep i 30 knop (der sitter de jo "inne" i båten og ikke oppå dekket), men ikke ok på fremdekket på en 30 foter i 30 knop??? Hmmm....

 

De få gangene mine barn har fått lov til dette i 25 knop er det selvfølgelig med redningsvest og med en fot på hver side av feste for pulpit/håndrekke, og med godt grep i håndrekka, men jeg liker det slett ikke.

Jeg vil ha et fast regelverk for dette før årets sesong slik at jeg slipper mas, så jeg sitter nå og vurderer hvilke regler jeg skal lage for denne problemstillingen. Kjenner jeg behøver innspill fra dere på dette.

 

Når er dette uansvarlig? Synspunkt?

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Her sidder mine børn en fin sommerdag på vej fra Lerkil og nordpå mod Styrsø. Jeg tror at øen ret for hedder Risö.

 

1363661_img.jpg

 

Nu er de noget større og vil ikke med mere :sad:

 

Men dengang var reglerne: Kun under planingshastighed, altid med vest og et ben på hver side af pulpit. Jeg må indrømme at jeg aldrig var nervøs og anså det for at være en del af læreprocessen når det gælder at omgås en båd.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Risikovurdering er ikke et enkelt fag. For å være helt sikker bør man kanskje si nei til alt. Men, det blir også fort kjedelig. Når det gjelder dette konkrete eksempelet er det veldig lett å si seg enig med de som sier nei til barn på dekk i stor fart. - Det ser heller ikke bra ut. Om det er noe statisktisk grunnlag for å velge å si nei til dette kontra å la de henge i tube'n etter en båt i 30 knop vet jeg ikke. Selv om sjansen for fall under pulpit er liten er konsekvensen så stor, slik at risikoen blir høy. Selv sier jeg nei til barn på dekk i plan. (Kan også føye til at kona synes jeg tillater mye.......).

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ofte barn i baugen på seilbåter i god fart. Er det noe sikrere med seilbåt. Å bli truffet av en skarp kjøl er vel ikke bra....?

 

Og, er 6 knop ok??? Rekker man å stoppe propellen i tide når man oppdager at noen ramler uti???

 

Alder er selvfølgelig et viktig moment her. I båtbrosjyrer ligger ofte "damene" på dekket fremme i stor fart (på madrasser som er levert som standard for bruk der fremme), men disse er jo gjerne voksne da.

Jeg har to barn i tenårene og to som ikke er kommet helt til tenårene ennå. Tenåringene er nok trygge på fremdekket, men jeg tror jeg bør gå for felles regelverk for hele familien. Altså nei til alle ved hastighet over 7knop, eller noe sånt...

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

....deler nok ikke ditt syn der.........

 

 

Kunne godt tenke meg litt praktisk forklaring rundt dette.. Alså; faller man av i litt større hastighet så skal det vel mye til for at man går i propellen. Faller man i lav hastighet så blir dte vel et mer sug mot propell (mens det motsatte er ved høyere fart(?).

 

 

 

 

Kan ikke si jeg er tilhenger av mindre barn som sitter fremme slikt uiten noe form for sikring.

Link to post
Share on other sites

Nå har det vært skrevet side opp og side ned om hvor farlig det er å ha batteriene under køya, om hvor farlig det er å sove med dieselvarmeren i drift, og så kommer mange og påstår at de kan kjøre med barn sittende på baugen? Her er det på tide med litt risikokalkulasjoner som en var inn på tidligere annen tråd. Å kjøre med barn (elller andre for den saks skyld) i stor eller liten fart er bare hasardiøst, og forteller mer enn nok om den som har ansvaret ombord. Burde vært straffbart (om det ikk er det allerede)

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Nå har det vært skrevet side opp og side ned om hvor farlig det er å ha batteriene under køya, om hvor farlig det er å sove med dieselvarmeren i drift, og så kommer mange og påstår at de kan kjøre med barn sittende på baugen? Her er det på tide med litt risikokalkulasjoner som en var inn på tidligere annen tråd. Å kjøre med barn (elller andre for den saks skyld) i stor eller liten fart er bare hasardiøst, og forteller mer enn nok om den som har ansvaret ombord. Burde vært straffbart (om det ikk er det allerede)

 

 

:smash:

 

 

 

:lol:

 

 

Gi dem en playstation og lås dem inne på rommet, da er dem trygge! (ihvertfall til dem skal ut derfra en gang...) :giggle:

Link to post
Share on other sites

det jeg syntes er mest skummelt er når dere spør er det ok med 6 knop osv ............

du kan vel regne med at den ene gangen uhellet er ute er du da 100% sikker på at du ser det akuratt da og rekker å sette i fri???

har dere prøvd å hive ut en bøye eller fender og sett hvor kjapt den passerer i "bare" 6 knop???

Jeg er vertfall helt sikker på at hvis en av unga først datt ut kunne det like gjerne vært den ene gangen data/kart låser seg - kjerringa står bak meg og roper noe - etc etc -

di største her får sitte fks inntil cabinvinduet foran i fks 5-6 knop ( 16 og 18år) men ikke hengende foran med beina dinglende ut - huff :nonod:

Link to post
Share on other sites

.. får dem lillefingeren, tar dem hele kongerike!

 

De skal vokse opp å overta heile kongeriket...så vidt eg veit iaffal. :flag:

Erfaring er gøy det...men er det farlig? Får barna deres gå til skolen eller er De sånne som kjører slalom mellom store og små gående for å "være snille"??

Mine barn maste seg til det allerede første gang i båten. Og er det helt stille så går minstemann på 5 år framm uten hjelp og setter seg med de eldre søsken. Får ikkje vere der framme heilt aleine ennå.

Fart hadde vert gøy. Klare bare 12 knop vi :smiley:

Vi "voksne" holder utkikk og gir signal ved bølger av andre båter feks.

 

Er det mulig å komme under båten med vest på? Har ikkje hørt om det....og ikkje tenkt over det før nå :rolleyes:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...