Jump to content

Evinrude e-tec 50 på 16fot Wesling?


softneck

Recommended Posts

Har en gammel sliten Wesling med en også veldig gammel og sliten mariner 60hk på. Tenkte å handle ny motor snart, da jeg begynner å bli lei av å skru på motor mer enn en fisker på sjøen.

Denne motoren klarer greit å få båten i plan med 2voksne og to unger ombord.

 

Har kikket en del på evinrude`s e-tec motorer og må si jeg er imponert av dreimoment, forbruk og støy på disse. Vil en 50hk e-tec klare å få min 16fot wesling i plan med 2 voksne og 2 unger+litt bagasje??

Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg hadde en wesling med Yamaha 50hk 4T, den spratt fort opp i plan og ga helt grei toppfart. Vil tro 50hk e-tec vil gi tilsvarende ytelse, og være sterkere i mellomregisteret enn Marineren.

(Har fått min wesling i plan med 9 personer ombord, m/60hk yamaha 2t)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

du vil få meir fart med den nye motoren der enn den gamle. uten tvil!

 

Og dette baserer du på hva..?

Å bytte fra 60hk til 50hk betyr neppe mer fart.

 

At hans gamle to-takter sikkert bruker det dobbelte i bensin osv for så være sin sak, men når det gjelder fart er det Hk som teller, ikke bensinforbruk eller støy.

Først må man finne ut hva som er galt med gammel-motoren før man er så kategorisk. Hvis han skrur mye fordi startmotoren eller tilten er dårlig, yter motoren fortsatt 60hk. Så lenge forgasseren er justert bra og det ikke er gjennomslag i sylindrene opprettholder motoren yte-evnen ganske så bra gjennom ett langt liv.

E-tec'en har høyere dreimoment enn de fleste andre. Derfor har de en lavere giring i undervannshuset. Dvs at de bruker større propeller som går saktere rundt.

50hk er 50hk samme hvordan man snur og vender på det.

Link to post
Share on other sites

På en Wesling så vil jeg for egen del si at en 50hk er absolutt minste motor jeg ville vurdert, men foretrukket å gå opp til en 60 eller 70hk. Riktignok noen år siden jeg har kjørt disse båtene, men har prøvd de med alle de her tre nevnte motrstørrelsene!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig i at 50hk er minimum, med såpass dyp v-bunn trengs litt motor for at skroget skal komme til sin rett.

 

Å bytte fra 60hk til 50hk betyr neppe mer fart.

 

At hans gamle to-takter sikkert bruker det dobbelte i bensin osv for så være sin sak, men når det gjelder fart er det Hk som teller

 

Forsåvidt riktig, men med bedre moment/flatere momentkurve kan man ha propell som gir bra toppfart samtidig som man får båten lett opp i plan. Marineren trenger turtall, og vil etter min erfaring være mer følsom på propellstørrelse.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for svar her. :smiley: :smiley: Enig i at 60hk hadde vært å foretrekke, men disse motorene er jo ikke akkurat billige i innkjøp, og det er begrenset hva jeg vil koste på gamlingen (Weslingen).

 

Men det er jo ikke sikkert marineren yter helt som den skal heller, da den faktisk slet litt med å komme i plan med familyen og bagasje. (Pakket bagasjen helt framme). Klarte ca 27.8 knop alene i båten. Hovedproblemet med denne motoren er girhuset som ikke tåler noen ting. Siste turen i fjor så røyk det igjen. Tungvindt å manøvrere i båthavna uten revers :crazy: :crazy:

 

Så jeg ville tro at e-tec med bra dreimoment på lave turtall vill komme til sin rett her. Det er ikke høy toppfart jeg er ute etter, men en båt som en kan marsje i plan uten å ha sinnsykt turtall. Disse motorene er jo også fine til å dorge med uten at de blir sure...... :fishing: :fishing:

Link to post
Share on other sites

Hovedproblemet med denne motoren er girhuset som ikke tåler noen ting. Siste turen i fjor så røyk det igjen.

Hvem skrudde på girhuset når det røk første gangen.

 

Jeg har en Mercury 50, og jeg mener de bruker samme girhus. Disse motorene brukes i bl.a. V50 racing, og den belastningen disse motorene utsettes for time etter time kan ikke sammenlignes med å kjøre tur i 25 knop med familien. Mercury'ene går ikke for å spise girhus i denne sammenhengen, så jeg vil gjette at det f.eks skyldes at giret er feil justert slik at det ikke er helt i inngrep, vann i oljen e.l.

 

Sammenlign denne kjøringen (etter ca 25 sec) med dine turer........ :wink:

Ikke min båt, men jeg har en som ligner veldig... :cool:

 

Link to post
Share on other sites

Mariner 60 1984 = yamaha 55 av samme årsmodell. 2-sylindret.

 

Kjøpte et brukt et da det gamle var sprukket i huset. Var veeeldig vanskelig å få tak i og fort dyrt å kjøpe nytt. Snakket med flere folk som hadde bakgården full av gamle utenbordsmotorer og de sa at motorene var gode men girhusene noe dritt. Ikke vet jeg..... motoren er gammel og jeg er lei den..... CDI boksen er heller ikke den beste....

Link to post
Share on other sites

ca 28 knop på fullt (GPS?) høres litt slapt ut, min gjør 32-33knop. Med en 50hk 4t eller e-tec burde den gjøre rundt 30-31.

 

Når det gjelder yamaha gir, så er de som Honduras sier, følsomme for justering, samt at man må gire "bestemt og resolutt".

Skjærer i ørene når jeg hører folk som prøver å være forsiktig, og lirker spaken i gir...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

GPS ja, (nokia n82) Tror det var rundt 50 KM/T. Deler man ikke på 1.8 eller noe....??

 

Når det gjelder justering har jeg prøvd meg fram...mye. Har en uorginal Teleflex kabel. Denne måtte jeg forlenge 6mm pga klarte ikke å få den helt i inngrep. Har hatt av girhuset flere ganger og prøvd å flytte posisjonen på "girstanga", men er rimelig sikker på at den står i den rette pos. nå.

Link to post
Share on other sites

Mariner 60 1984 = yamaha 55 av samme årsmodell. 2-sylindret.

 

SÅÅ gammel ja. Da er det noe annet. Trodde det var de 3-syl Mercury/Mariner motorene vi snakket om...

 

Enig i at Yamaha er noe dritt.. :cool:

 

(Nå er det ett par som sliper kniven og gjør seg klar til å svare... :lol: )

Link to post
Share on other sites

Og dette baserer du på hva..?

Å bytte fra 60hk til 50hk betyr neppe mer fart.

50hk er 50hk samme hvordan man snur og vender på det.

kom ikkje her med tullpra,t dette er og blir snikksnakksnikk! gammelt er og blir gammelt. som i dårligere ytelse enn nytt. den gamle motoren yter ikkje på langt nær det som står på dekselet lenger. og yte heller ikkje det samme som dagens tilsvarende da den var ny. dette blandt annet fordi dagens innsprøytningsmotorer har et heilt anna momentkurve enn gårsdagens .

50 hk og 50 hk er ikkje det samme. på langt nær.

 

eg vedder ære og berømmelse, navn og rykte på det blir meir fart med E-tec 50 enn gamle 60 marinerskrotet

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mariner 60 1984 = yamaha 55 av samme årsmodell. 2-sylindret.

 

Mariner 60 1984 = MERCURY 3 sylindret , ikke helt den beste konstruksjonen ( 3 sylindere + 2 forgassere = potensielle problemer ).

 

Er du helt sikker på årsmodellen ??

 

Enig i at Yamaha er noe dritt.. :cool:

 

(Nå er det ett par som sliper kniven og gjør seg klar til å svare... :lol: )

Får tre støttende til da :lol:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Mariner 60 1984 = MERCURY 3 sylindret , ikke helt den beste konstruksjonen ( 3 sylindere + 2 forgassere = potensielle problemer ).

 

Kom den så tidlig..? Mente Mariner 60 var samme som Yamaha fram til 85...?

 

(Men så har jo også gamle påhengere en tendens til å bli etpar år nyere hver gang de skifter eier...=))

 

Er selv Yamaha fan, men 2syl 55/60hk tilhører ikke favorittene.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jippi, nå fikk jeg tak i en 60hk e-tec 2007modell til 50K. 114 timer på teller`n, akurat hatt servicen på den og stålpropell. Skal bli artig å prøve den på. Får den tilsendt i neste uke. Er ikke ferdig med prosjektet mitt ennå, så en må nok smøre seg med tålmodighet...... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Du må skrive her igjen så snart noe nytt skjer.. Har sansen for Linge-båter, har litt lyst på en selv.

Og så har jeg trua på e-Tech. Tror det vil bli en bra kombinasjon med 60 hk på båten din.

Har trua på Yamaha og selvfølgelig, ikke Mercury.. :smiley:

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Som skrevet i min oppusingstråd så er motoren nå prøvet. Helt rått i forhold til til den gamle marineren. TRimmer motoren helt inntil og ga full gass; og vips så er den i plan. Utrolig sterk i mellomregisteret.

 

Tror jeg muligens må heve den to hakk. Vet ikke om det er riktig, men skal man ikke se kavitasjonsplata på full pinne???? Klarte å se den øverste mindre plata når motor gikk for fullt. Har stålprop på, vet ikke størrelsen. Klarte å få 5600+ omdreininger på den så det er vel så og si toppturtall. Men det kommer en rar stråle bak motor ved visse hastigheter; liksom to mindre stråler til hver sin side. Dette tror jeg kommer av at vannstrømmen kommer over kavitasjonsplata men jeg vet ikke?? noen som kan gi utfyllende svar. Har desverre ikke bilder av vannstrømmen under disse omstendighetene.

 

Forøvrig så ligger kav.plata nå helt "flush" med bunnen av båten.

 

 

17062009890.jpg

motor montert

20062009902.jpg

sakte "planingsfart"

Link to post
Share on other sites

Og dette baserer du på hva..?

Å bytte fra 60hk til 50hk betyr neppe mer fart.

 

At hans gamle to-takter sikkert bruker det dobbelte i bensin osv for så være sin sak, men når det gjelder fart er det Hk som teller, ikke bensinforbruk eller støy.

Først må man finne ut hva som er galt med gammel-motoren før man er så kategorisk. Hvis han skrur mye fordi startmotoren eller tilten er dårlig, yter motoren fortsatt 60hk. Så lenge forgasseren er justert bra og det ikke er gjennomslag i sylindrene opprettholder motoren yte-evnen ganske så bra gjennom ett langt liv.

E-tec'en har høyere dreimoment enn de fleste andre. Derfor har de en lavere giring i undervannshuset. Dvs at de bruker større propeller som går saktere rundt.

50hk er 50hk samme hvordan man snur og vender på det.

 

Er du så sikker på dette?

Hvis man ser på tester som er utført med forskjellige motorer så kan fart med samme ytelse gi endel forskjeller.

Byttet trådstarter snakker om vil kanskje ikke gi mer fart , men likevel kanskje samme ytelser som hans gamle motor med mange andre fordeler som støy og forbruk.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...