Jump to content

For lite informasjon i bildet på Ray C80 når man zoomer ut


Enzo

Recommended Posts

Jeg har nå etter flere runder med garmin havnet på en C80 kartplotter , jeg har ikke fått satt meg så veldig inn i innstillingene på denne enda men førsteinntrykket er veldig skuffende , når jeg har den zoomet ganske greit inn så er bildet med grei informasjon men zoomer jeg endel ut så forvinner veldig mange av småholmene og jeg sitter igjen med øyer som mister formen (blir nesten rund selv om de ikke er rund) altså veldig lite informasjon , kan man gjøre noen innstillinger for å få den til å ta med mer informasjon ? Om det går så regner jeg med hastigheten går endel ned men går det ikke så er denne driten ubrukelig.

Jeg var ute ved hollenderbåen på Tirsdag og zoomet ut for å få huikjæla og øyene innenfor inn på skjermen , det ble rett og slett så liten informasjon at det ble ubrukelig , det ble redusert til noen ytterst få øyer/holmer (regner med det bare var de største som kom med) og navn på hver enkelt ble borte.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Er det ikke flere som har kommentarer om dette. Jeg har akkurat samme erfaring som Enzo, zoomer ut og det blir forferdelig dårlig kartbilde. Det værste er at det ikke bare er dårlig det er også feil. Dette sees tydelig når jeg legger radarbildet over kartet og ser at landkonturene ikke er på rette plasser, når man zoomer inn blir dette rett. Men det er forferdelig dårlig ellers. I min forrige båt hadde jeg en Seiwa Explorer MkII plotter med en 15" skjerm og C-map kart - det var utrolig mye bedre enn C80 og Navionics kart - må si jeg er skuffet! Har lenge lurt på om det er noe jeg har gjort feil med hensyn på innstillinger osv. Har rett og slett ikke plass til den større plotter - med unntak av en C90W (trolig). Er det en innstilling som kan være feil?

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg er litt usikker på om jeg forstår dere riktig nå, men hvis dere BARE bruker zoome funksjonen uten å endre karttype, da er det det som er årsaken. Beklager hvis jeg har misforstått spørsmålet, og dermed fornærmer dere med selvfølgelig pjatt; Du har forskjellige typer kart i en kartmaskin. Du har spekteret havnekart til oversiktskart/Overseilingskart, og hvis du zoomer inn på et oversiktskart, vil du nok oppleve at veldig mange detaljer ikke stemmer. Samme hvis du zoomer ut på et havnekart.

 

Håper dette var til hjelp :wink:

Link to post
Share on other sites

Alle kartplottere, bortsett fra de helt enkle, er slik. Du velger større eller mindre skala kart ved å "zoome" ut/inn. Mangler det kart i større skala ser det ut som om det er fattig på informasjon.

Plottere til profbruk tillater kun to ganger zoom i ett kart. rett og slett fordi kartet ikke er laget for høy oppløsning.

Link to post
Share on other sites

Enzo - jeg har erfart det samme som deg - særlig i skjærgården rundt Tønsberg. Her er min erfaring at også papirkartene er dårlige. Så det KAN være at det er kartgrunnlaget som er en forklaring. Den andre forklaringen tror jeg er at skjermen er ganske liten på C80.

 

Tester har mange ganger vist at Garmin er best på mindre plottere. Vet ikke om de har bedre kart enn Raymarine

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Kommer akkurat fra båten hvor jeg har trykt meg gjennom menyene i min C80. Har tenkt at det må være et problem med innstillingene min at så mye informasjon forsvinner/kartene blir elendige når jeg zoomer ut. Etter mye trykking tror jeg at i menyen under "Kartografi" -> "Vis kart" er det valget "Ekstra detaljert" som må til for at kartene ikke skal bli dårlige når jeg zoomer ut. Det kan tyde på at dette faktisk gjorde susen! Har ikke fått testet med "radar overlay" da jeg ikke var ute av havna.

 

Espen

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Bare for å dra denne litt videre, siden det virker som det var slik jeg trodde. Det er viktig at alle skjønner at "et kart ikke er et kart". Vi har forskjellig detaljeringsgrad, og et havnekart har helt forskjellig informasjon fra et kystkart eller overseilingskart. I tillegg er det viktig om man benytter vektorkart eller rasterkart, for om zoomin hjelper eller ikke. (Vektorkart utvider/minker detaljnivå ved zooming, mens rasterkart blir som å bruke lupe i et papirkart)

Link to post
Share on other sites

Joda det er mange typer kart men driten som brukes i raymarine sine plottere nær ikke opp til knærne til kartene i garmin plotterne , enkelt og greit.

Selvsagt vet alle som færdes på sjøen at det finner kast med forskjellige oppløsninger og dermed forskjellige grader av informasjon men noen gjør seg bedre i en plotter enn andre

Link to post
Share on other sites

Tror det diskuteres to forskjellige ting her:

 

Noen snakker om at det vises forskjellige typer kart (basert på forskjellig orginal målestokk) ettersom hvrodan man zoomer på plotteren, dette er selvfølgelig riktig i de tilfeller det finnes kart med egnet målestokk.

 

Men slik jeg skjønner det så peker Enzo på et annet problem med hvordan Raymarine C80 viser Navionics kart, basert på det samme kartet, typisk 1:50 000 serien. Om man zoomer ut (f.eks i 1,5 eller 3 nm) så vil Raymarine C80 presentere 1:50000 kartet med redusert/manglende informasjon. Å navigere etter dette kan være kritisk da f.eks. undervannsskjær ikke vil vises. Og helt enig i at det vil være ubrukelig å navigere etter dette!

 

Om Garmin ivaretar dette på en bedre måte vet jeg ikke, men det høres jo sånn ut utifra det du sier. Det jeg iallefall er ganske sikker på er at det generelle problemet ligger i hvordan Raymarine plotteren viser det digitale vektorkartet. Og at det ikke er feil i det digitale vekrorkartet. (har selv jobbet med tilsvarende problemstilling for en annen kartprodusent).

 

Enig i at det er temmelig dårlig av Raymarine at de ikke klarer å gjøre dette på en skikkelig måte. Måten jeg forsøker å ha oversikt og riktig kartgjengivning i min C80 er at jeg kjører med splitscreen, der jeg har et vindu zoomet inn med (forhåpentligvis) alle detaljer, mens jeg har et oversiktsvindu i skala 1-3 nm.

Link to post
Share on other sites

Altså.

Når jeg zoomer ut til f.eks 12nm så er det mye mindre informasjon i kartet enn om jeg gjorde det samme med garminen jeg hadde i forrige båt , zoomer jeg inn til under 6nm så er det forsåvidt greit med informasjon , sier ikke at det er ubrukelig for vi bruker kart i tillegg men når vi er blitt vant med et skikkelig produkt som det garmin leverer og så tar skrittet tilbake til gårsdagens kart (navionics) så merker vi at ikke alle kartbrikketyper er like gode , men det er jo ikke noen krise , bare greit å vite når vi engang kjøper neste båt at vi skal ha bra greier igjen da og dermed styrer utenom raymarine

Link to post
Share on other sites

Eing, problemet vårt er og at båten kom med Raymarine og jeg synes ikke det er verdt pengene å bytte ut ettersom stort sett all annen elektronikk i båten og er fra ray.

 

Men det er plotteren og ikke kartbrikken som suger, informasjonen ligger jo i kartbrikken når du zoomer inn... Prøv med splitscreen, det blir små kartvinduer på C80, men fungerer alikevel bedre til navigering.

Link to post
Share on other sites

Jeg krysset Oslofjorden på fredag. Da jeg var på Torgersøygapet ved Vallø skulle jeg over til Sletter. For å få kursen soomet jeg ut til 12nm - men da forsvant alle 3 Sletter øyene på kartet. Løsningen var manuell navigering på papirkart og radar når jeg kom litt nærmere. Hadde ikke gjort meg noe om alle øyer etc var synlige på 12nm. Sletter øyene er relativt store -vil tro at de er ca 200-400 meters lengde hver.

 

Plotteren er en E120

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter her med en test i fra svenske Båtnytt i fra mars 2009. 5 stk 12" plottere er testet deriblandt Raymarine E120 og Garmin 5012.

 

Når det gjelder det som diskuteres i denne tråden er det følgende omtale av E120 som jo oppfører seg på samme måte som C80:

 

Raymarine E120 har en skarp dagsljusbild, och even när man zoomer ut den ordentligt har man en rigtig bra oversiktsbild med tydliga detaljer. Klart best i testet.

På dette punktet som de kaller Skärpa i översiktsbild får Furuno MFD 12 2 poeng, Garmin 5012 4 poeng og E120 5 poeng som er høyeste mulige poengsum i denne testen.

 

Jeg har problemer med å forstå hva det klages på, når en zoomer kraftig ut må mengden av informasjon selvsagt reduseres eller dekkes hele skjermbildet med uleselig info, jeg synes måten dette gjøres på av Raymarine fungerer utmerket og hvis en ønsker å navigere samtidig som en har et kraftig utzoomet oversiktsbilde må en selvsagt som skrevet her tidligere kjøre splitskjerm (eller flere skjermer).

 

Gå inn på en plotter og se på området som det refereres til i tråden under og prøv forskjellige zoomranger og se om det er fornuftig at plotterene forenkler kartbildet eller ikke når en zoomer ut.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=53300

Link to post
Share on other sites

Kjenner meg veldig igjen i bittelitens beskrivelse , om jeg f.eks skal seile fra Vallø til Strømstad så ønsker jeg gjerne å sette et merke på 3stenene , zoomer jeg ut så jeg dekker området der de er så er de borte , det er kun de aller største øyene som er igjen. Slappe greier men men

Link to post
Share on other sites

Det er jo bra at man mister detaljer ellers så hadde ikke det vært mulig å se noentig når man zoomet ut (det hadde bare vært fullt av svart teskt).

Problemet er at man mister feil detaljer når man zoomer ut og på den måten blir kvaliteten til kartgjengivelsen for dårlig.

 

Det Ray burte ha gjort var å forstå hva som er viktig å se i de forskjellige zoomnivåene, f.eks:

I oversiktsmodus (6-12 Nm) burde de hatt nok info og øyer til at man kan kjenne seg igjen i kartet, mens man i zoom under f.eks 1,5 Nm burde hatt med det som er relevant for sanntidsnavigering (f.eks grunner og skjær).

 

En annen ting som irriterer med med ray er at dybden på grunner/loddskudd ikke vises på skjermen, men at man må ta curoren over for å få se dybden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...