Jump to content

Driftsproblemer med Webasto Thermo Top C


Larspo

Recommended Posts

Har en Webasto Thermo Top C som ikke fungerer helt som den skal. Har kikket på servicemanualen som ligger under arkivet (denne var til stor hjelp), men den skiller seg ut på et punkt.

 

Problemet er at den aldri tenner. Dieselpumpa får heller aldri spenning og starter ikke å pumpe (pumpa er testet manuellt og den fungerer). I servicemanualen, står det at når varmeren skal starte, så skal sirkulasjonspumpa og luftvifte til vareren gå i ca. 30 sekunder sammen med gløding. Deretter skal luftvifta stoppe i 3 sekunder før den starter igjen. Da skal også dieselpumpa starte å pumpe. Luftvista skal så øke nivået og tenning skal snart starte.

 

På min Webasto, så starter sirukulasjonspumpa og luftvifta til varmeren, dette går i ca. 2 sekunder, før det kommer et 3 sekunders mellomrom, så starter denne igjen. Har målet varmespiralen, og den ligger innenfor spesifikasjonen, så antar at den fungerer som den skal.

 

For meg så virker det som om startprosedyren blir helt overgått, og den kjører "run-down" etter 2-3 sekunders drift. Spørsmålet er hvorfor?

 

Så om det er noen eksperter på Webasto, fyr ivei. Om noen har tilsvarende brenner og kan fortelle meg hvordan den skal oppføre seg, post i vei (har aldri hatt en webasto, så kjenner ikke til hvordan den fungerer i drift).

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er ikke spesialist på denne varmeren, men jeg har den i båten og har derfor vært gjennom en del feilsøking de siste årene. Problemet ditt høres ut til å være at den ikke får diesel. Dette kan skyldes en tett slange eller luftboble. For å få drivstoff er du også helt avhengig at du har riktig dimensjon på slangene. Kontrollpanelet er heller ikke av de beste for bruk i båt og du må være helt sikker på at det ikke har korrodert. Panelet bør kobles om en strømbryter slik at det kun står med spenning når det skal brukes.

 

MVH

 

Kito

Redigert av kito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke målt batterispenningen ved kablene. Det kan self. hende at det er noe dårlig kontakt et eller annet sted som resulterer i at det blir for stort spenningstap. Etter som jeg har forstått, så må feilkode slettes ved å ta strømmen i 10 sek (fjerne sikring), er det riktig?

Link to post
Share on other sites

2009messe252.jpg

Litt OT i forhold til tråden. Jeg fikk en lang samtale med representant for Webasto på Lilestrømmessa i år. Han var imøtekommende i forhold til å svare på generele spørsmål her på BP - så det er vel bare å utfordre ham. Desverre har jeg forlagt navnekortet hans.

 

 

2009messe253.jpg

Her vises en av modellene. Jeg forstod det slik at brennkammerene var ganske like på flere modeller. Representanten nevnte at de kan brenne kontinuerlig time etter time, dag etter dag, uke etter uke og måned etter måned - så lenge det er behov for varme.

 

 

2009messe254.jpg

Dette er vel en Air Top varmer? Legg merke til brennkammeret.

Link to post
Share on other sites

Men pumpa blir ikke startet. Den skal starte 30 sekunder etter at varmeren har startet, men så langt kommer prosedyren aldri. Når jeg kobler direkte 12V på pumpa, så kommer det diesel ut i mengder (eller små "derter" hver gang jeg lager en puls). Hvorfor gir ikke brenneren dette pulset?

 

Derimot så fikk jeg et tips i dag. Det sies at dersom den har blitt overhetet (defekt/dårlig sirkulasjonspumpe eller tilsvarende), og den detekterer dette 3 ganger, så går den i en feilkode og kan ikke kjøres normalt lengre. Er det jeg kanskje frykter har skjedd. Har ikke Webasto sitt diagnose verktøy for å koble på å lese ut feilkodene, men dersom man setter varmeren på, napper sikkringen i 10 sekunder, så skal dette bli restartet. Jeg har bare tatt strømmen til varmeren mens den har vært av, og trodde dette slettet feilkoden. Dette har jeg ikke prøvd enda, men skal forsøke så snart jeg får mulighet.

Link to post
Share on other sites

Litt OT i forhold til tråden. Jeg fikk en lang samtale med representant for Webasto på Lilestrømmessa i år. Han var imøtekommende i forhold til å svare på generele spørsmål her på BP - så det er vel bare å utfordre ham. Desverre har jeg forlagt navnekortet hans.

 

Et navn om du husker hadde vært bra :) Er det KCL As man skal henvende seg til ved delesalg og slikt?

Link to post
Share on other sites

Kolber Caspary Lautom A/S http://www.kcl.no/ er importør, og jeg tror det går greit å bestille deler direkte derfra.

Men tviler på om det er noe å spare kontra å handle hos en forhandler.

 

Vet om en som handlet en 3500varmer direkte fra KCL. den kostet 2500,- mer enn samme varmer fra Maritim.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg var veldig smart å handle hos KCL i Kristiansand, og trodde jeg fikk en veldig bra rabatt gjennom min arbeidsgiver. Ved en tilfeldighet så fant jeg noen dager senere samme brenneren på internett til samme pris. Følelsen av å ha gjort en god handel falmet en smule da du......

 

I disse dager har samme butikken opphørssalg.....Jeg feirer ikke, men sørger heller ikke....

 

Dette med å ta ut feilkoder på Webastoen må vi få vite mere om..

 

Per

Link to post
Share on other sites

En utrolig hyggelig kar her på BP har kontaktet meg. Han har en uoriginal sak som han skulle sende til meg slik at jeg kunne prøve. Det takket jeg selvfølgelig ja til og skal holde oppdatert med status

 

Har funnet ut litt mer, og ser at man kan lese ut blant annet følgende data:

-Operational data (start, hour meter, year of construction etc.)

-Controller information, trend diagram, minutes announcement

-Error memory (shows to whether defectively is present and which exactly)

-Control (one can turn all components on separately and tests)

-CO2 alignment

-Errors delete (if e.g. the heating switched to disturbance)

-Lline filling

-Overview announcement for tension, blower in %,… eige for tension, blower in %,…

Link to post
Share on other sites

Oj, oj, oj.......Dette får fart på en elektronikksiklende båtmann..Denne må jeg ha hvis ikke det er noen her som har "hacket" interfacet. Det ligger vel bare en spenningsregulator og en interfacekrets ( MAX 232 el.) inni den boksen tenker jeg. Koster bare noen kroner å bygge selv..

 

Må jo ha egen PC også dette anlegget. :blush:

 

Per

Link to post
Share on other sites

...de kan brenne kontinuerlig time etter time, dag etter dag, uke etter uke og måned etter måned - så lenge det er behov for varme

Jeg har hatt problemer med Webasto luftvarmere levert i 2008. Dem har hatt stor differanse i stop og oppstart. Målt ved tempføler er opp til 8 varmegrade differanse og de er for meget til komfort om bord. Marineavdelingen hos KCL nektet for feil i produktene men etter informasjon fra Holland tok bilavdelingen i Oslo tak i den saken og jeg fikk byttet elektronikk i to varmere og venter resulatat fra den operasjonen. Hvis flere som har tilgang til varmere levert i 2008 kan teste differansen ønsker jeg tilbakemeldinger om de.

 

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Jeg har akkurat montert en thermo top C som gir ifra seg en høyfrekvent pipelyd når den går. Er det noen som har vært borti dette på sine varmere. Finnes det en buzzer/alarm på varmeren som kan lage denne lyden.

Den har en konstant frekvens, så jeg har utelukket forbrenningsluftviften som varierer i turtallet.

Har også prøvd å koble ifra sirkulasjonspumpa men lyden er der uansett.

 

Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Her vises en av modellene. Jeg forstod det slik at brennkammerene var ganske like på flere modeller. Representanten nevnte at de kan brenne kontinuerlig time etter time, dag etter dag, uke etter uke og måned etter måned - så lenge det er behov for varme.

 

Dette er definitivt IKKE hva de sier på KCL serviceavd. på Ensjø. Har hatt service på en Airtop 5000 to ganger i år, og ved siste reparasjon ble jeg spurt om den satt i en bobåt. Den form for drift er de ikke beregnet på.

 

Avsporing kanskje, men hva brukes av varmeapparater i mindre yrkesfartøyer som er i drift hele året?

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Er kjent med driftproblemer med vann og luftvarmere i lastebil.

 

De blir selvfølgelig ikke brukt om sommeren i lastebil. Dette fører til at forbrenningsvifte som trekker inn forbreningsluft setter seg litt og går for sakte,men resultat av at det sprøytes inn formye diesel og da begyner de og sote/kokse,dette legger seg i brennkammer,på flammevakt og glødeplugg samt i eksos og blokerer denne på sikt.

Dette medfører at de ikke starter når varmer har stått en stund.

Dieselpumpa skal gå men stopper om flammevakta ikke registrerer flamme i brennkammer.

(sikkert tegn på feil er hvit røyk,da det er uforbrent diesel/parafin)

 

Det kan være lurt å ta en service på varmer, det er servicesats til de fleste varmere som består av brennkammer,dyse,flammevakt og glødeplugg samt pakninger og trykkutgjevner.

I tilegg bør forbrenningsvifte kontroleres og eksosrør og eventuelt potte rengjøres.

Bruk varmeren lenge og ofte, da fungerer de som regel problemfritt lenge.

 

Lykke til. :cheers_wine:

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat montert en thermo top C som gir ifra seg en høyfrekvent pipelyd når den går. Er det noen som har vært borti dette på sine varmere. Finnes det en buzzer/alarm på varmeren som kan lage denne lyden.

Er det en modell for bensin eller diesel du har? I tilfelle det er bensin, så kan det være en høyfrekvent signal til coilen (som lager gnister til pluggen) for å antenne bensindampen. Er usikker selv, har kun kjennskap til diesel varianten. Men det er ingen form for buzzer på kontrollkortet (meg bekjent i hvertfall).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...