Jump to content

Er dette et bra AGM batteri kjøp?


BMP

Recommended Posts

Hei

Jeg tror dette er et noenlunde bra kjøp, jeg kjøpte to stk 110 A Agm batterier, betalte tilsammen 3600.-

Synes egentlig batteriene fungerer greit i båten, er verre med forbruket... får vel bare kjøpe flere batterier.. :smiley:

Har hatt mine i 2 år nå, tømte dem grundig sist helg, men de tok seg ganske bra opp igjen ved motorlading på tur hjem igjen på sist søndag. Blir jo litt spennende å se hvor lenge de varer da?? mye dyrere enn vanlige batterier, men skal jo ikke gi avgasser ved lading, og det er jo fint

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Vil ikke dette være et supert batteri også uten solcelleanlegg? Altså som normalt forbruksbatteri kun ladet av dynamo. Vurderer slike batterier selv.

 

jeg har ikke solcellelading på mine batterier, og synes de er bra. men dyre. men da kommer jo levetid og bruk inn i bilde. De gamle standard syrebatteriene jeg hadde slet jeg veldig med å få opp spenningen på etter en dyp utladning... hmmm at jeg aldri kan lære... :lol::lol::lol:

Dette gikk som sagt lettere sist helg når jeg gjorde samme tabben igjen. :headbang::lol:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

For de som ikke klarer å følge med hvor mye strøm de har brukt finnes det jo såkalte batterivakter som frakobler batteriet automatisk ved en nedre spenningsgrense slik at batteriet ikke tømmes fullstendig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Forskjellene mellom de forskjellige AGM batterier er relativt små forutsatt at man holder seg innenfor en rammestandard. Dette gjelder for så vidt for alle sammenligninger på batterier med samme teknologi, men det er vanskelig å få frem disse poengene i diskusjonene på Båtplassen.

 

Hvis man holder seg innenfor SOC 35 % (State of charge) med et AGM batteri og en ladestrøm på maks 30 % av kapasitet, vil dette og andre AGM batteriet trolig stå i 12 år+ og 6-800 cyklinger med en absorberingsspenning på 14,4 volt@20 gr. Celsius.

 

Agder840 nevner uhell som fører til utladning. Jeg har testet noen AGM batterier på dette området og resultatene er generelt veldig bra. For å nevne et eksempel så klarte Leoch en 100 % utladning over 14 dager med påfølgende utladet tilstand i 14 dager uten å ta noen merkbar skade målt etter 10 nye cyklinger.

 

Dette er en av årsakene til at jeg foretrekker dette batteriet, for jeg har en del installasjoner i charter og utleiebåter. Når disse båtene forlates hender det at noe står på, og har man da et batteri med flytende syre er det som regel game over etter fem dager.

 

Nora Simrad som er på kontinuerlig jordomseiling og et relativt stort strømforbruk har Leoch. I denne båten var combimaskinen konfigurert feil slik at varmvanntanken tappet batteribanken. Dette skjedde en del ganger som følge av knekt låsering på støpsel til landstrømmen. Båten ble da liggende uten landstrøm noen ganger når det skulle byttes mannskap.

 

Batteribanken har ingen merkbare problemer med dette.

Link to post
Share on other sites

Kan man uten videre bytte ut de gamle syrebatteriene (start og forbruk) med to AGM batterier? Eller må man gjøre noe også med dynamolading, laderele, landstrømslading etc.?

 

Lars H: sånn batterivakt virker som en bra løsning. Har du et merke/type/link..?

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Det er en elektronisk komponent, og følgelig er det fordel med god kjøling i til dels varm omgivelser, og spesielt i tilfelle periodisk overbelastning. (Den blir ikke varm under normal drift).

 

Så har det nok litt med identifisering eller gjenkjenningsverdien av et varemerke, og kanskje litt med at ekstrudert aluminium i store volum til flere formål er en billig måte å masseprodusere kapslinger på.

 

Man ser jo det stadig vekk at flere produkter puttes inn i samme kapsling fordi det er for dyrt å produsere spesielle kapslinger til hvert produkt. Slike profiler produseres jo i opptil 6 meter lengder, og så kapper man bare det antall i hver lengde som man trenger.

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg kan se tilsvarer vel dette 350At batteriet Leoch sitt batteriet på 262At. Og da blir jo prisen på kr 3895 gunstig da Leoch koster kr 4.390 på salg. I tillegg oppererer de med en max frakt på kr 250 uansett hvor mye en bestiller. Hade jeg bare følt meg trygg på at kvaliteten var bra skulle jeg ha bestilt meg to stykk.

Link to post
Share on other sites

Direkte sammenligninger er jo litt vanskelig, men jeg hadde ikke vært redd for å prøve dette batteriet som privatperson. Som tidligere nevnt virker alle batterier bra innenfor de rammene og bruksområdene de er tiltenkt.

 

Bruker man AGM batterier trenger man heller ikke å ta så mye hensyn belastningene av litt større forbrukere, for AGM batteriene har flere plater som gir et større areal mot elektrolytten samtidig som diffusjonsproblemet langt på vei er eliminert med denne platetypen.

 

Er batteribanken riktig dimensjonert med hensyn til reservekapasitet så får man som regel den kaldstarteffekten man trenger på kjøpet.

 

Forskjellen er jo at jeg ikke kan eksperimentere med alt mulig og risikere at en batteribank havarerer på et sted hvor det er vanskelig å skaffe nye batterier.

 

Men jeg kan gjerne fortelle litt om hvordan jeg lader disse batteriene med dynamo. Glem alt du har hørt før om at det ikke finnes noe som heter for mye ladestrøm etc. En ting er hva batterifabrikanten sier er mulig, en annen ting er hva batteriet har godt av i det lange løp.

 

Jeg bruker adaptiv reguleringsteknikk, det vil si at regulatoren bruker informasjon fra feltet til å bestemme belastningen og har en fullfleksibel programvare som jeg har 100 % kontroll over.

Jeg har da et triggepunkt som forteller regulatoren når jeg mener bulkladningen skal være ferdig. På denne batteritypen setter jeg blant annet spenningen for dette triggepunktet til ca 14,5 volt@20 grader.

 

Dette gjør jeg fordi den indre motstanden er lav i denne batteritypen, noe som gir en bra fylling opp til ca 85-90 % selv om spenningen ikke er så allverdens høy.

 

Så absorberer jeg batteriet med en spenning som er 0,2 – 0,3 volt lavere enn setpunktet for bulk, og dette gjør jeg for å unngå å nå gassespenning for tidlig. Dette er en annen egenskap AGM batteriene har, at de gasser ikke nevneverdig selv om ladningen avbrytes, og man kjører jo sjeldent motoren lenge nok til å få 100 % toppladning uansett.

 

Stort sett vil absorberingsbehovet for denne batteritypen helle mer i retning av et startbatteri som ikke skal absorberes enn et traksjonsbatteri som trenger opp mot kanskje åtte timer.

 

Dette gir da normalt en lade effekt faktor på 94-95 % når batteriet er nytt, og en reduksjon på under en prosent i året de to tre første årene i alle fall.

 

Her er essensen i hva som er riktig og feil ladning, for man får fint lite igjen for å lade batteriene med høy spenning. Dette kan forklares med at det er kun forskjellen man får mellom for eks. 14,4 og 14,7 volt minus det man taper på at effekten går ned og batteriets slitasje. Kanskje man kan gjøre et forsøk, men vær da klar over at neste år stemmer det ikke hvis man har marginen på feil side.

 

Det er kun når man har en underdimmensjonert batteribank man kan finne en kortsiktig gevinst med høy ladespenning.

 

Så skal jeg finne et adaptivt triggepunkt for float, og da setter jeg denne spenningen til 13,8 volt og kjører en ”ramp to load” test. Jeg stiller da inn regulatoren slik at når en last registreres fra for eks. en inverter, så vekkes regulatoren og kompenserer for dette forbruket. Det er utstyret i båten som forteller meg hva jeg bør gjøre her.

 

Så programmerer jeg noen parametre som er litt tilpassninger alt etter hvordan båten brukes men som ikke er så viktige.

 

Med hensyn til denne leverandørens tekniske beskrivelser som Jonas er inne på, så har jeg rotet litt på sidene demmes og funnet ut at de ikke er helt stødige og blander noen begreper i oversettelsene. Bruk hellet SOC (state of charge) for dette er lettere å forholde seg til. Som jeg skrev tidligere ville jeg forholdt meg til 35 % for dette batteriet og regnet med en utladning fra topp til bunn på 65 % (SOC 35) på de dypeste utladningene.

 

Man får da en cyclic count hver gang man lader ut batteriet med til nedre satte grense og lader opp igjen til SOC 20. Da er man i rute, for normalt vil man da ikke lade batteriene ut så mye.

Går man dypere enn dette, så må man kanskje forholde seg til en ny strømbegrensning og det ønsker man ikke. Da utvider man heller batteribanken litt.

Link to post
Share on other sites

Interessant Ole Petter. Jeg har syrebatterier i dag, med skilledioder mellom start og forbruk. Ladespenningen ligger på ca 13,8. Jeg har antatt at dette er litt for lavt og at det skyldes diodene (0,7V). Derfor har jeg kjøpt Mastervolt laderelè for å forhåpentligvis få ladespenningen opp på 14,5V, har ikke montert dette ennå.

Men er det slik at dette ikke er nødvendig? Altså at batteriene har det bedre med de 13,8V ladespenning som jeg har?

Og, siden jeg vurderer utskifting av syrebatteriene til Gel batterier, vil det også da likevel være best å beholde skillediodene og 13,8V ladespenning, eller skal jeg bytte til Mastervolten likevel?

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Nei da har du misforstått litt. 13,8 volt er vedlikeholdsladning. Denne spenninge er for lav hvis batteriene skal lades.

Jeg har brukt mye Gel batterier opp gjennom tidene med godt resultat. Men Gel batterier krever generelt mer nøyaktig ladning enn AGM batterier.

Jeg ville brukt AGM var jeg deg.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ydmyk i forhold til det Ole Petter her sier om AGM- batterier:

 

Jeg skal bare svare direkte på hva Capt'n i innlegg 7 spør om:

"For meg ser det på spesifikasjonene ut til at det kan benyttes som startbatteri også. Vet ikke om noen har erfaring med det?"

 

Jeg har nå hatt 3 stk like AGM-batterier på hver 200 ah, i 2 lange sesonger. De brukes både som forbruksbatterier og som startbatteri til en 400 hk motor.

Mine erfaringer:

- raske å lade opp

- tåler "alt" av belastning

- har en hvilespenning som ligger høyere enn syrefylte batterier

- tar også like godt imot lading fra solcellepanel

 

I det hele er jeg svært godt fornøyd med AGM. Ville ikke under noen omstendighet byttet med syrefylte!

Link to post
Share on other sites

Ok, her var det mange nyttige erfaringer og lærdom. Det blir nok AGM batterier samt bytting fra skillediode til mastervolt laderele.

De virker jo greie disse batteriene som trådstarter henviser til, men det hadde vært kjekt med noen erfaringer med disse. Hvis ikke kan jo jeg være kanin og prøve :fishing:

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Kan man kalle et AGM-batteri som kun klarer 500 utladinger til 50% bra?

Jeg synes ikke det. Det er jo som et gjennomsnittlig billig åpent bly-syre fritidsbatteri.

Sammenligner man f.eks med Concorde Lifeline AGM klarer disse i snitt 1000-1100 utladinger til 50%.

Samme teknologi, annen produsent, dobbel levetid.

 

Forskjellene mellom de forskjellige AGM batterier er relativt små forutsatt at man holder seg innenfor en rammestandard. Dette gjelder for så vidt for alle sammenligninger på batterier med samme teknologi, men det er vanskelig å få frem disse poengene i diskusjonene på Båtplassen.
At det skulle være liten forskjell mellom AGM-batterier er jeg heller ikke enig i.

Det er stor forskjell mellom agm-batterier. Hadde det ikke vært stor forskjell, kunne man jo bare valgt de billige batteriene fordi forskjellen mellom de billige og de dyre er liten. Men slik er det jo ikke. Det er store forskjeller mellom agm-batterier akkurat som det er store forskjeller mellom åpne bly-syre batterier.

 

Testen jeg linket til for 2 dager siden viste nettopp de store forskjellene.

De som vil kan jo lese en gang til:

http://www.trojan-battery.com/pdf/practical_sailor.pdf

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg begynte å bruke Leoch for ca 7 år siden mener jeg. (etter en grundig test). Før dette brukte jeg stort sett Sonnenschein A512 Gel og noen rørceller.

 

Ingen av de eldre installasjonene med gel har fått like hard bruk som AGM batteriene og det er derfor vanskelig å sammenligne. Ingen av installasjonene med gel har hatt kortere levetid enn forventet levetid så langt jeg kjenner til.

De fleste er vel godt på overtid allerede, for den designede levetiden er 7 år.

 

Den Leoch banken som får mest kjør runder vel snart 200 000 Ah i forbruk og består av tre 250 Ah batterier i parallell. (750 Ah). På grunn av at vi visste på forhånd at denne banken ville bli brukt i lengre perioder uten å bli fulladet og kom til å holde en relativt høy driftstemperatur ble den overdimensjonert.

 

Men så ble ikke forbruket i båten så stort som først antatt, og derfor klarer vi sannsynligvis ikke å slite dem så fort ut som vi gjorde regning med.

 

Hvis noen har vansker med å skjønne hvor mye strøm 200 000 Ah er, så har jeg logget forbruk i Bavaria seilbåt til 4500 Ah i året. Dette forbruket gir jo ikke noe sammenligningsgrunnlag, men litt interessant for å vise hvor mye strøm en båt normalt bruker på en sommersesong.

 

Og så litt om disse testene Lotus.

Det er forskjell på batterifabrikantenes reklame om hva batteriene tåler og hva de har godt av. Likeledes er det forskjell på hva som beregnes av levetid i en kort test og hva som oppnås i praksis.

Jeg har vel i motsetning til deg vært så lenge i dette geimet at jeg vet hvordan båteieren oppnår lang levetid på batteriene med riktig system og en passe dose trøst og opplæring.

 

At et vanlig billig forbruksbatteri med flytende syre tåler 500 stk 50 % cyklinger er for å si det enkelt overdrevet, og min erfaring er en helt annen.

 

Når det gjelder Leoch sine data så har jeg det, men jeg liker ikke å snakke om det. Dette fordi jeg mener det er noe tull og at jeg håpet vi var ferdige med den delen. Jeg er trøtt og lei av alle disse påstandene som er basert på en heller tvilsom dokumentasjon.

 

Det blir akkurat som disse diskusjonene om kapasitet, og jeg har etter beste evne forsøkt å enkelt forklare at kapasitet er avhengig av vekt osv. Disse kapasitetsmålene som oppgis er ofte oversatt og misforstått. Vi har forskjellige måter å måle batteriene på, og da oppgir noen en sluttspenning på 1,75 volt pr. celle mens andre oppgir 1,8 volt og så kommer en tredje variant med batterispenning på 7,2 volt som blir 1,2 volt pr. celle. Det er ofte forskjell på det som står i den tekniske håndboken som produsentene helst ikke vil distribuere og det A4 arket kunden får.

 

Legg det bak dere og se litt praktisk på det. Når jeg kan sette opp en båt som skal på fem år jordomseiling med en og samme batteribank, så klarer dere søren meg ikke å bruke opp den samme batteribanken ved å lunke litt rundt i ferien over en tiårs periode som denne typen batteri er designet for.

 

Vil dere unngå å bære batterier på 25 år så velger vi noe annet.

Jeg ser kun et problem, og det er at enkelte bare må........i stedet for å ........

Link to post
Share on other sites

Hva får deg til å si så mye tull, Ole Petter?

Hva får deg til å si at det er liten forskjell på forskjellige AGM-batterier?

Hva får deg til å si at det er liten forskjell generelt på batterier med samme type teknologi?

 

Mulig du ikke vet bedre, men du utgir deg for å være en ekspert i batterisammenheng. Kanskje er du ingen ekspert? Det virker ikke sånn.

 

Hva slags batteriteknologi bruker f.eks Rolls Batteries? Hvordan kan de gi 10 års garanti og hevde 20 års levetid?

Si meg, er dette et AGM-batteri :smiley:

 

Jeg har lyst til å sitere hver eneste linje i ditt innlegg #16 og plukke det i fillebiter, men jeg gidder ikke. Det tar for lang tid og det har ingen hensikt. Og så ojer du deg grenseløst over siteringene. Glem det.

 

Når batterifabrikantene oppgir antallet gjennomsnittlige sykluser ved så og så dyp utlading, er ikke dette noe de tar ut av lufta. Dette blir de faktisk målt på. Noen batterifabrikanter gir garantier, gode garantier - i årevis etter kjøp. Tror du f.eks. Rolls gir 10 års garanti på batterier uten at det er en viss sammenheng med kvaliteten de hevder å ha?

 

Det som irriterer meg mest er når du sier at "jeg kjenner en ekspert som kan bekrefte det jeg sier, men navnet er hemmelig."

Det som irriterer men nesten like mye er når du sier at "jeg vet svaret på hva du spør om, men jeg føler ikke for å fortelle deg det."

Eller den med at "Jeg vet du ikke skjønner, Lotus, men jeg har fortalt det mange ganger før."

Og når andre så spør om det samme, ja så kan du hverken svare eller henvise til at du faktisk har sagt det før.

Og enda en favoritt: "jeg vil ikke fortelle, fordi det virker som om ingen her er interessert i å høre."

Jeg kunne nevne mange flere. Dette er mine favoritter.

 

 

Vel, da bør du finne deg et annet sted å ikke fortelle når folk spør deg.

 

Hva slags svar er det å si til BMP at når det gjelder hva du spør om, så vet jeg det, men jeg liker ikke å snakke om det."????

 

Blir jeg spurt om merkelige sex-tilbøyligheter, er kanskje denne type svar riktig, men her snakker vi om generelle standardopplysninger, ikke hemmelige sådan. Hva er det egentlig med deg? Er det ikke bedre at du forteller enn at han skal bruke en time på å finne det ut - hvis han gidder.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...