Jump to content

Er dette et bra AGM batteri kjøp?


BMP

Recommended Posts

Forskjellene mellom de forskjellige AGM batterier er relativt små forutsatt at man holder seg innenfor en rammestandard. Dette gjelder for så vidt for alle sammenligninger på batterier med samme teknologi, men det er vanskelig å få frem disse poengene i diskusjonene på Båtplassen.

 

 

Kan man kalle et AGM-batteri som kun klarer 500 utladinger til 50% bra?

Jeg synes ikke det. Det er jo som et gjennomsnittlig billig åpent bly-syre fritidsbatteri.

Sammenligner man f.eks med Concorde Lifeline AGM klarer disse i snitt 1000-1100 utladinger til 50%.

Samme teknologi, annen produsent, dobbel levetid.

 

At det skulle være liten forskjell mellom AGM-batterier er jeg heller ikke enig i.

Det er stor forskjell mellom agm-batterier. Hadde det ikke vært stor forskjell, kunne man jo bare valgt de billige batteriene fordi forskjellen mellom de billige og de dyre er liten. Men slik er det jo ikke. Det er store forskjeller mellom agm-batterier akkurat som det er store forskjeller mellom åpne bly-syre batterier.

Ole Petter og jeg har motsatt oppfatning av dette.

 

Jeg vil ikke kalle et agm-batteri som bare tåler 500 utladinger til 50% bra.

Jeg mener det er enorm forskjell på batterier både generelt og innenfor samme teknologi. Og jeg har mange sannhetsvitner på akkurat det: Alle batteritester uansett test, uansett type batterier og uansett sted viser skikkelig store sprik mellom topp og bunn. Slik er det bare. Variasjonene er meget store. Selv i testen til Practical Sailor der de testet så like batterier de bare kunne til nøyaktig samme bruksområde, ja så var variasjonene store. Ole Petter er imidlertid i sin fulle rett til å mene noe annet. Det har ingen hensikt å dra dette videre.

 

I tillegg synes jeg det er arrogant å fortelle BMP at man har de tekniske data han etterspør, men man vil ikke fortelle det.

Bare min mening. Andre kan synes det er helt greit.

 

Disse synspunktene er ingen filosofi om noe som helst ang. batterier.

Muligens er det en kardemommefilosofi at man er hjelpsom og svarer enn å si at jeg ved svaret, men jeg vil ikke fortelle det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to syrefyllte batterier.

 

Så har jeg montert en BEP skillerele som gjør at startbatteriet blir ladet inntil spenningen kommer over 13,7 volt, og så kobler den sammen og lader begge batteriene i paralell.

 

Startbatteriet mitt er gått i stykker (tror jeg)

 

Kan jeg kjøpe et AGM batteri, og beholde det andre syrebatteriet som er i orden, eller blir det feil?

 

Bør det gjenlevende syrebatteriet (det som kan sees nederst på bildet) være startbatteri, og det nye agm batteriet forbruksbatteri?

 

(enkel mann, ber om enkle svar) :lol:

 

IMAGE_489.jpg

Link to post
Share on other sites

Du kan kjøpe et AGM-batteri og beholde det andre.

Og siden det var så mye snakk om Leoch, kan du f.eks kjøpe DJM-batteriet som Servicemannen sier er på tilbud over alt.

Bruker du det som forbruksbatteri, må du være klar over at minste anbefalte ladespenning er 14,4V ved 25 grader. Helst høyere.

Ladespenningsområdet ligger fra 14,4 til 15,0V. Med 30mv/grad korreksjon, betyr det faktisk 14,55V minimum ladespenning ved 20 grader.

 

AGM-batteriet skal ha høy ladespenning og du får da ladet batteriet hurtig og riktig.

Og siden produsenten av batteriet sier at det skal være høy ladespenning og ikke lavere enn 14,4V v/25 grader, kan du trygt lade batteriet med denne spenningen uansett hva andre måtte si, for er det noen som kjenner batteriene og deres behov inngående, ja så er det produsenten.

 

Og for det gamle åpne bly-syre batteriet passer den samme ladespenningen helt utmerket. Bland i vei.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BMP, jeg tok meg bryet og lastet ned alle datablader for Leochs forskjellige serier. Jeg har funnet ut det du spurte om, dvs jeg har funnet ut antallet sykluser for Leoch DJM-serie ikke finnes, da det er et "general application" AGM-batteri. Og siden produsenten ikke har oppgitt cycle service life i databledet betyr det at det ikke finnes, så det var en grunn til at Ole Petter ikke kunne gi deg dataene.

 

Jeg har imidlertid et utdrag av dataene for Leoch LPC-series som er bereggnet for syklisk bruk. Du kan derfor ta dataene for dette og spekulere i hvor mange færre sykluser du kan få med batterier som har mer generelle egenskaper.

 

lpc_cyclic_operations_features.png

 

dod_life_leoch_lpc.png

 

Legg merke til at ladestrømmen er høy, 25% av Ah-kapasiteten.

Legg videre merke til at ladespenningen er høy. 14,7V v/25°

 

Dette er gjennomsnittsverdier ved normal bruk. Både strøm og spenning kan være høyere - med produsentens velsignelse!

 

Hva skal vi si at produsentens egne tall er ved 50% syklisk drift? 675 sykluser? Noe i den duren. Og det er for et AGM-batteri produsenten har designet spesielt for syklisk drift.

 

Så nå kan du jo vurdere. Skal du kjøpe solarbatterier som er greit nok for privatpersoner? Skal du kjøpe Leoch DJM-serie? Kanskje LPC-serie som er spesialdesignet for syklisk drift? Kanskje Concorde Lifeline? Kanskje noe helt annet? Du tar poenget? De er alle AGM-batterier men egenskapene varierer mye - selv mellom AGM-batterier fra samme produsent. Og prisene har selvsagt minst like mye variasjon.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Unnskyld, jeg leste ikke innlegget og la ikke merke til at jeg ble omtalt.

Leoch DJM har følgende data.

 

1200 stk. 30 % utladninger.

550 stk 50 % utladninger

220 stk 100 % utladninger.

 

Så kommer det et lite problem, det finnes to slitasjegrenser som Leoch benytter når antall cyklinger oppgis. Jeg har ikke lyktes med å finne ut om det er 20% grensen eller 30% grensen som gjelder for DJM serien.

 

Så kommer det som er enda vanskeligere og årsaken til at jeg ikke liker disse sammenligningene, for selv om jeg visste hvilken grense som gjelder for Leoch batteriet så er det så stort sprik ned til Lifeline batteriet som oppgir følgende:

 

Et Lifeline batteri anses for å være utslitt når 50 % av kapasiteten er oppbrukt.

Så står det i tillegg:

Brukeren må selv avgjøre om batteriet har nok kapasitet for applikasjonen. (Når batteriet er 50 % slitt).

 

Å spekulere i hvor mange cyklinger man får ut mellom 20 og 50%, eller 30 og 50% i Lifeline batteriet føler jeg er vanskelig å si noe om, og da blir det bare spekulasjon.

 

Nå så jeg i et annet hefte at Lifeline oppgir end of life 80 %

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å spekulere i hvor mange cyklinger man får ut mellom 20 og 50%, eller 30 og 50% i Lifeline batteriet føler jeg er vanskelig å si noe om, og da blir det bare spekulasjon.

 

Nå så jeg i et annet hefte at Lifeline oppgir end of life 80 %

Jeg kan godt hjelpe deg.

Her har du komplett kurve for Lifeline og gjeldende forutsetninger.

Sammenlign gjerne med kurven for Leoch som jeg viste noen innlegg tidligere.

 

dod_vs_cycles_lifeline.gif

 

Det er en årsak til at batterier med samme type teknologi kan ha så vidt forskjellige egenskaper på en mengde forskjellige områder som levetid, sykluser, ladespenning, ladestrøm, utladingsstrøm, motstand, osv. Slik er det bare, selv om du har sagt noe annet og tviholder på det.

 

Forskjellene mellom de forskjellige AGM batterier er ikke relativt små selv om man holder seg innenfor en rammestandard.

Årsakene til dette er mange. Det har med hvordan man bygger opp plategitteret, hvordan man bygger opp platene, hvordan man separerer platene, tykkelser, tetthet, renhet, størrelser, antall, forbindelser mellom plater og celler osv. Jeg tror du vet at AGM-batterier kommer i en mengde kvaliteter og egenskaper. At det er jeg som minner deg på hvordan verden ser ut er kanskje der problemet ligger?

 

Og som jeg sa. Forskjellene er like milevis store for åpne bly-syre batterier.

 

Kanskje du nå skal bli enig med deg selv om Leoch bruker 20 eller 30% kapasitetreduksjon som end of life? Bruker de 30% blir jo forskjellen enda større i Leochs disfavør. Men gjør de det? Jeg har kanskje et tall også her.

 

Mulig du også endrer syn og kommer til den konklusjon at slike tall er nyttige når man skal si noe om hva man kan forvente av et batteri? Jeg synes i alle fall det er svært nyttig. Det gjør tydeligvis også produsenter og brukere siden man lager data for dette. Du hostet endelig opp de tallene som BMP etterlyste. Det var flott gjort.

 

Når BMP nå har tallene, kan han han sammenligne egenskapene med prisene og ta sitt valg. Uten skikkelig tallmateriale blir jo dette ren lotto slik som batteriegenskapene varierer innenfor batterier med samme teknologi og bruksområde.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi må ta disse dataene med en stor klype salt Lotus, for det er ikke noe som tilsier at Concorde Lifeline holder det de lover. Jeg har tillatt meg plukke ut essensen i testen til Practical sailor fordi jeg tror det betegnende for hvor fort datablad kan lure forbrukere.

 

Det er noe jeg har lært meg i denne bransjen, og det er at noe markedsføres kraftig så må man være litt skeptisk.

 

Hva sier Practical sailor om disse batteriene?

 

Bottom line:

Lifeline batteries are quality products that are readily avalable nationwide and comes with a good 5-year pro-rated warranty. The Lifeline performed better than the Deka / West marine batteries and the Optima and Energy 1 batteries, but it fell short of the Mastervolt and the Trojan AGM`s

 

Bottom line:

Both the AGM and the gel racked up excellent performance numbers. The Mastervolts are pricey for most applications, but if we were building a multiple battery bank, and wanted a product that had the highest probability of delivering the longest cycle life, Mastervolt would be our choice, hands down.

Bottom line:

This battery is powerful and priced right. It appears that Trojan`s new line of AGM batteries are well engineered and supported by a company that knows battery design and technology. We are a little disappointed by the short one-year warranty, but from what our test numbers showed a warranty should not be too much of an issue with this battery.

 

Så spørs det hvorfor Practical sailor har kommet frem til denne konklusjonen, og svaret på dette finner vi i testresultatene ved å gjøre dataene litt mer forståelig.

 

Mastervolt 90 Ah (Leoch)

Vekt 28,2 Kg (31,3 gram /Ah)

Oppgitt RC 25 amp. 160 min. Målt RC 213 min. Oppnådd 133,12 %

Oppgitt 90 Ah C20. Målt 24 timer 11 min. Oppnådd 120,55 %

Mastervolt leverer en kapasitet som er ca 26 % høyere enn hva batteriet er oppgitt til.

 

Trojan 100 Ah

Vekt 30 kg (30 gram /Ah )

Oppgitt RC 25 amp. 175 min. Målt 212 min. Oppnådd 121,14 %

Oppgitt 100 Ah C20. Målt 23 timer 40 min. Oppnådd 117 %

Trojan leverer en kapasitet som er ca 19 % høyere enn hva batteriet er oppgitt til.

 

Lifeline 100 Ah C20,

Vekt 30 Kg (30 gram / Ah)

Oppgitt RC 25 amp. 186 min. Målt RC 171 min. Oppnådd 91,93 %

Oppgitt 100 Ah C20. Målt 18 timer 25 min. Oppnådd 91,20 %

Lifeline leverer en kapasitet som er ca 8 % lavere enn hva batteriet er oppgitt til.

 

Jeg vet ikke hvor flinke dere er til å tolke uavhengige batteritester, men i alle fall var det bare tre batterier i testen som leverte nok strøm til å bestå sine egne oppgitte data for reservekapasitet.

 

To av tre batterier som besto testen er Mastervolt batterier, et AGM og et Gel batteri. Begge disse batteriene har en vekt på mer enn 31 gram pr. Ah, noe jeg tidligere har sakt er en god indikator for hvor egnet batteriet er i forbrukssammenheng.

 

Det eneste fabrikatet som besto testen foruten Mastervolt var Tjojan som på grunn av lav pris ble kåret til det beste kjøp.

 

Hvis dere ser på hva batteriene har oppnådd i %, så ser dere også noen vesentlige forskjeller. Den største tekniske forskjellen er mellom Mastervolt (Leoch) og Lifeline, og er på ca 40 %.

 

Tatt i betraktning de dårlige resultatene Lifeline fikk på kapasitetstesten er også Lifeline et betydelig dyrere batteri enn Mastervolt, og det synes jeg Practical sailor kunne nevnt.

 

Så spørs det da, -er Lifeline sine data til å stole på, eller er det markedsføringen og oppblåste datablad som villeder oss?

Jeg er i alle fall svært betenkt når de som skriker høyest og vil være best i klassen stadig havner under pari.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har nok misforstått, Ole Petter.

Jeg sier ikke og har aldri sagt at Lifeline er det beste.

Jeg får bare si takk for hjelpen. Du dokumenterer mine poenger til fulle.

Du har nå inngående dokumentert at du selv har feil og at jeg har rett når jeg sier at det er meget store forskjeller på samme type batterier. Og det var faktisk hele poenget mitt. Da antar jeg at du også er enig, siden du til de grader har dokumentert forskjellene?

 

 

Det neste poenget mitt var at jeg ikke synes 500 sykluser til 50% var særlig bra for batteriet BMP spurte om. Og det har vi jo også klart å dokumentere at stemmer. Variasjonene er store. Som ellers her i verden er det også slik med batterier at man får det man betaler for. Det går bare ikke an å være uenig i for ingen vil kjøpe dyrt hvis de kan få samme kvalitet billig.

 

Så alt i alt? Priser, ytelse og levetid varierer stort på samme type batteriteknologi til samme type bruk og valgets kval er like vanskelig som det alltid har vært. Det fine er imidlertid at man har produsentens tekniske data å forholde seg til og det gjør valgene litt lettere. Imidlertid er det unødvendig å skrive så mange innlegg rundt dette bare fordi du ikke viser vilje til å fortelle folk hvilke tall som gjelder for det aktuelle batteriet. Helt unødvendig og veldig arrogant synes jeg fortsatt det er.

 

Siden du drar inn et 24V Li-Ion batteri fra Mastervolt, kan du jo starte med å fortelle prisen. Så kan du fortsette med å fortelle laderegimet, hvilke nedre grenser det er for utlading, hva som skjer hvis det blir tømt 100% osv, osv. Er det fordi du synes dette er et aktuelt batteri for fritidsbåteieren du skriver dette? I så fall er min påstand at du kan ikke ta mer feil.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er bilde av etiketten på mine nye Lifeline AGM batterier.

imag0100.jpg

 

Her står det at Bulk ladespenningen ved 25gr skal være mellom 14,2 og 14,4V.

 

Betyr ikke det, at det skal godt la seg kombinere med et startbatteri av tradisjonell type?

Har laderelé montert mellom disse.

Link to post
Share on other sites

Har lenge vært en passiv leser på dette forumet, men denne tråden fikk meg til å endelig bli en registrert bruker.

Synes det kommer veldig mye interessant lesning angående batterier i denne tråden.

 

Når det gjelder antall utladinger på AGM batterier vs. pris, vil feks dette batteriet på Sparelys.no være verd de ekstra kronene iforhold til batteriet i første post?

Dersom en går god for oppgitte spesifikasjoner så gir det billigste batteriet 500 utladinger for 3995,- mens det andre gir 950 utladinger for 4695,-

Vil jeg som bruker ha nytte for disse ekstra utladingene, dersom jeg bruker begge batteriene "innenfor en rammestandard", og vil det da i praksis være noen forskjell på hvor lenge de vil vare?

Link to post
Share on other sites

Hvis noen skulle tro at 500 syklyser ikke er mye for et forbruksbatteri i båt, så vil jeg med hånden på hjertet si at klarer vi gjennom opplæring å få til et snitt på 250, så er storparten av problemene for mange båteiere løst.

Det fulle potensial av et vanlig hybrid batteri med flytende syre ligger på ca 350 syklinger, og problemet er at veldig mange bare klarer mellom 30 og 100.

 

Dessverre er feilinformasjon fra mange hold medvirkende årsak til at trenden i batterihavarier går feil vei, og de ”fantastiske” batteriene ser ikke ut til å hjelpe for de som har problemer.

 

Det som er skremmende i denne utviklingen, er at når man går over til de fantastiske batteriene som koster tre ganger mer, så oppnår mange allikevel ikke mer enn mellom 50 og 100 syklinger. Dette har med at mange båteieres strømforbruk har blitt styrt av at forbrukere slutter å virke, og at man da skylder på dårlige batterir.

 

Når man da setter inn nye batterier med forbedrede egenskaper uten å skjønne hva det egentlige problemet var, så brukes de nye batteriene likedan.

 

Det er snart en ny høysesong for batterileverandørene, ikke bare på salg men også for batterileverandørene å rive seg i håret av frustrasjon.

 

Den første gjengen som er ventet inn er de med enten sulfaterte eller kokte batterier etter vinterlagring. Så blir det litt rolig en liten stund, og så kommer det en jevn strøm av båtfolk som har mistet kapasiteten i batterier som er fra et til to år gamle.

 

Det er kun en ting som hjelper for å få slutt på dette ”miljøproblemet”, og det er å få båtfolkene til å bruke batteriene sine innenfor de rammene batteriet er laget for.

Å hevde at det er stor forskjell på batterier har batterileverandørene allerede forsøkt fordi mange av dem ikke visste bedre.

 

Når jeg engasjerer meg i disse diskusjonene er dette ikke fordi jeg tror alle batterier er like gode, men fordi vi må slutte å skylde på batteriene for da distansere vi oss fra det egentlige problemet.

 

Nå har det kommet opp noen konkrete spørsmål på tampen, og da kan jeg gi Njord følgende råd. (Jeg har skiftet ut Lifeline batterier etter halvannen sesong).

 

Alle starved elektrolyte batterier har et lite syreoverskudd, og hvis overtrykkventilene åpner så tar batteriet kvelden før eller senere. I den tekniske håndboken oppgir Lifeline tre lademetoder. Strømstyrt ladning som i dette tilfellet er helt uinteressant, og spenningsregulert ladning som vi bruker.

 

De har en oppgitt hurtigladning som står på batteriet, og så har de en ”longlife hvor bulk og absorbsjon spenning er senket med 0,2 volt. (14-14,2 volt).

 

Så har de en oppgitt float ladespenning på 13,2-13,3 volt som er en del lavere enn for andre batterier. Ser du nederst vil du se at det er et avvik på hva Lifeline skriver, alt etter hvor man leser.

 

I og med at dette er et høydensitets batteri med tykke blyoksidplater, bør batteriet strømbegrenses under ladning. Denne begrensningen er satt til max 0,2CA, som betyr at batteriet ikke skal lades med en strøm større enn 20 % av kapasiteten. (Batteriet kan, men det anbefales ikke å lades fortere, og feil som skyldes hurtig ladning dekkes ikke på garantien).

 

De Lifeline batteriene jeg har skiftet har vært defekt enten som følge av for hurtig ladning eller uttørking som følge av lang tids vedlikeholdsladning med for høy spenning.

 

Til Helge Grønnestad kan jeg ikke si annet enn les det jeg har skrevet tidligere. Kort oppsummert vil dette batteriet med stor sannsynlighet tjene deg godt hvis du behandler det bra.

 

På grunn av at det har vært mye snakk om ladestrøm og ladespenning, har jeg hentet litt fakta fra noen leverandører. Dette er data som skjeldent er å finne skrevet på batteriene. Legg merke til at trenden er lik for alle leverandører for det beskriver litt dypere hvordan en ideell ladning er for alle batterier.

 

Leoch.

Ved hurtig ladning i syklisk drift anbefales 14,4-15 volt@25 gr. C.

Ved ”long life” ladning syklisk drift anbefales 14,1-14,25@25 gr. C

Vedlikeholdsladning 13,8 volt @ 25 gr.C

Vedlikeholdsladning lang tid 13,6 Volt @ 25 gr.C

Strømbegrensning max 0,3CA

 

Victron NB! Victron oppgir alt ved 20 gr. C.

Syklisk drift normal 14,2-14,6 volt @ 20 gr.C max 6 timer

Syklisk drift hurtig 14,6-14,9 volt @ 20 gr.C max 4 timer

Vedlikeholdsladning 13,5-13,8 volt @ 20 gr.C

Vedlikeholdsladning lang tid 13,2-13,5 volt @ 20 gr.C

Strømbegrensning max 0,2CA

Victron skriver også at hvis er man usikker på om laderen kan lade batteriet riktig under langtidsladning, så bør laderen skrues av etter at batteriet er toppladet.

 

Mastervolt

Syklisk drift 14,25 volt @ 25 gr. C (max 5 timer).

Vedlikeholdsladning 13,8 volt @ 25 gr.C

Strømbegrensning max ladestrøm 0,3CA

 

Concord Lifeline

Optimal levetid max 14,4 +-0,05 volt @25 gr. C

Optimal levetid 14-14,2 +- 0,05 volt @ 25 gr. C

Vedlikeholdsladning 13,25 +-0,06 volt @ 25 gr. C

Strømbegrensning max ladestrøm 0,2CA

 

Ved dyputladning (SOC 20) skal Lifeline utjevningslades for hver 30 sykling

Link to post
Share on other sites

Hei BMP

SHD batteriene til Sønnak er hakket over HD. Forskjellen mellom disse to ligger på mekanisk oppbygning og bedre lommeseparatorer med glassfiberbeskyttelse av platene. Jeg er litt usikker, men jeg tror ikke pluss platene er tykkere i SHD batteriene enn HD serien.

 

Disse batteriene har stått veldig bra i mange motorbåter, men de må være ”passe overdimensjonerte” slik at man ikke kommer for ofte under 50 %. Samtidig som man får anledning til å få fylt på nok strøm med motoren mellom hver stopp i uthavn. (De leveres også i 220 Ah hvis du må opp litt i kapasitet).

Hvis du skal kjøpe et slikt batteri så vil jeg råde deg til å stille opp med et voltmeter i lomma. Velg batterier med samme serienummer og som har høy hvilespenning. 12,7 er bra, 12,5 er fy. (12,6 volt velger man ikke hvis man kan unngå det).

 

Se samtidig oppi cellene og sjekk syrenivå. Mange batterier har for lite syre når de er nye, og da er det best å ta denne justeringen med det samme, for man må da justere nivået med ferdigblandet syre og ikke vann.

 

Jeg tror disse batteriene har blitt levert med rekombinasjonskopper en god stund. Jeg aner jo ikke hvor stor omsetning de har der du har fått tilbudet fra, og da vil jeg råde deg til å sjekke dette med om batteriet har disse proppene jeg nevner. Et batteri som har stått fem år på lager er neppe et godt kjøp uansett pris.

 

Fulmen og Tudor er i grunnen Exide det også som Sønnak, bare at prisen på Fulmen er en del billigere på samme batteri mener jeg. Så hvis du har en Bema forhandler i nærheten kan du jo høre med dem hva de skal ha.

I nøden spiser fanden fluer, og jeg monterte noen tette Global batterier i samme størrelse for en sesong siden. Håper disse viser seg å være bra for det er greit å ha en leverandør som er representert rundt omkring i landet og som samtidig kjører en gunstig pris.

 

Hvis Bema får fingen ut og sørger for at Hoppecke og Trojan blir å finne hos forhandlerne sine, ja da står det ikke på batteriutvalg i alle fall.

Men nå tror jeg at jeg må gi meg. Kontordagene er over og nå må det jobbes litt med hendene.

 

Jeg kom plutselig på at Roaldbj har disse batteriene, og han kan sikker dele noen erfaringer?

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg en med mange gjern i ilden en ting er nye batteri i min seilbåt der skal jeg nokk få til tilfretstilende ladning uansett hvilket batteri jeg velger. Men jeg har en kamerat som nå har bestemt seg for og montere to stk AGM Solar 350X i sjarken sin. De blir koblet sammen til 24V og skal brukes som forbruksbatteri. Det står en Transmotor dynamo der som nå gir 27V men spenningsregulatoren på den kan vistnok justeres så det er sikert ikke noe problem og få ut 29V om en ønsker. Saken er den at om en justerer den til 29V som skulle være grei spenning for ladning av disse batteriene er det ingenting som reduserer spenningen når batteriene er fulle. Da motoren gjerne kan gå 20t i strekk på en slik båt er de da vel stor sjangse for at han ret og slett lader batteriene i stykker. Kansje du Ole Petter har en løsning på dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...