Ip.Content

Logo
Din hjemmehavn på nettet!



Er dette et bra AGM batteri kjøp?


  • Logg inn for svare
128 svar på dette emnet

#61 logget av Ikke pålogget Postet 31.03.09 05:30 

  • Medlem
  • Innlegg: 4.434
  • Registrert: 27.11.05
Jeg tror vi må ta disse dataene med en stor klype salt Lotus, for det er ikke noe som tilsier at Concorde Lifeline holder det de lover. Jeg har tillatt meg plukke ut essensen i testen til Practical sailor fordi jeg tror det betegnende for hvor fort datablad kan lure forbrukere.

Det er noe jeg har lært meg i denne bransjen, og det er at noe markedsføres kraftig så må man være litt skeptisk.

Hva sier Practical sailor om disse batteriene?

Bottom line:
Lifeline batteries are quality products that are readily avalable nationwide and comes with a good 5-year pro-rated warranty. The Lifeline performed better than the Deka / West marine batteries and the Optima and Energy 1 batteries, but it fell short of the Mastervolt and the Trojan AGM`s

Bottom line:
Both the AGM and the gel racked up excellent performance numbers. The Mastervolts are pricey for most applications, but if we were building a multiple battery bank, and wanted a product that had the highest probability of delivering the longest cycle life, Mastervolt would be our choice, hands down.
Bottom line:
This battery is powerful and priced right. It appears that Trojan`s new line of AGM batteries are well engineered and supported by a company that knows battery design and technology. We are a little disappointed by the short one-year warranty, but from what our test numbers showed a warranty should not be too much of an issue with this battery.

Så spørs det hvorfor Practical sailor har kommet frem til denne konklusjonen, og svaret på dette finner vi i testresultatene ved å gjøre dataene litt mer forståelig.

Mastervolt 90 Ah (Leoch)
Vekt 28,2 Kg (31,3 gram /Ah)
Oppgitt RC 25 amp. 160 min. Målt RC 213 min. Oppnådd 133,12 %
Oppgitt 90 Ah C20. Målt 24 timer 11 min. Oppnådd 120,55 %
Mastervolt leverer en kapasitet som er ca 26 % høyere enn hva batteriet er oppgitt til.

Trojan 100 Ah
Vekt 30 kg (30 gram /Ah )
Oppgitt RC 25 amp. 175 min. Målt 212 min. Oppnådd 121,14 %
Oppgitt 100 Ah C20. Målt 23 timer 40 min. Oppnådd 117 %
Trojan leverer en kapasitet som er ca 19 % høyere enn hva batteriet er oppgitt til.

Lifeline 100 Ah C20,
Vekt 30 Kg (30 gram / Ah)
Oppgitt RC 25 amp. 186 min. Målt RC 171 min. Oppnådd 91,93 %
Oppgitt 100 Ah C20. Målt 18 timer 25 min. Oppnådd 91,20 %
Lifeline leverer en kapasitet som er ca 8 % lavere enn hva batteriet er oppgitt til.

Jeg vet ikke hvor flinke dere er til å tolke uavhengige batteritester, men i alle fall var det bare tre batterier i testen som leverte nok strøm til å bestå sine egne oppgitte data for reservekapasitet.

To av tre batterier som besto testen er Mastervolt batterier, et AGM og et Gel batteri. Begge disse batteriene har en vekt på mer enn 31 gram pr. Ah, noe jeg tidligere har sakt er en god indikator for hvor egnet batteriet er i forbrukssammenheng.

Det eneste fabrikatet som besto testen foruten Mastervolt var Tjojan som på grunn av lav pris ble kåret til det beste kjøp.

Hvis dere ser på hva batteriene har oppnådd i %, så ser dere også noen vesentlige forskjeller. Den største tekniske forskjellen er mellom Mastervolt (Leoch) og Lifeline, og er på ca 40 %.

Tatt i betraktning de dårlige resultatene Lifeline fikk på kapasitetstesten er også Lifeline et betydelig dyrere batteri enn Mastervolt, og det synes jeg Practical sailor kunne nevnt.

Så spørs det da, -er Lifeline sine data til å stole på, eller er det markedsføringen og oppblåste datablad som villeder oss?
Jeg er i alle fall svært betenkt når de som skriker høyest og vil være best i klassen stadig havner under pari.

Redigert av Ole Petter: 31.03.09 05:40


#62 logget av Ikke pålogget Postet 31.03.09 06:19 

  • Medlem
  • Innlegg: 4.434
  • Registrert: 27.11.05
Her er dataene på et Li-ion marinebatteri fra Mastervolt
Bilde

#63 Lotus Ikke pålogget Postet 31.03.09 09:13 

  • Medlem
  • Innlegg: 4.918
  • Registrert: 25.01.03
  • Aktiv: 16.08.09
Du har nok misforstått, Ole Petter.
Jeg sier ikke og har aldri sagt at Lifeline er det beste.
Jeg får bare si takk for hjelpen. Du dokumenterer mine poenger til fulle.
Du har nå inngående dokumentert at du selv har feil og at jeg har rett når jeg sier at det er meget store forskjeller på samme type batterier. Og det var faktisk hele poenget mitt. Da antar jeg at du også er enig, siden du til de grader har dokumentert forskjellene?


Det neste poenget mitt var at jeg ikke synes 500 sykluser til 50% var særlig bra for batteriet BMP spurte om. Og det har vi jo også klart å dokumentere at stemmer. Variasjonene er store. Som ellers her i verden er det også slik med batterier at man får det man betaler for. Det går bare ikke an å være uenig i for ingen vil kjøpe dyrt hvis de kan få samme kvalitet billig.

Så alt i alt? Priser, ytelse og levetid varierer stort på samme type batteriteknologi til samme type bruk og valgets kval er like vanskelig som det alltid har vært. Det fine er imidlertid at man har produsentens tekniske data å forholde seg til og det gjør valgene litt lettere. Imidlertid er det unødvendig å skrive så mange innlegg rundt dette bare fordi du ikke viser vilje til å fortelle folk hvilke tall som gjelder for det aktuelle batteriet. Helt unødvendig og veldig arrogant synes jeg fortsatt det er.

Siden du drar inn et 24V Li-Ion batteri fra Mastervolt, kan du jo starte med å fortelle prisen. Så kan du fortsette med å fortelle laderegimet, hvilke nedre grenser det er for utlading, hva som skjer hvis det blir tømt 100% osv, osv. Er det fordi du synes dette er et aktuelt batteri for fritidsbåteieren du skriver dette? I så fall er min påstand at du kan ikke ta mer feil.

Redigert av Lotus: 31.03.09 09:15


#64 BMP Ikke pålogget Postet 31.03.09 09:48 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.896
  • Registrert: 31.01.08
  • Aktiv: 10.09.12
Nå har jeg fåt tilbud på Sønak SHD-STE 185 AT for kr 2.500,- og lurer på om ikke dise blir like bra.

#65 Fusebox Ikke pålogget Postet 31.03.09 09:55 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.356
  • Registrert: 20.01.05
  • Aktiv: 25.08.14
Hei,

Har du vurdert HAZE batterier ? Hiver inn enda en "test" og håper på en vurdering da jeg har 2 x 160A hos oss ;-)

Pris var under den nevnt i meldingen over.

#66 Njord Ikke pålogget Postet 31.03.09 10:16 

  • Medlem
  • Innlegg: 279
  • Registrert: 24.05.05
  • Aktiv: 22.04.14
Her er bilde av etiketten på mine nye Lifeline AGM batterier.
Bilde

Her står det at Bulk ladespenningen ved 25gr skal være mellom 14,2 og 14,4V.

Betyr ikke det, at det skal godt la seg kombinere med et startbatteri av tradisjonell type?
Har laderelé montert mellom disse.

#67 Helge Grønnestad Ikke pålogget Postet 31.03.09 10:56 

  • Medlem
  • Innlegg: 1
  • Registrert: 31.03.09
  • Aktiv: 08.04.09
Har lenge vært en passiv leser på dette forumet, men denne tråden fikk meg til å endelig bli en registrert bruker.
Synes det kommer veldig mye interessant lesning angående batterier i denne tråden.

Når det gjelder antall utladinger på AGM batterier vs. pris, vil feks dette batteriet på Sparelys.no være verd de ekstra kronene iforhold til batteriet i første post?
Dersom en går god for oppgitte spesifikasjoner så gir det billigste batteriet 500 utladinger for 3995,- mens det andre gir 950 utladinger for 4695,-
Vil jeg som bruker ha nytte for disse ekstra utladingene, dersom jeg bruker begge batteriene "innenfor en rammestandard", og vil det da i praksis være noen forskjell på hvor lenge de vil vare?

#68 logget av Ikke pålogget Postet 31.03.09 12:04 

  • Medlem
  • Innlegg: 4.434
  • Registrert: 27.11.05
Hvis noen skulle tro at 500 syklyser ikke er mye for et forbruksbatteri i båt, så vil jeg med hånden på hjertet si at klarer vi gjennom opplæring å få til et snitt på 250, så er storparten av problemene for mange båteiere løst.
Det fulle potensial av et vanlig hybrid batteri med flytende syre ligger på ca 350 syklinger, og problemet er at veldig mange bare klarer mellom 30 og 100.

Dessverre er feilinformasjon fra mange hold medvirkende årsak til at trenden i batterihavarier går feil vei, og de ”fantastiske” batteriene ser ikke ut til å hjelpe for de som har problemer.

Det som er skremmende i denne utviklingen, er at når man går over til de fantastiske batteriene som koster tre ganger mer, så oppnår mange allikevel ikke mer enn mellom 50 og 100 syklinger. Dette har med at mange båteieres strømforbruk har blitt styrt av at forbrukere slutter å virke, og at man da skylder på dårlige batterir.

Når man da setter inn nye batterier med forbedrede egenskaper uten å skjønne hva det egentlige problemet var, så brukes de nye batteriene likedan.

Det er snart en ny høysesong for batterileverandørene, ikke bare på salg men også for batterileverandørene å rive seg i håret av frustrasjon.

Den første gjengen som er ventet inn er de med enten sulfaterte eller kokte batterier etter vinterlagring. Så blir det litt rolig en liten stund, og så kommer det en jevn strøm av båtfolk som har mistet kapasiteten i batterier som er fra et til to år gamle.

Det er kun en ting som hjelper for å få slutt på dette ”miljøproblemet”, og det er å få båtfolkene til å bruke batteriene sine innenfor de rammene batteriet er laget for.
Å hevde at det er stor forskjell på batterier har batterileverandørene allerede forsøkt fordi mange av dem ikke visste bedre.

Når jeg engasjerer meg i disse diskusjonene er dette ikke fordi jeg tror alle batterier er like gode, men fordi vi må slutte å skylde på batteriene for da distansere vi oss fra det egentlige problemet.

Nå har det kommet opp noen konkrete spørsmål på tampen, og da kan jeg gi Njord følgende råd. (Jeg har skiftet ut Lifeline batterier etter halvannen sesong).

Alle starved elektrolyte batterier har et lite syreoverskudd, og hvis overtrykkventilene åpner så tar batteriet kvelden før eller senere. I den tekniske håndboken oppgir Lifeline tre lademetoder. Strømstyrt ladning som i dette tilfellet er helt uinteressant, og spenningsregulert ladning som vi bruker.

De har en oppgitt hurtigladning som står på batteriet, og så har de en ”longlife hvor bulk og absorbsjon spenning er senket med 0,2 volt. (14-14,2 volt).

Så har de en oppgitt float ladespenning på 13,2-13,3 volt som er en del lavere enn for andre batterier. Ser du nederst vil du se at det er et avvik på hva Lifeline skriver, alt etter hvor man leser.

I og med at dette er et høydensitets batteri med tykke blyoksidplater, bør batteriet strømbegrenses under ladning. Denne begrensningen er satt til max 0,2CA, som betyr at batteriet ikke skal lades med en strøm større enn 20 % av kapasiteten. (Batteriet kan, men det anbefales ikke å lades fortere, og feil som skyldes hurtig ladning dekkes ikke på garantien).

De Lifeline batteriene jeg har skiftet har vært defekt enten som følge av for hurtig ladning eller uttørking som følge av lang tids vedlikeholdsladning med for høy spenning.

Til Helge Grønnestad kan jeg ikke si annet enn les det jeg har skrevet tidligere. Kort oppsummert vil dette batteriet med stor sannsynlighet tjene deg godt hvis du behandler det bra.

På grunn av at det har vært mye snakk om ladestrøm og ladespenning, har jeg hentet litt fakta fra noen leverandører. Dette er data som skjeldent er å finne skrevet på batteriene. Legg merke til at trenden er lik for alle leverandører for det beskriver litt dypere hvordan en ideell ladning er for alle batterier.

Leoch.
Ved hurtig ladning i syklisk drift anbefales 14,4-15 volt@25 gr. C.
Ved ”long life” ladning syklisk drift anbefales 14,1-14,25@25 gr. C
Vedlikeholdsladning 13,8 volt @ 25 gr.C
Vedlikeholdsladning lang tid 13,6 Volt @ 25 gr.C
Strømbegrensning max 0,3CA

Victron NB! Victron oppgir alt ved 20 gr. C.
Syklisk drift normal 14,2-14,6 volt @ 20 gr.C max 6 timer
Syklisk drift hurtig 14,6-14,9 volt @ 20 gr.C max 4 timer
Vedlikeholdsladning 13,5-13,8 volt @ 20 gr.C
Vedlikeholdsladning lang tid 13,2-13,5 volt @ 20 gr.C
Strømbegrensning max 0,2CA
Victron skriver også at hvis er man usikker på om laderen kan lade batteriet riktig under langtidsladning, så bør laderen skrues av etter at batteriet er toppladet.

Mastervolt
Syklisk drift 14,25 volt @ 25 gr. C (max 5 timer).
Vedlikeholdsladning 13,8 volt @ 25 gr.C
Strømbegrensning max ladestrøm 0,3CA

Concord Lifeline
Optimal levetid max 14,4 +-0,05 volt @25 gr. C
Optimal levetid 14-14,2 +- 0,05 volt @ 25 gr. C
Vedlikeholdsladning 13,25 +-0,06 volt @ 25 gr. C
Strømbegrensning max ladestrøm 0,2CA

Ved dyputladning (SOC 20) skal Lifeline utjevningslades for hver 30 sykling

#69 logget av Ikke pålogget Postet 31.03.09 13:23 

  • Medlem
  • Innlegg: 4.434
  • Registrert: 27.11.05
Hei BMP
SHD batteriene til Sønnak er hakket over HD. Forskjellen mellom disse to ligger på mekanisk oppbygning og bedre lommeseparatorer med glassfiberbeskyttelse av platene. Jeg er litt usikker, men jeg tror ikke pluss platene er tykkere i SHD batteriene enn HD serien.

Disse batteriene har stått veldig bra i mange motorbåter, men de må være ”passe overdimensjonerte” slik at man ikke kommer for ofte under 50 %. Samtidig som man får anledning til å få fylt på nok strøm med motoren mellom hver stopp i uthavn. (De leveres også i 220 Ah hvis du må opp litt i kapasitet).
Hvis du skal kjøpe et slikt batteri så vil jeg råde deg til å stille opp med et voltmeter i lomma. Velg batterier med samme serienummer og som har høy hvilespenning. 12,7 er bra, 12,5 er fy. (12,6 volt velger man ikke hvis man kan unngå det).

Se samtidig oppi cellene og sjekk syrenivå. Mange batterier har for lite syre når de er nye, og da er det best å ta denne justeringen med det samme, for man må da justere nivået med ferdigblandet syre og ikke vann.

Jeg tror disse batteriene har blitt levert med rekombinasjonskopper en god stund. Jeg aner jo ikke hvor stor omsetning de har der du har fått tilbudet fra, og da vil jeg råde deg til å sjekke dette med om batteriet har disse proppene jeg nevner. Et batteri som har stått fem år på lager er neppe et godt kjøp uansett pris.

Fulmen og Tudor er i grunnen Exide det også som Sønnak, bare at prisen på Fulmen er en del billigere på samme batteri mener jeg. Så hvis du har en Bema forhandler i nærheten kan du jo høre med dem hva de skal ha.
I nøden spiser fanden fluer, og jeg monterte noen tette Global batterier i samme størrelse for en sesong siden. Håper disse viser seg å være bra for det er greit å ha en leverandør som er representert rundt omkring i landet og som samtidig kjører en gunstig pris.

Hvis Bema får fingen ut og sørger for at Hoppecke og Trojan blir å finne hos forhandlerne sine, ja da står det ikke på batteriutvalg i alle fall.
Men nå tror jeg at jeg må gi meg. Kontordagene er over og nå må det jobbes litt med hendene.

Jeg kom plutselig på at Roaldbj har disse batteriene, og han kan sikker dele noen erfaringer?

Redigert av Ole Petter: 31.03.09 13:42


#70 BMP Ikke pålogget Postet 31.03.09 20:31 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.896
  • Registrert: 31.01.08
  • Aktiv: 10.09.12
Nå er jeg en med mange gjern i ilden en ting er nye batteri i min seilbåt der skal jeg nokk få til tilfretstilende ladning uansett hvilket batteri jeg velger. Men jeg har en kamerat som nå har bestemt seg for og montere to stk AGM Solar 350X i sjarken sin. De blir koblet sammen til 24V og skal brukes som forbruksbatteri. Det står en Transmotor dynamo der som nå gir 27V men spenningsregulatoren på den kan vistnok justeres så det er sikert ikke noe problem og få ut 29V om en ønsker. Saken er den at om en justerer den til 29V som skulle være grei spenning for ladning av disse batteriene er det ingenting som reduserer spenningen når batteriene er fulle. Da motoren gjerne kan gå 20t i strekk på en slik båt er de da vel stor sjangse for at han ret og slett lader batteriene i stykker. Kansje du Ole Petter har en løsning på dette.

#71 Lars H. Ikke pålogget Postet 31.03.09 20:43 

  • KNBF medlem

  • Medlem
  • Innlegg: 13.086
  • Registrert: 16.09.02
  • Aktiv: I dag 16:01
Joerg Becker her på forumet leverer vel regulatorer for dynamoer og som går over på vedlikeholdslading etter en tid/når batteriet er fullt?

Lars H.

Redigert av Lars H.: 31.03.09 20:47


#72 BMP Ikke pålogget Postet 31.03.09 20:47 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.896
  • Registrert: 31.01.08
  • Aktiv: 10.09.12
Nå kan man ikke akurat bruke hvilken som helst regulator på en Transmotor dynamo. De er noe spesielle med sin børsteløse oppbygning.

#73 Lars H. Ikke pålogget Postet 31.03.09 20:50 

  • KNBF medlem

  • Medlem
  • Innlegg: 13.086
  • Registrert: 16.09.02
  • Aktiv: I dag 16:01
Nå har jeg aldri hørt om Transmotor dynamo, men kanskje Joerg Becker vet noe mer?

Lars H.

#74 Capt'n Ikke pålogget Postet 31.03.09 20:56 

  • Medlem
  • Innlegg: 262
  • Registrert: 02.03.06
  • Aktiv: 24.08.14
Mener du AC generator? Børsteløs AC generator er temmelig nomalt...

#75 BMP Ikke pålogget Postet 31.03.09 21:02 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.896
  • Registrert: 31.01.08
  • Aktiv: 10.09.12
Ja som en 400V 60Hz generator på noen kw er det helt normalt men det er ikke mange 12 og 24V dynamoer på 1-2 kw som er børsteløse.

#76 Joerg Becker Ikke pålogget Postet 31.03.09 21:03 

  • Medlem
  • Innlegg: 3.281
  • Registrert: 10.09.04
  • Aktiv: I dag 16:21
Hei.
Jeg har hørt et stedt om Transmotor, men jeg husker verken hvor eller om hva det dreide seg om.
Men det spiller heller ingen rolle.

Hvis en dynamo blir styrt av en regulator, altså at den styres via felt,
da kan PDAR også installeres på på den. Punkt.

:seeya:
Jørg

#77 Joerg Becker Ikke pålogget Postet 31.03.09 21:12 

  • Medlem
  • Innlegg: 3.281
  • Registrert: 10.09.04
  • Aktiv: I dag 16:21
www.transmotor.com

Dette er en helt annen "nummer", altså ikke standard-feltstyring.
Derfor kan PDAR trolig ikke brukes på den.

:seeya:
Jørg

#78 BMP Ikke pålogget Postet 31.03.09 21:17 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.896
  • Registrert: 31.01.08
  • Aktiv: 10.09.12
Hei
Ja dynamoen er feltregulert med en spenningsregulator som står oppå dynamoen. Denne regulatoren styrer et felt som ligger som en separat del av stator, dete feltet aktiviserer feltgeneratoren som sitter på enden av rotoren og som er koblet til selve hovedfeltet med en diodebro. På samme måte som på store generatorer.
Det er got mulig det kan brukes en annen spenningsregulator da den i sei selv ikke er noen komplisert sak.
Hvor kan jeg finne noe mer info om dene PDAR regulatoren?

#79 Joerg Becker Ikke pålogget Postet 31.03.09 21:35 

  • Medlem
  • Innlegg: 3.281
  • Registrert: 10.09.04
  • Aktiv: I dag 16:21
Da vet du mer enn jeg BMP.
Jeg ville da først kikke på koblingsskjemaet.

Informasjon/standard-monteringsanvisning til PDAR kan du laste ned her.

Men hvis generatoren ikke kan reguleres da finnes det en mulighet til.
Man kunne justere originalregulatoren på laveste spenning og bruke en BBC-lader i steden PDAR.
Den må da heller ikke jobbe, fordi den trenger iså fall bare å toppe ladesluttspenningen.
Etterpå kan den skifte på vedlikehold og ferdig.

Alternativ finnes det AB-ladere opp til 210A.
Standardlading går da til en batteri mens hovedladingen havner på forbruk.

Ellers går jeg ut i fra at vennen din ha bruk for generatoren,altså ikke bare for å lade batteriene.
Da ville det vare bedre med BBC.

Flere muligheter, flere løsninger.
Undrer meg bare at ikke Transmotor lager en intelligent styring selv,
har du/dere sjekkt det?

:seeya:
Jørg

#80 logget av Ikke pålogget Postet 31.03.09 21:58 

  • Medlem
  • Innlegg: 4.434
  • Registrert: 27.11.05
Transpo dynamoene har ikke felt, de har bare en jernrotor og en exiteringsvikling.
Men regulatorene kan fikses litt på slik an man får en halvveis regulering. Det er mulig å koble opp batterisense på regulatoren, og da lurer man bare denne med en doide og et rele.

Jeg skal se om jeg finner ut hvordan jeg gjorde det sist. Har en Transpo kasse men får ikke gjort dette med det første.

Utfordringen er at denne typen dynano er strømbegrenset, og dette gjøres ved puls bredde og en litt spesiell regulering.

Redigert av Ole Petter: 31.03.09 22:09







Copyright baatplassen.no.
Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det.
Annet innhold etter skriftlig tillatelse fra baatplassen.no.